Page 113 - romana_VI
P. 113

Limba română           U3




                 REȚINE
            Substantivele defective sunt substantivele cărora le lipsește unul dintre numere:
                   Substantive defective de singular                 Substantive defective de plural
                       (au numai formă de plural)                      (au numai formă de singular)
                     aplauze, ochelari, tăieței, zori etc.           aur, foame, fotbal, lene, miere etc.


        6. Asociază cuvintele de pe primul rând cu corespondentul lor de pe rândul al doilea și spune criteriul după
           care ai realizat asocierea.

           1. soldat; 2. copac; 3. student; 4. piatră;
           a. pădure; b. studențime; c. pietriș; d. armată;



                 REȚINE
            Substantivele colective denumesc mulțimi sau grupuri din mai multe elemente, având formă de singular și
          înțeles de plural: armată, pădure, studențime etc.
            • Când substantivul colectiv are funcție sintactică de subiect și se află la singular, acordul se face cu verbul
          predicat la singular: Familia mea merge în vacanță.
            • Când substantivul colectiv are funcție sintactică de subiect și este determinat de un atribut la plural, acor-
          dul se face cu verbul predicat fie la plural, fie la singular: Un grup de băieți a jucat/au jucat fotbal.


               APLICĂ
        7. Elimină intrusul din fiecare serie de cuvinte:
           a) călimară, culoare, geantă, concluzie, munte, vulpe;
           b) petic, tablou, balansoar, ardei, creion, concurs;
           c) verișor, câine, perete, patinator, exercițiu, copil.

        8. Selectează, din lista următoare, doar substantivele care au aceeași formă la singular și la plural: ardei, mun‑
           citoare, șarpe, învățătoare, viespe, nume, așchie, tei, bici, unchi, pui, arici, ochi.
        9. Menționează care dintre următoarele substantive sunt colective: tufiș, trupă, cartier, brădet, bloc, mulțime,
           curte, gașcă, zmeuriș, familie, juriu, magazin, tineri.

               MERGI MAI DEPARTE

        10. Corectează, prin rescriere, biletul pe care un elev neatent l‑a scris mamei sale:

                                                        Mam\ drag\,

                    C‰nd vii de la servici, s\-mi aduci dou\ ciocol\]i cu alune  [i una cu gust de
                    caramel\. Le merit, fiindc\ am luat 10 la Istorie, la lec]ia despre uma-
                    nism.  Am  r\spuns  f\r\  gre[al\,  ^nc‰t  to]i  copii  din  clas\  m-au  aplaudat.
                    Te-am convins, nu-i a[a, c\ merit [i dou\ ecleruri?
                                                                                       Al t\u copil genial,

                                                                                             Ionel
                                                                                                           111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118