Page 217 - romana_VI
P. 217
Limba română U6
Sintaxa propoziției (recapitulare)
APLICĂ
• Citește următorul fragment, apoi rezolvă cerințele date.
„Ploua. Băiatul asculta, ghemuit sub plapumă, foș-
netul ploii pe acoperișul de tablă. Pe fereastră se frân-
geau fulgere. Păreau crengi de foc care se mistuiau
într-o clipă. «Acum cad merele» – se gândi băiatul.
Avea un măr al lui, sădit în cotul dinspre Dunăre al
livezii, tânăr și încărcat de fructe și-i părea rău că mâi-
ne îl va găsi scuturat.
— Bunico, chemă el, ridicându-se în coate.
Nu-i răspunse nimeni și i se făcu frică. Coborî totuși voiului prin burlanul din dreapta ferestrei îl făcea să
din pat și se apropie de sobă. Bunica dormea, scufița se scuture înfiorat. «Plouă − se gândi el − și crește iar-
de lână care-i acoperea părul alb lunecase într-o parte ba, măcrișul se înfoaie, și mâine, sub gardul dinspre
și băiatul zâmbi. «E aici bunica − își spuse − n-are de Dunăre o să găsim ciuperci. U, ce de ciuperci» − făcu
ce să-mi fie frică. Și pe urmă, Brezoi e la ușă, stă pe el repetând o vorbă a bunicii și, pentru că nu-i mai
prag, să nu-și ude blana». era somn, așteptă să fulgere din nou, ca să numere în
Ploaia și vuietul ei depărtat, străin și parcă de pier- câte fire se rupe săgeata aceea de foc. Dar cu toate că
zanie a unor lumi ascunse și nedeslușite, scurgerea ploaia se îndesise, fulgerele scăpărau spre alte mar-
aceea de vânt și de ape urcau în urechile băiatului gini ale lumii și fereastra odăii rămânea oarbă.“
ca o apăsare ce i se risipea apoi în trup. I se părea că (Fănuș Neagu, În zori, pe ploaie, în volumul Dincolo
plânge cineva, că se vaită și în același timp goana șu- de nisipuri)
1. Transcrie în caiet predicatele din enunțul următor și precizează felul lor: „Și pe urmă, Brezoi e la ușă, stă pe
prag, să nu-și ude blana.“
2. Rescrie ultimul enunț din text, punând toate verbele cu funcție sintactică de predicat la timpul prezent.
3. Alcătuiește un enunț în care verbul a fi să formeze un alt tip de predicat decât cel identificat la exercițiul 1.
4. Extrage din text:
• un subiect multiplu
• un atribut exprimat prin pronume personal, în cazul genitiv
• un atribut exprimat prin substantiv, în cazul genitiv
• un atribut exprimat prin substantiv, în cazul acuzativ
• un circumstanțial de mod exprimat prin substantiv, în cazul acuzativ
• un circumstanțial de loc exprimat prin substantiv, în cazul acuzativ
5. Construiește enunțuri în care substantivele următoare să fie utilizate în cazurile indicate.
Dunăre – cazul genitiv:
ciupercă – cazul dativ:
vorbă – cazul acuzativ:
săgeată – cazul nominativ:
băiat – cazul vocativ:
215

