Page 220 - romana_VI
P. 220
U6 Comunicare orală
Acte de limbaj. Formă, intenție, efect
PREGĂTEȘTE-TE
• Citește următoarele secvențe: „Sănătatea pacienților va fi pentru mine obligație sacră“ (Jurământul lui
Hipocrate) și „Jur credință patriei mele România“ (Jurământul militar). În ce context crezi că sunt rostite? Care
este scopul unui astfel de jurământ?
EXPLOREAZĂ
1. Ascultă, în lectura profesorului tău, fragmentul din basmul Bogdan Viteazul de Petre Ispirescu:
1
A fost odată ca niciodată etc. A fost odată un om, că după ce scrise pe ghizdurile puțului: „Eu sunt
de meseria lui cizmar [...]. Bogdan Viteazul, care, din o lovitură, omor sute de
Într-una din zile, pe când umbla tăind câinilor frun- suflete“.
ză, se tot gândea și se socotea cum ar face, cum ar Cum ajunse la locul de luptă, zmeii care mai de
drege, să scape și el de strigoaica de lipsă. (...) Dus pe care se întrecea și-și arăta puterea, iară Nea Bogdan
gânduri și din socoteală în socoteală, ajunse biet la o se ținea cu amândouă mâinile de coama calului care
prăvălie, fără să știe cum, unde erau grămădite o mul- zbura pe deasupra oastei și striga:
țime de muște pe o masă pe care se vărsase niște mie- — Caz! Caz! pierduse și rușine și tot.
re. Cum văzu muștele, vru a-și scoate necazul pe ele, Caz-Împăratul, socotind că-l caută înadins ca să-l
dete o dată cu palma și omorî o mulțime de muște. omoare, se temu să nu se lase drept asupra lui și să-l
Plecând de acolo, zise râzând: prăpădească, și o tuli d-a fuga. Oastea lui făcu ca
— Am să fiu bogat. dânsul și zmeii rămaseră biruitori.
Își lăsă casa în știrea lui Dumnezeu și se duse, se
duse, până ce ajunse la puțul unor zmei. Aci se cul- 1 ghizd (s.n.) – zid de piatră al unei fântâni
2. La ce se referă Bogdan atunci când scrie pe fântână că el omoară sute de suflete dintr-o singură lovitură?
3. Ce angajament își ia Bogdan în acel moment?
4. Ce efect are actul de limbaj realizat de Bogdan în cel de-al doilea fragment?
5. Joc de rol. În grupe de câte patru copii, imaginați un dialog între Bogdan și cei trei zmei frați, în care să dis-
cutați, după încheierea bătăliei, despre modul în care a fost obținută victoria. Fiecare elev din grupă își alege
un rol și participă la dialog, având în vedere una dintre situații:
a) Bogdan le ascunde zmeilor adevărul, iar aceștia se tem să riposteze.
b) Bogdan recunoaște adevărul, dar le amintește zmeilor că i-au promis să îl lase să plece.
REȚINE
Vorbitorul poate exprima un mesaj în diverse moduri. Un act de limbaj – precum a afirma, a întreba, a solicita, a
recomanda, a promite, a felicita, a declara, a refuza – poate fi formulat în mai multe feluri, în funcție de context, de
intenția de comunicare și de efectul pe care urmărește să îl producă asupra receptorului.
Nu totdeauna intenția celui care comunică poate avea efectul dorit. Un act de comunicare reușit depinde atât
de priceperea și atenția emițătorului și ale receptorului, cât și de alte aspecte care țin de context, cum ar fi, spre
exemplu, relația dintre ei.
218

