Page 222 - romana_VI
P. 222

U6        Recapitulare finală





        5. Redactează un text de 30-50 de cuvinte, în care să prezinți tipurile de uși pe care Harry trebuie să și le amin-
          tească.
        6. Numește profesorii identificați în text și materiile pe care aceștia le predau.

        7. Transcrie în caiete organizatorul grafic de mai joc și completează-l cu trăsăturile profesorilor realizate prin
          caracterizare indirectă, prin fapte, după modelul dat:
           profesorul Binns  acțiunea: a adormit... și s-a trezit a doua zi să meargă la cursuri, lâsându-și trupul în
          urmă  trăsătura: acum este o fantomă
           profesorul Flitwick  acțiunea: __________________   trăsătura: _________________
           profesoara McGonagall  acțiunea: __________________   trăsătura: _________________
        8. Selectează din text o secvență ce cuprinde elemente de caracterizare directă a unui personaj.

        9. Scrie un text de 30-50 de cuvinte,  în care să arăți ce efect are asupra elevilor replica profesoarei
          McGonagall Să nu ziceți că nu v-am avertizat.

        10. Redactează un text descriptiv de aproximativ 50 de cuvinte în care să imaginezi una dintre serele din spa-
            tele castelului în care elevii studiază herbologia. În compunerea ta, vei urmări reperele de mai jos:
             prezentarea planului general
             prezentarea părților care compun întregul
             notarea a trei-cinci însușiri ale elementelor care compun spațiul
             respectarea limitei de cuvinte

                Elemente de construcție a comunicării
        1. Grupează adverbele de mai jos în clasele indicate în tabel:
            apoi, acolo, mereu, curând, miercuri, altfel

           adverbe de timp                  adverbe de loc                   adverbe de mod


        2. Transcrie din text patru adverbe care nu au grade de comparație.
        3. Formulează formele de comparativ de egalitate și de superlativ relativ de superioritate ale adverbului repede.

        4. Scrie un enunț în care cuvântul rar să fie adverb de mod.
        5. Indică valorile morfologice ale cuvântului rău din structurile:
          a) Emerich cel Rău                b) Să te pui rău
        6. Scrie funcția sintactică a cuvintelor subliniate:
          a) Oamenii din portrete erau mereu în vizită      f) Proferosul Flitwick, de farmece și vrăji, era un
          b) ... reușeai să ajungi la clasă                 vrăjitor mititel...
          c) ... să învețe numele astrelor                  g) Harry avusese perfectă dreptate
          d) ... să studieze herbologia cu o vrăjitoare     h) ... și-a transformat catedra într-un porc
          e) ... încercau să-și noteze nume și date         i) ... o răsplătise pe Hermione cu unul din rarele ei
                                                            zâmbete.
        7. Selectează complementele directe din secvența „trebuia să studieze cerul și să învețe numele astrelor și
          mișcările planetelor“.

        8. Notează litera corespunzătoare răspunsului corect: cuvântul subliniat în secvența „Să studieze herbologia
            cu o vrăjitoare mică și îndesată“ este:
            a) complement direct     b) complement prepozițional    c) circumstanțial de mod.

        220
        220
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227