Page 11 - romana_VI
P. 11
Recapitulare inițială
— Bine, tanti! Îmi pare foarte bine că am o mătușă unde Nin se rostogolea nestingherit după minge.
pe-aici, că prea eram singur. (...) Încă un șut și mingea a ajuns aproape de cârpă. Atât
— Hai să-ți desenez o minge, să ai cu ce să te joci, i-a trebuit cleoampei. A întins repede unul din col-
atunci. țurile ei prăpădite și a șters o bucățică din minge.
— Asta da, tanti! O minge vreau! Mingea s-a dezumflat pe loc, ca un burduf spart.
Odată s-a rotit pe tablă mătușa lui Nin, că a și apă- — Să știi, Ninule, că ai să ajungi departe! Păcat că eu
rut o minge. Cum a văzut-o, Nin a luat-o sub braț și n-am să mai fiu să te văd... Noi cretele avem viață scur-
a pornit cu ea la goană pe întinsul tablei. Abia a mai tă!... și mătușa lui Nin începu să sughită și apoi se puse
apucat creta să-i strige din urmă, cu vocea ei fâstâ- de-a binelea pe plâns.
cită: — Stai, mătușă, oprește-te! Stai! și Nin sări repede
— Ai grijă, Nin! Să te ferești de cleoampa aia de lângă ea. Tu nu știi, tanti dragă, că o cretă n-are voie
cârpă! să plângă? Nu că n-ar fi frumos, nu din pricina asta!
— Nu-mi pasă de cârpa-cleoampa! i-a strigat Nin, E vorba de sănătatea matale. Tot ce e ud nu face bine
râzând. la crete.
Dar cleoampa tocmai se trezise în colțul ei de tablă — Eh, că bine zici, se opri mătușa ca arsă din plâns.
și a auzit tot. Mereu uit, nu știu ce am! Acolo a început să fiarbă de
„Aha, m-au făcut cleoampă! Las' că îi învăț eu minte!“ mânie. Simțea că toată apa strânsă în ea dă în clocot.
Și a început cârpa să se târască ușor, în susul tablei, Fierbea de-a binelea!
I. Lectură. Comunicare. Redactare
1. Ce impresii ți-a produs lectura textului? Scrie două-trei enunțuri în care să arăți ce sentimente ți-au trezit
personajele Picuț și Nin.
2. Arată ce semnificație poate avea numele lui Picuț.
3. Identifică locul în care prinde viață personajul. Selectează secvențe care conturează spațiul și timpul
în care este surprins personajul.
4. Transcrie replicile de dialog în care se formulează și se acceptă sau se refuză o scuză.
5. Motivează folosirea personificării în textul dat.
6. Asociază emoțiile identificate în comportamentul personajelor cu numele acestora și motivează-ți opțiunea:
uimire spaimă
PICUȚ CÂRPA
bucurie interes NIN CRETA dispreț fericire
7. Scrie o idee principală și o idee secundară din textul dat.
8. Scrie un text de 3-5 rânduri în care să faci o predicție despre urmarea acțiunii.
Scrie o compunere de 8-10 rânduri în care să continui acțiunea fragmentului.
9