Page 178 - romana_VI
P. 178
U5 Redactare
EXPLOREAZĂ REȚINE
6. Citește instrucțiunile de mai jos, necesare alcătuirii A EXPLICA (vb): 1. A face să fie mai ușor de
unei broșuri „origami“. înțeles; a lămuri. ◊ A expune, a preda o lec-
ție, o temă etc. 2. A servi drept lămurire, a
Broșura „origami“ constitui o justificare, a reprezenta o moti-
Aceasta este o cărticică de dimensiuni mici: format de
buzunar și cu un număr relativ mic de pagini, iar reali- vare a unui fenomen, a unei proprietăți etc.
zarea ei este un proiect distractiv și ușor. O astfel de bro- Textul explicativ are rolul de a prezenta cum
șură nu este costisitoare și o poți personaliza în funcție sau de ce se întâmplă ceva. Scopul lui este de a-l
de scopul în care o vei folosi. Calculează de la început face pe cititor să înțeleagă diverse fapte, opinii,
de câte pagini vei avea nevoie, pentru a ști câte foi A3 să situații etc.
folosești, ținând cont că dintr-o singură pagină vei obține Fiind un text nonliterar, ce transmite informații,
o broșură de opt pagini. limbajul utilizat este caracterizat de precizia ter-
Materiale necesare: coli A3 albe sau colorate, foarfecă. menilor, de claritate, de absența figurilor de stil și
Modalitate: îndoirea și tăierea colii cu care lucrezi. de preferința pentru enunțurile asertive.
Pașii necesari: pentru a obține broșura, respectă pașii Textul explicativ se structurează în jurul unui enunț
descriși mai jos, în ordinea în care sunt prezentați. director cu substrat interogativ (întrebarea poate
pliază în sens invers, apărea explicit sau poate fi dedusă), care determină
deschide din nou presând insistent
începe cu de-a lungul organizarea în următoarele trei părți: faza intero-
o coală laturii gativă (introducere) + faza explicativă (cuprins)
perfect pliază în jumătate scurte
netedă pagina, presând insistent de-a lungul laturii + concluzie/rezultat.
În funcție de enunțul director, există două modele
întoarce
pliul de la mijloc mai lungi hârtia pliată arată ridică și pliază de organizare, deci, două tipuri de text explicativ:
ca o armonică
coala pe dos,
marginea liberă cealaltă margine liberă Textul explicativ cauzal – răspunde la întrebarea
un sfert de
coală dinspre
de ce? Prezintă explicații privitoare la evenimente,
ridică și pliază în sens invers un
începe să tai aici sfert al colii dinspre marginea până la pliul din mijloc fenomene, evidențiind motivele pentru care se
deschisă spre pliul din mijloc
produc acestea. Textul se încheie formulând o con-
închide și suprapune
taie doar până aici paginile cluzie ce decurge din acumularea de informații.
Textul explicativ procedural – răspunde la în-
separă complet trebarea cum? Prezintă pași care trebuie parcurși,
paginile tăiate, descriind un mod de a acționa. În final, prezintă
îndoind marginile gata!
ca în imagine rezultat al acestor pași.
APLICĂ
7. Vestea rea/Vestea bună. Veste rea: ți-ai pierdut caietul de notițe la Educație socială și nu mai ai proiectul
pentru săptămâna viitoare. Scrie un mesaj de 7-10 enunțuri în care să explici mamei tale de ce va trebui să
mergi după ore la colegul tău, Toni, și la librărie. Veste bună: ai luat note mari la ultimele trei evaluări: un
proiect școlar, un test și un portofoliu al lecturilor tale. Astfel, ai hotărât să alcătuiești o Rețetă pentru note
bune, pentru uzul tău și al colegilor, arătând cum crezi că ai reușit să progresezi și ce anume te-a ajutat.
MERGI MAI DEPARTE
8. De ce Muzica este aritmetica sunetelor (Claude Débussy)? Răspunde într-un text explicativ de 30-50 de
cuvinte sau într-o prezentare ce integrează, pe lângă explicația scrisă, un videoclip.
9. Confecționează o broșură precum aceea descrisă în lecție. O vei utiliza la următorul proiect vizând dome-
niul Elemente de interculturalitate.
176