Page 217 - romana_VI
P. 217

Limba română           U6




        Sintaxa propoziției (recapitulare)



               APLICĂ
          • Citește următorul fragment, apoi rezolvă cerințele date.

          „Ploua. Băiatul asculta, ghemuit sub plapumă, foș-
        netul ploii pe acoperișul de tablă. Pe fereastră se frân-
        geau fulgere. Păreau crengi de foc care se mistuiau
        într-o clipă. «Acum cad merele» – se gândi băiatul.
        Avea un măr al lui, sădit în cotul dinspre Dunăre al
        livezii, tânăr și încărcat de fructe și-i părea rău că mâi-
        ne îl va găsi scuturat.
          — Bunico, chemă el, ridicându-se în coate.
          Nu-i răspunse nimeni și i se făcu frică. Coborî totuși  voiului prin burlanul din dreapta ferestrei îl făcea să
        din pat și se apropie de sobă. Bunica dormea, scufița  se scuture înfiorat. «Plouă − se gândi el − și crește iar-
        de lână care-i acoperea părul alb lunecase într-o parte  ba, măcrișul se înfoaie, și mâine, sub gardul dinspre
        și băiatul zâmbi. «E aici bunica − își spuse − n-are de  Dunăre o să găsim ciuperci. U, ce de ciuperci» − făcu
        ce să-mi fie frică. Și pe urmă, Brezoi e la ușă, stă pe  el repetând o vorbă a bunicii și, pentru că nu-i mai
        prag, să nu-și ude blana».                          era somn, așteptă să fulgere din nou, ca să numere în
          Ploaia și vuietul ei depărtat, străin și parcă de pier-  câte fire se rupe săgeata aceea de foc. Dar cu toate că
        zanie a unor lumi ascunse și nedeslușite, scurgerea  ploaia se îndesise, fulgerele scăpărau spre alte mar-
        aceea de vânt și de ape urcau în urechile băiatului  gini ale lumii și fereastra odăii rămânea oarbă.“
        ca o apăsare ce i se risipea apoi în trup. I se părea că   (Fănuș Neagu, În zori, pe ploaie, în volumul Dincolo
        plânge cineva, că se vaită și în același timp goana șu-  de nisipuri)

        1. Transcrie în caiet predicatele din enunțul următor și precizează felul lor: „Și pe urmă, Brezoi e la ușă, stă pe
          prag, să nu-și ude blana.“

        2. Rescrie ultimul enunț din text, punând toate verbele cu funcție sintactică de predicat la timpul prezent.

        3. Alcătuiește un enunț în care verbul a fi să formeze un alt tip de predicat decât cel identificat la exercițiul 1.

        4. Extrage din text:
          • un subiect multiplu
          • un atribut exprimat prin pronume personal, în cazul genitiv
          • un atribut exprimat prin substantiv, în cazul genitiv
          • un atribut exprimat prin substantiv, în cazul acuzativ
          • un circumstanțial de mod exprimat prin substantiv, în cazul acuzativ
          • un circumstanțial de loc exprimat prin substantiv, în cazul acuzativ

        5. Construiește  enunțuri în care substantivele următoare să fie utilizate în cazurile indicate.
          Dunăre – cazul genitiv:
          ciupercă – cazul dativ:
          vorbă – cazul acuzativ:
          săgeată – cazul nominativ:
          băiat – cazul vocativ:
                                                                                                           215
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222