Page 176 - romana_VI
P. 176

U5        Lectură





        1. Formulează trei întrebări la care răspunde textul    3. Împărțiți clasa în șase grupe. Fiecare grupă alege
          citit.                                              unul dintre vânturi. Prezentați fiecare vânt într-o
        2. În ce situații ar fi utilă lectura acestui text?   manieră creativă: dramatizare, mimare, reportaj,
                                                              știre etc.

               APLICĂ

        1. Care este tema textului citit?                                       Crivățul       Covasa
        2. Selectează, din propunerile de mai jos, care este scopul textului:
          a) a convinge cititorul despre importanța vânturilor din România;            Vânturile      Vântul
          b) a informa cititorul despre tipurile de vânt din țară;        Austrul     din România      mare
          c) a amuza cititorul prin numele mai puțin cunoscute ale vânturilor.

        3. Formulează câte o idee principală corespunzătoare fiecărui alineat.                 Vântul
                                                                                Nemerul
                                                                                                negru
        4. Completează schema alăturată cu trăsături din text ale fiecărui vânt:
        5. Limbajul folosit este precis sau predomină sensuri figurate și figuri de stil? Exemplifică răspunsul cu sec-
          vențe din text.
        6. Citește informația despre textul descriptiv nonliterar, studiat în clasa a V-a. Oferă, din text, câte un exemplu
          pentru a ilustra trăsăturile sale:
            a) Prezintă detaliat o anume realitate (obiect, ființă,  c) Tonul este neutru;
          fenomen etc.);                                    d) Limbajul este clar, timpul verbal este prezentul in-
          b) Informațiile sunt precise, adevărate, verificabile; dicativului.

                 AMINTEȘTE-ȚI

            Textul descriptiv nonliterar  prezintă detaliat un   Textul narativ nonliterar prezintă o succesiune
          obiect, o ființă, un peisaj, un fenomen, evidențiind păr-  de întâmplări reale, petrecute într-o ordine logică și
          țile sale componente și trăsăturile specifice ale acestuia.  temporală, la care iau parte persoane reale.
            Spre deosebire de textul descriptiv literar, acesta   Un asemenea text are un autor real care relatează
          prezintă doar informații concrete și reale privitoare la   întâmplări fără legătură cu ficțiunea (cu textul literar),
          obiectul descris. Tonul este neutru, limbajul este precis.  obișnuite sau mai puțin obișnuite.
            Textele descriptive nonliterare sunt, de obicei, știin-  Exemple de texte narative nonliterare: jurnalul, me-
          țifice, tehnice, utilitare.                        moriile, reportajul etc.

        7. Completează pe caiet cele două diagrame Venn, punând la locul potrivit fiecare dintre elementele ameste-
          cate mai jos:
          Text descriptiv literar    Text descriptiv nonliterar  Text narativ literar          Text narativ nonliterar






          scopul de a informa, scopul de a emoționa, prezentarea   întâmplări imaginare, întâmplări reale, personaje, partici-
          unui „obiect“ cu ajutorul imaginilor, părți componente, tră-  panți, spațiu real și timp concret, spațiu și timp reale sau
          sături, informații reale, prezența unor atribute care exprimă   imaginare, scopul de a sensibiliza, narator, vocea unui par-
          însușiri, limbaj clar, limbaj artistic, sensuri proprii, sensuri   ticipant sau a unui martor, succesiune de întâmplări, ordine
          figurate, termeni științifici și tehnici, figuri de stil   logică și temporală, scopul de a informa

        174
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181