Page 6 - romana_VI
P. 6
Ghid de utilizare a manualului
Dragul nostru elev,
Ne-am propus să scriem un manual care să te bucure, un prilej de călătorie pentru un an întreg prin tărâ-
muri de literatură, cultură și comunicare, un ghid serios și un tovarăș prietenos de studiu, din care să înțelegi
că e important și plăcut ceea ce înveți.
Citind, scriind, ascultând, vorbind, reflectând, împrietenindu-te cu alții, fiind curios, înțelegând, îți creezi
punți între școală și viață, descoperi un rost al demersurilor tale, te bucuri să observi că devii nu doar mai
performant, ci și mai bun, mai empatic, mai deschis către lume.
Ne dorim să îți asumi cu bucurie aventura cunoașterii care te va purta prin șase tărâmuri-subiect de reflecție:
Rostul poveștilor, Fețele jocului, Ferestre către lume, Chipuri, Măști și învățăminte; Lumi de acuarelă; Călător prin-
tre lumi. Vom fi alături de tine pe tot parcursul învățării, îmbiindu-te cu povești, cu provocări, jocuri și proiecte.
Cu drag, autoarele
Structura unității de învățare
Lectură l texte de bază, literare și nonliterare, texte secundare diverse,
din scriitori români sau străini
Redactare l strategii, convenții și etape de redactare a diferitelor tipuri de
texte
Interculturalitate l întâlniri pasionante cu diversitatea culturală, cu valorile ro-
mânești sau cu valori universale
Limbă română l noțiuni de limbă, aspecte ținând de normă și de abatere, ca
tu să te exprimi și să scrii corect
Comunicare orală l momente de interacțiune, strategii de ascultare activă și de
producere a textelor orale
Recapitulare l trecerea în revistă a achizițiilor dobândite în unitatea de învă-
țare și utilizarea lor în contexte noi
Evaluare l teste la final de unitate, dar și metode complementare
(proiect, portofoliu, autoevaluare)
Structura lecției în șase pași
PREGĂTEȘTE-TE – Secvența de început, care valorifică diverse cunoștințe pe care se pot
construi noile achiziții. În același timp, caută să stimuleze interesul față de tema abordată.
EXPLOREAZĂ – Rubrică dedicată învățării prin descoperire, vizând înțelegerea și discutarea
textelor, familiarizarea cu tema.
REȚINE – Rubrică dedicată teoretizării, în care se vor fixa noțiunile esențiale sau în care se vor
sintetiza ideile descoperite prin exercițiile din rubrica EXPLOREAZĂ. (Atunci când se actualizează
cunoștințe din clasa a V-a, această etichetă va deveni AMINTEȘTE-ȚI!)
APLICĂ – Rubrică destinată exersării și transferului noilor cunoștințe în contexte variate.
INTERPRETEAZĂ – Secvență prin care, în lecțiile din domeniul lecturii, veți reflecta asupra sem-
nificațiilor textului.
MERGI MAI DEPARTE – Secvență care oferă deschiderile necesare dinspre lecție spre realitate
ori generează abordări interdisciplinare, creative, conexiuni cu propria experiență.
4