Page 176 - romana_VI
P. 176
U5 Lectură
1. Formulează trei întrebări la care răspunde textul 3. Împărțiți clasa în șase grupe. Fiecare grupă alege
citit. unul dintre vânturi. Prezentați fiecare vânt într-o
2. În ce situații ar fi utilă lectura acestui text? manieră creativă: dramatizare, mimare, reportaj,
știre etc.
APLICĂ
1. Care este tema textului citit? Crivățul Covasa
2. Selectează, din propunerile de mai jos, care este scopul textului:
a) a convinge cititorul despre importanța vânturilor din România; Vânturile Vântul
b) a informa cititorul despre tipurile de vânt din țară; Austrul din România mare
c) a amuza cititorul prin numele mai puțin cunoscute ale vânturilor.
3. Formulează câte o idee principală corespunzătoare fiecărui alineat. Vântul
Nemerul
negru
4. Completează schema alăturată cu trăsături din text ale fiecărui vânt:
5. Limbajul folosit este precis sau predomină sensuri figurate și figuri de stil? Exemplifică răspunsul cu sec-
vențe din text.
6. Citește informația despre textul descriptiv nonliterar, studiat în clasa a V-a. Oferă, din text, câte un exemplu
pentru a ilustra trăsăturile sale:
a) Prezintă detaliat o anume realitate (obiect, ființă, c) Tonul este neutru;
fenomen etc.); d) Limbajul este clar, timpul verbal este prezentul in-
b) Informațiile sunt precise, adevărate, verificabile; dicativului.
AMINTEȘTE-ȚI
Textul descriptiv nonliterar prezintă detaliat un Textul narativ nonliterar prezintă o succesiune
obiect, o ființă, un peisaj, un fenomen, evidențiind păr- de întâmplări reale, petrecute într-o ordine logică și
țile sale componente și trăsăturile specifice ale acestuia. temporală, la care iau parte persoane reale.
Spre deosebire de textul descriptiv literar, acesta Un asemenea text are un autor real care relatează
prezintă doar informații concrete și reale privitoare la întâmplări fără legătură cu ficțiunea (cu textul literar),
obiectul descris. Tonul este neutru, limbajul este precis. obișnuite sau mai puțin obișnuite.
Textele descriptive nonliterare sunt, de obicei, știin- Exemple de texte narative nonliterare: jurnalul, me-
țifice, tehnice, utilitare. moriile, reportajul etc.
7. Completează pe caiet cele două diagrame Venn, punând la locul potrivit fiecare dintre elementele ameste-
cate mai jos:
Text descriptiv literar Text descriptiv nonliterar Text narativ literar Text narativ nonliterar
scopul de a informa, scopul de a emoționa, prezentarea întâmplări imaginare, întâmplări reale, personaje, partici-
unui „obiect“ cu ajutorul imaginilor, părți componente, tră- panți, spațiu real și timp concret, spațiu și timp reale sau
sături, informații reale, prezența unor atribute care exprimă imaginare, scopul de a sensibiliza, narator, vocea unui par-
însușiri, limbaj clar, limbaj artistic, sensuri proprii, sensuri ticipant sau a unui martor, succesiune de întâmplări, ordine
figurate, termeni științifici și tehnici, figuri de stil logică și temporală, scopul de a informa
174