Page 95 - romana_VI
P. 95
Lectură U3
5. Alege, din lista de mai jos, ce fel de loc este Gersa, așa cum reiese din enunțul: „Satul avea formă de pălărie de
cowboy și era așezat puțin strâmb, într‑o parte, chiar la capătul lumii, exact acolo unde se termina Pământul.“
interior privat
exterior public AMINTEȘTE‑ȚI
Gersa, un spațiu:
urban real Spaţiul reprezintă totalitatea locurilor
rural imaginar în care se desfăşoară acţiunea.
Locurile pot fi: reale/imaginare; urbane/
6. Citește prezentarea de mai jos, apoi selectează pe caiet infor‑ rurale; publice/private; interioare/exteri-
mațiile noi pe care le‑ai aflat: oare etc.
Într-un text literar, spațiul este prezen-
tat prin intermediul descrierii, făcute de
Gersa este un sat care face parte din comuna Rebrișoa- narator sau de personaje.
ra din județul Bistrița‑Năsăud, din Transilvania. Pârâul Spațiul contribuie la crearea iluziei de
Gersa traversează satul și, mai demult, pe firul apei erau realitate, atunci când este precizat și când
construite zece mori. La etajul uneia dintre aceste mori are corespondent în realitate, dar poate
a funcționat chiar și o școală. Gersa este satul în care a avea și o funcție simbolică: de loc protec-
copilărit scriitorul Dan Coman. tor, ideal, inaccesibil, dorit etc.
7. De ce crezi că autorul alege numele real al satului copilăriei sale, pe care îl prezintă ca loc imaginar,
ireal? Alege una din variantele de mai jos și explică opțiunea ta, folosind o secvență din text:
a) Numele real al satului creează iluzia că acțiunile din text se petrec în realitate;
b) Horică îl reprezintă pe copilul care crește, se desprinde de copilărie și de satul natal;
c) Ca sat al copilăriei, Gersa este un loc protector de care băiatul se desparte crescând;
d) Satul copilăriei autorului este sursă de inspirație pentru locul simbolic din text.
8. Continuă creativ secvența: A fost odată ca niciodată...
AMINTEȘTE‑ȚI
9. Ce fel de locuri, acțiuni, personaje se întâlnesc în texte care încep cu A fost Timpul în textul narativ
odată? literar este cel al desfăşurării
acţiunii. Poate fi precizat (di-
10. Transcrie, pe două coloane, secvențe în care timpul este indicat în mod rect sau indirect) sau nepre-
direct, respectiv indirect: cizat (A fost odată...)
Timpul poate fi indicat:
Timp indicat în mod direct Timp indicat în mod indirect – în mod direct: o oră, o zi,
un an, un eveniment istoric
În fiecare dimineață Era un frig moale
sau prin cuvinte din câmpul
lexical al timpului;
– în mod indirect: prin su-
11. Cât timp durează acțiunea prezentată în text? Transcrie secvențele care gerarea momentelor zilei, a
indică această durată. anotimpului, a fenomenelor
meteorologice, a vârstei per-
12. Desenează cadranul unui ceas. Scrie cu aproximație momentele tempo‑ sonajului etc.
rale în care se petrece fiecare acțiune importantă.
93