Page 95 - romana_VI
P. 95

Lectură      U3




        5. Alege, din lista de mai jos, ce fel de loc este Gersa, așa cum reiese din enunțul: „Satul avea formă de pălărie de
          cowboy și era așezat puțin strâmb, într‑o parte, chiar la capătul lumii, exact acolo unde se termina Pământul.“

             interior                              privat
             exterior                              public                     AMINTEȘTE‑ȚI
                             Gersa, un spațiu:
             urban                                 real                  Spaţiul reprezintă totalitatea locurilor
             rural                                 imaginar            în care se desfăşoară acţiunea.
                                                                         Locurile pot fi: reale/imaginare; urbane/
        6. Citește prezentarea de mai jos, apoi selectează pe caiet infor‑  rurale; publice/private; interioare/exteri-
          mațiile noi pe care le‑ai aflat:                             oare etc.
                                                                         Într-un text literar, spațiul este prezen-
                                                                       tat  prin  intermediul  descrierii,  făcute  de
               Gersa este un sat care face parte din comuna Rebrișoa-  narator sau de personaje.
               ra din județul Bistrița‑Năsăud, din Transilvania. Pârâul   Spațiul contribuie la crearea iluziei de
               Gersa traversează satul și, mai demult, pe firul apei erau   realitate, atunci când este precizat și când
               construite zece mori. La etajul uneia dintre aceste mori   are corespondent în realitate, dar poate
               a funcționat chiar și o școală. Gersa este satul în care a   avea și o funcție simbolică: de loc protec-
               copilărit scriitorul Dan Coman.                         tor, ideal, inaccesibil, dorit etc.



            7. De ce crezi că autorul alege numele real al satului copilăriei sale, pe care îl prezintă ca loc imaginar,
            ireal? Alege una din variantele de mai jos și explică opțiunea ta, folosind o secvență din text:
             a) Numele real al satului creează iluzia că acțiunile din text se petrec în realitate;
             b) Horică îl reprezintă pe copilul care crește, se desprinde de copilărie și de satul natal;
             c) Ca sat al copilăriei, Gersa este un loc protector de care băiatul se desparte crescând;
             d) Satul copilăriei autorului este sursă de inspirație pentru locul simbolic din text.

        8. Continuă creativ secvența: A fost odată ca niciodată...
                                                                                           AMINTEȘTE‑ȚI
        9. Ce fel de locuri, acțiuni, personaje se întâlnesc în texte care încep cu A fost   Timpul în textul narativ
          odată?                                                                   literar este cel al desfăşurării
                                                                                   acţiunii. Poate fi precizat (di-
        10. Transcrie, pe două coloane, secvențe în care timpul este indicat în mod   rect sau indirect) sau nepre-
            direct, respectiv indirect:                                            cizat (A fost odată...)
                                                                                     Timpul poate fi indicat:
         Timp indicat în mod direct            Timp indicat în mod indirect          – în mod direct: o oră, o zi,
                                                                                   un an, un eveniment istoric
         În fiecare dimineață                  Era un frig moale
                                                                                   sau prin cuvinte din câmpul
                                                                                   lexical al timpului;
                                                                                     – în mod indirect: prin su-
        11. Cât timp durează acțiunea prezentată în text? Transcrie secvențele care   gerarea momentelor zilei, a
            indică această durată.                                                 anotimpului,  a  fenomenelor
                                                                                   meteorologice, a vârstei per-
        12. Desenează cadranul unui ceas. Scrie cu aproximație momentele tempo‑    sonajului etc.
            rale în care se petrece fiecare acțiune importantă.

                                                                                                            93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100