Page 9 - romana_VI
P. 9
Competențe generale și specifice
1. Participarea la interacţiuni verbale în diverse situaţii de
Unități Lectură Redactare Interculturalitate Limbă română Comunicare orală comunicare, prin receptarea și producerea textului oral
de învățare
1.1. Rezumarea, pe baza informaţiilor explicite şi implicite, a
Recapitulare inițială / 8 unor pasaje din diverse tipuri de texte orale narative, mo-
nologate şi dialogate
Unitatea 1 Textul narativ literar în proză / 12 Redactarea textului narativ. / 26 Elemente comune în Cuvântul. Vocabularul. Sensurile cuvântului. Contextul de comunicare / 41
Rostul poveștilor Acțiunea / 16 cultura proprie și în cultura Sinonime. Antonime. Omonime. Cuvintele 1.2. Prezentarea unor informaţii, idei, sentimente şi puncte de
Spațiul și timpul /18 altor popoare / 28 polisemantice. Diftong, triftong, hiat. Despărțirea vedere în texte orale, participând la discuţii pe diverse
Personajele. Narațiunea la persoana a III-a și la persoana I /19 în silabe / 31 teme sau pornind de la textele citite/ascultate
Semnificațiile textului /20 1.3. Adecvarea comunicării nonverbale şi paraverbale la o si-
Text de bază: Bunica, Barbu Delavrancea / 13 tuaţie dată, evidențiind ideile și atitudinile, în situaţii de
Text secundar: Ultima poveste, Radu Tudoran / 22
comunicare faţă-în-faţă sau mediată
• Competențe: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5 • Competențe: 3.2, 3.3 • Competența: 5.2 • Competențe: 4.2, 4.3, 4.4 • Competențe: 1.3, 1.4 1.4. Participarea la interacţiuni verbale simple cu mai mulţi in-
terlocutori, având în vedere cantitatea şi relevanţa infor-
Recapitulare l Evaluare / 42-46
maţiei transmise și primite
Unitatea 2 Textul narativ literar în proză / 48 Transformarea vorbirii directe în Obiceiuri și tradiții românești Verbul. Modul conjunctiv. Modul condițional-optativ; Ascultarea activă / 83 2. Receptarea textului scris de diverse tipuri
Fețele jocului Momentele subiectului/ 53 vorbire indirectă / 61 și ale altor comunități Predicatul nominal. Verbul copulativ a fi.
Dialogul în textul literar / 54 etnice / 63 Acordul numelui predicativ. Subiectul. Subiectul 2.1. Corelarea informaţiilor explicite şi implicite din texte lite-
Semnificațiile textului / 56 neexprimat. Posibilități combinatorii ale verbului. rare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale
Text de bază: Prizonier la 12 ani, Simona Complementul. Prepoziția. Complementul direct. 2.2. Rezumarea unor texte, cu grade diverse de dificultate
Antonescu / 49 Complementul prepozițional. Complementul indirect.
Text secundar: La Medeleni, Ionel Teodoreanu / 58 Circumstanțialele / 66 2.3. Prezentarea unor răspunsuri personale, creative şi critice
• Competențe: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5 • Competența: 5.1 pe marginea unor texte diverse
• Competența: 3.1 • Competențe: 4.1, 4.4, 4.5 • Competențe: 1.1, 1.4 2.4. Manifestarea preocupării de a înţelege diverse tipuri de
Recapitulare l Evaluare / 84-86 texte citite
Unitatea 3 Textul narativ literar / 88 Rezumatul scris / 103 Proiect de grup: Iarna în Substantivul. Substantive colective. Substantive Dicția / 126 2.5. Identificarea strategiilor de lectură, a volumului și a diversi-
Ferestre către Spațiul și timpul / 92 Textele continue și discontinue. comunitățile de pe teritoriul defective; Cazul nominativ. Cazul acuzativ. tății materialelor citite
lume Acțiunea. Rezumatul / 94 Organizarea textului. Inserarea României / 107 Cazul genitiv. Articolul genitival. Cazul dativ. 3. Redactarea textului scris de diverse tipuri
Personajele / 96 elementelor grafice / 105 Cazul vocativ. Posibilități combinatorii ale 3.1. Redactarea unui rezumat, a unui text, pe un subiect la
Semnificațiile textului / 98 substantivului / 110 alegere, având în vedere etapele procesului de scriere și
Text de bază: Moara de Frig, Dan Coman / 89
Text secundar: Omul de zăpadă, Cezar Petrescu / 100 structurile specifice, pentru a comunica idei și informații
• Competențe: 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 • Competențe: 3.1, 3.2, 3.4 • Competența: 5.1 • Competențe: 4.1, 4.4, 4.5 • Competențe: 1.2, 1.3 sau pentru a relata experiențe trăite sau imaginate
3.2. Redactarea, individual şi/sau în echipă, a unui text com-
Recapitulare l Evaluare / 127-130 plex, cu integrarea unor tabele
Unitatea 4 Textul narativ literar în versuri / 131 Stilul în redactare. Vorbe de duh. Proverbele / 146 Pronumele personal. Posibilități combinatorii ale Strategii de concepere și 3.3. Adecvarea textului scris la situația și scopul de comunicare
Chipuri, măști, Spațiul, timpul, acțiunea / 134 Proprietatea termenilor, Valori etice în legendele pronumelui. Pronumele reflexiv / 150 înțelegere a textului oral.
învățăminte Structura textului narativ în versuri. Versificația / 136 adecvare situațională, popoarelor. Rezumarea / 158 3.4. Analizarea dificultăților de redactare, oferind soluţii, pe
Instanțele comunicării narative / 142 originalitate / 144 Legenda albinei / 148 baza criteriilor propuse de profesor şi discutate cu colegii
Personajele. Enumerația / 137 4. Utilizarea corectă, adecvată și eficientă a limbii în procesul
Semnificațiile textului / 139 comunicării orale și scrise
Text de bază: Vulturul și albina, Alecu Donici / 133
Text secundar: Lupul, țapul și varza, Anton Pann / 141 4.1. Utilizarea structurilor sintactice şi morfologice de bază ale
• Competențe: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5 • Competența: 3.3 • Competențe: 5.1, 5.2 • Competențe: 4.1, 4.4, 4.5 • Competențe: 1.1, 1.2 limbii române standard pentru înţelegerea şi exprimarea
corectă şi precisă a intenţiilor comunicative
Recapitulare l Evaluare / 160-162
4.2. Aplicarea conștientă a achiziţiilor lexicale şi semantice de
Unitatea 5 Textul descriptiv în versuri / 164 Tipare textuale. Limba română în Europa. Adjectivul. Gradele de comparație. Atitudini comunicative. bază, din limba română standard, pentru exprimarea co-
Lumi de acuarelă Interpretarea limbajului figurat. Epitetul / 168 Textul explicativ/ 175 Comunitatea lingvistică Posibilități combinatorii ale adjectivului / 181 Inteligența emoțională / 187 rectă a intenţiei comunicative
Text de bază: Sfârșitul iernei, Vasile Alecsandri / 165 Tipare textuale. Structurarea a vorbitorilor de limbă română
Text secundar: Primăvara, Magda Isanos / 171 ideilor în redactare. de pretutindeni. 4.3. Valorificarea achiziţiilor fonetice de bază, în realizarea pro-
Textul nonliterar / 173 Prezentarea unui proces ca Proiect de grup: Obiceiuri priei pronunţii şi scrieri şi pentru evaluarea pronunţiei şi
Text de bază: Vânturile din România / 173 succesiune de etape / 177 românești de primăvară / 179 scrierii celorlalţi, prin raportarea la normă, cu scopul co-
• Competențe: 3.1, 3.3 rectării erorilor în comunicare
• Competențe: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5. • Competențe: 5.2 • Competențe: 4.1, 4.4, 4.5. • Competențe: 1.2, 1.3 4.4. Utilizarea deprinderilor dobândite pentru monitorizarea
Recapitulare l Evaluare / 188-190 corectitudinii comunicării, prin raportarea la normă
Unitatea 6 Textul descriptiv literar în proză. Descrierea unui peisaj. / 192 Textul descriptiv / 202 Călător prin lumi. Adverbul. Gradele de comparație. Acte de limbaj. 4.5. Redactarea unor texte, valorificând gândirea logică şi
Călător printre Descrierea de tip portret / 194 Jurnalul. Scrisoarea. Blogul. Valori ale culturii populare Funcții sintactice / 208 Formă, intenție, efect / 218 competenţa lingvistică, în procesul de învăţare pe tot par-
lumi Text de bază 1: Școala solomonarilor, Moni Stănilă / 192 E-mailul / 203 în spațiul românesc. Limba vorbită. Limba scrisă / 213 cursul vieţii
Textul argumentativ / 198 Portofoliu individual: Sintaxa propoziției (recapitulare) / 215 5. Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în
Text de bază 2: Rolul cărților, Matthew K. Cross / 198 Colecția mea de zmei / 205 context național și internațional
Textul multimodal / 200
• Competențe: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5. • Competențe: 3.1, 3.3, 3.4 • Competențe: 5.1, 5.2 • Competențe: 1.2, 4.1, 4.4, 4.5. • Competențe: 1.1, 1.2, 1.3 5.1. Investigarea unor obiceiuri și tradiții românești și ale unor
comunități etnice de pe teritoriul României
Recapitulare l Evaluare / 219-221
5.2. Analiza unor elemente comune identificate în cultura pro-
Lecturile clasei a VI-a / 222 prie și în cultura altor popoare
7