Page 9 - romana_VI
P. 9

Competențe generale și specifice





                                                                     1. Participarea la interacţiuni verbale în diverse situaţii de
 Unități   Lectură  Redactare  Interculturalitate  Limbă română  Comunicare orală  comunicare, prin receptarea și producerea textului oral
 de învățare
                                                                     1.1. Rezumarea, pe baza informaţiilor explicite  şi implicite, a
 Recapitulare inițială / 8                                              unor pasaje din diverse tipuri de texte orale narative, mo-
                                                                        nologate şi dialogate
 Unitatea 1  Textul narativ literar în proză / 12  Redactarea textului narativ.  / 26  Elemente comune în   Cuvântul. Vocabularul. Sensurile cuvântului.    Contextul de comunicare / 41
 Rostul poveștilor  Acțiunea / 16  cultura proprie și în cultura   Sinonime. Antonime. Omonime. Cuvintele    1.2. Prezentarea unor informaţii, idei, sentimente şi puncte de
 Spațiul și timpul /18  altor popoare / 28  polisemantice. Diftong, triftong, hiat. Despărțirea    vedere în texte orale, participând la discuţii pe diverse
 Personajele. Narațiunea la persoana a III-a și la persoana I /19  în silabe / 31  teme sau pornind de la textele citite/ascultate
 Semnificațiile textului /20                                         1.3. Adecvarea comunicării nonverbale şi paraverbale la o si-
 Text de bază: Bunica, Barbu Delavrancea / 13                           tuaţie dată, evidențiind ideile și atitudinile, în situaţii de
 Text secundar: Ultima poveste, Radu Tudoran / 22
                                                                        comunicare faţă-în-faţă sau mediată
 • Competențe: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5  • Competențe: 3.2, 3.3  • Competența: 5.2  • Competențe: 4.2, 4.3, 4.4  • Competențe: 1.3, 1.4  1.4. Participarea la interacţiuni verbale simple cu mai mulţi in-
                                                                        terlocutori, având în vedere cantitatea şi relevanţa infor-
 Recapitulare l Evaluare / 42-46
                                                                        maţiei transmise și primite
 Unitatea 2  Textul narativ literar în proză / 48  Transformarea vorbirii directe în   Obiceiuri și tradiții românești   Verbul. Modul conjunctiv. Modul condițional-optativ;    Ascultarea activă / 83  2. Receptarea textului scris de diverse tipuri
 Fețele jocului  Momentele subiectului/ 53  vorbire indirectă / 61  și ale altor comunități    Predicatul nominal. Verbul copulativ a fi.
 Dialogul în textul literar / 54  etnice / 63  Acordul numelui predicativ.  Subiectul. Subiectul   2.1. Corelarea informaţiilor explicite şi implicite din texte lite-
 Semnificațiile textului / 56  neexprimat.  Posibilități combinatorii ale verbului.  rare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale
 Text de bază: Prizonier la 12 ani, Simona    Complementul. Prepoziția. Complementul direct.   2.2. Rezumarea unor texte, cu grade diverse de dificultate
 Antonescu / 49  Complementul prepozițional. Complementul indirect.
 Text secundar: La Medeleni, Ionel Teodoreanu / 58  Circumstanțialele / 66  2.3. Prezentarea unor răspunsuri personale, creative şi critice
 • Competențe: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5  • Competența: 5.1                    pe marginea unor texte diverse
 • Competența: 3.1  • Competențe:  4.1, 4.4, 4.5  • Competențe: 1.1, 1.4  2.4. Manifestarea preocupării de a  înţelege diverse tipuri de
 Recapitulare l Evaluare / 84-86                                        texte citite
 Unitatea 3  Textul narativ literar / 88  Rezumatul scris / 103  Proiect de grup: Iarna în   Substantivul. Substantive colective. Substantive   Dicția / 126  2.5. Identificarea strategiilor de lectură, a volumului și a diversi-
 Ferestre către   Spațiul și timpul / 92  Textele continue și discontinue.   comunitățile de pe teritoriul   defective;  Cazul nominativ. Cazul acuzativ.   tății materialelor citite
 lume  Acțiunea. Rezumatul / 94  Organizarea textului. Inserarea   României / 107  Cazul genitiv. Articolul genitival. Cazul dativ.   3. Redactarea textului scris de diverse tipuri
 Personajele / 96  elementelor grafice / 105      Cazul vocativ. Posibilități combinatorii ale   3.1.  Redactarea  unui  rezumat,  a  unui  text,  pe  un  subiect  la
 Semnificațiile textului / 98  substantivului / 110                     alegere, având în vedere etapele procesului de scriere și
 Text de bază: Moara de Frig, Dan Coman / 89
 Text secundar: Omul de zăpadă, Cezar Petrescu / 100                    structurile specifice, pentru a comunica idei și informații
 • Competențe: 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5  • Competențe: 3.1, 3.2, 3.4  • Competența: 5.1  • Competențe:  4.1, 4.4, 4.5  • Competențe: 1.2, 1.3  sau pentru a relata experiențe trăite sau imaginate
                                                                     3.2. Redactarea, individual şi/sau în echipă, a unui text com-
 Recapitulare l Evaluare / 127-130                                      plex, cu integrarea unor tabele
 Unitatea 4  Textul narativ literar în versuri / 131  Stilul în redactare.   Vorbe de duh. Proverbele / 146  Pronumele personal. Posibilități combinatorii ale   Strategii de concepere și   3.3. Adecvarea textului scris la situația și scopul de comunicare
 Chipuri, măști,   Spațiul, timpul, acțiunea / 134  Proprietatea termenilor,   Valori etice în legendele   pronumelui. Pronumele reflexiv / 150  înțelegere a textului oral.
 învățăminte  Structura textului narativ în versuri. Versificația / 136  adecvare situațională,   popoarelor.   Rezumarea / 158  3.4. Analizarea dificultăților de redactare, oferind soluţii, pe
 Instanțele comunicării narative / 142  originalitate / 144  Legenda albinei / 148  baza criteriilor propuse de profesor şi discutate cu colegii
 Personajele. Enumerația / 137                                       4. Utilizarea corectă, adecvată și eficientă a limbii în procesul
 Semnificațiile textului / 139                                          comunicării orale și scrise
 Text de bază: Vulturul și albina, Alecu Donici / 133
 Text secundar: Lupul, țapul și varza, Anton Pann / 141              4.1. Utilizarea structurilor sintactice şi morfologice de bază ale
 • Competențe: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5  • Competența: 3.3  • Competențe: 5.1, 5.2   • Competențe:  4.1, 4.4, 4.5  • Competențe: 1.1, 1.2  limbii române standard pentru înţelegerea şi exprimarea
                                                                        corectă şi precisă a intenţiilor comunicative
 Recapitulare l Evaluare / 160-162
                                                                     4.2. Aplicarea conștientă a achiziţiilor lexicale şi semantice de
 Unitatea 5  Textul descriptiv în versuri / 164  Tipare textuale.   Limba română în Europa.  Adjectivul. Gradele de comparație.    Atitudini comunicative.    bază, din limba română standard, pentru exprimarea co-
 Lumi de acuarelă  Interpretarea limbajului figurat. Epitetul / 168  Textul explicativ/ 175   Comunitatea lingvistică   Posibilități combinatorii ale adjectivului / 181  Inteligența emoțională / 187  rectă a intenţiei comunicative
 Text de bază: Sfârșitul iernei,  Vasile Alecsandri / 165  Tipare textuale. Structurarea   a vorbitorilor de limbă română
 Text secundar: Primăvara, Magda Isanos / 171  ideilor în redactare.  de pretutindeni.   4.3. Valorificarea achiziţiilor fonetice de bază, în realizarea pro-
 Textul nonliterar / 173  Prezentarea unui proces ca   Proiect de grup: Obiceiuri   priei pronunţii şi scrieri şi pentru evaluarea pronunţiei şi
 Text de bază: Vânturile din România / 173  succesiune de etape / 177  românești de primăvară / 179  scrierii celorlalţi, prin raportarea la normă, cu scopul co-
 • Competențe: 3.1, 3.3                                                 rectării erorilor în comunicare
 • Competențe: 2.1, 2.3, 2.4, 2.5.   • Competențe: 5.2  • Competențe: 4.1, 4.4, 4.5.   • Competențe: 1.2, 1.3  4.4. Utilizarea deprinderilor dobândite pentru monitorizarea
 Recapitulare l Evaluare / 188-190                                      corectitudinii comunicării, prin raportarea la normă
 Unitatea 6  Textul descriptiv literar în proză. Descrierea unui peisaj. / 192  Textul descriptiv / 202  Călător prin lumi.   Adverbul. Gradele de comparație.   Acte de limbaj.   4.5. Redactarea unor texte, valorificând gândirea logică  şi
 Călător printre   Descrierea de tip portret / 194  Jurnalul. Scrisoarea. Blogul.   Valori ale culturii populare   Funcții sintactice / 208  Formă, intenție, efect / 218  competenţa lingvistică, în procesul de învăţare pe tot par-
 lumi  Text de bază 1: Școala solomonarilor, Moni Stănilă / 192  E-mailul / 203  în spațiul românesc.  Limba vorbită. Limba scrisă / 213  cursul vieţii
 Textul argumentativ / 198  Portofoliu individual:   Sintaxa propoziției (recapitulare) / 215  5. Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în
 Text de bază 2: Rolul cărților, Matthew K. Cross / 198  Colecția mea de zmei / 205  context național și internațional
 Textul multimodal / 200
 • Competențe: 2.1, 2.3,  2.4, 2.5.   • Competențe: 3.1, 3.3, 3.4  • Competențe: 5.1, 5.2  • Competențe: 1.2, 4.1, 4.4, 4.5.  • Competențe: 1.1, 1.2, 1.3  5.1. Investigarea unor obiceiuri și tradiții românești și ale unor
                                                                        comunități etnice de pe teritoriul României
 Recapitulare l Evaluare / 219-221
                                                                     5.2. Analiza unor elemente comune identificate în cultura pro-
 Lecturile clasei a VI-a / 222                                          prie și în cultura altor popoare
                                                                                                             7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14