Page 12 - romana_VI
P. 12

Recapitulare inițială





        II. Elemente de construcție a comunicării

        1. Ordonează cuvintele după criteriul alfabetic: picioruș, plăcintă, punctișoare, pleoscăit, păr, placheuri, plăcută.
        2. Transcrie secvența următoare și subliniază, apoi, toate vocalele: „raza de soare, cea plimbăreață, a atins în
          fugă piciorușul băiețelului”.
        3. Numărul de litere este egal cu numărul de sunete în seria:
                  a) cleoampa, cineva                             c) geam, nestingherit
                  b) colțul, zbughit                              d) vocea, cârpă
             Sunetul i este vocală în toate cuvintele din seria:
                  a) picior, punctișor                            c) zbughi, fiecare
                  b) mici, ceilalți                               d) împiedice, noi
        4. Selectează din text două cuvinte din câmpul lexical al școlii.
        5. Transcrie enunțul „Și cleop! cârpa a sărit brusc pe locul unde stătea Nin”, înlocuind cuvintele subliniate cu
          sinonimele potrivite pentru sensul din text.
        6. În enunțul: „Odată s-a rotit pe tablă mătușa lui Nin, că a și apărut o minge” există:
          a) două substantive articulate hotărât, un substantiv articulat nehotărât, un substantiv nearticulat
          b) două substantive articulate hotărât, două substantive articulate nehotărât
          c) un substantiv articulat hotărât, un substantiv articulat nehotărât, două substantive nearticulate
          d) un substantiv articulat hotărât, două substantive articulate nehotărât, un substantiv nearticulat
        7. Scrie în caiet litera care identifică afirmațiile de mai jos și notează în dreptul
          fiecăreia valoarea de adevăr.                                                     ADEVĂRAT    FALS
          a) Verbul la perfect compus s‑a rotit este format cu auxiliarul a avea.               A         F
          b) Cuvintele dumneavoastră și tanti sunt pronume de politețe.                         A         F
          c) Propoziția Ai grijă, Nin! este o propoziție interogativă.                          A         F
          d)  În secvența a luat creta și din câteva linii, un rotogol și două punctișoare a făcut cel   A  F
             mai simplu și mai simpatic băiețel, există două numerale cardinale.
          e) În secvența prima zi cu soare, cuvântul indicat este numeral ordinal.              A         F
          f) Substantivul din secvența a pornit‑o vesel spre celălalt colț este nearticulat.    A         F
          g)  Gradul de comparație al adjectivului cel mai simplu este comparativul de supe-    A         F
             rioritate.
          h) Structura pașii lui mici este un grup nominal.                                     A         F

        8. Scrie în caiet lista de verbe de mai jos și notează în dreptul fiecăruia litera corespunzătoare timpului și per-
          soanei indicate în a doua coloană:
             _____ rămăsese          a) prezent, persoana a III-a
             _____ înțeapă           b) imperfect, persoana a III-a
             _____ s-a răzgândit     c) mai-mult-ca-perfect, persoana a III-a, plural
             _____ auzeai            d) mai-mult-ca-perfect, persoana a III-a, singular
             _____ aștepta           e) imperfect, persoana a II-a
             _____ fuseseră          f) perfect compus, persoana a III-a, singular.







        10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17