Page 178 - romana_VI
P. 178

U5        Redactare






               EXPLOREAZĂ                                                REȚINE
        6.  Citește instrucțiunile de mai jos, necesare alcătuirii     A EXPLICA (vb): 1. A face să fie mai ușor de
          unei broșuri „origami“.                                      înțeles; a lămuri. ◊ A expune, a preda o lec-
                                                                       ție, o temă etc. 2. A servi drept lămurire, a
                           Broșura „origami“                           constitui o justificare, a reprezenta o moti-
          Aceasta este o cărticică de dimensiuni mici: format de
        buzunar și cu un număr relativ mic de pagini, iar reali-       vare a unui fenomen, a unei proprietăți etc.
        zarea ei este un proiect distractiv și ușor. O astfel de bro-  Textul  explicativ are rolul de a prezenta  cum
        șură nu este costisitoare și o poți personaliza în funcție   sau de ce se întâmplă ceva. Scopul lui este de a-l
        de scopul în care o vei folosi. Calculează de la început   face pe cititor să înțeleagă diverse fapte, opinii,
        de câte pagini vei avea nevoie, pentru a ști câte foi A3 să   situații etc.
        folosești, ținând cont că dintr-o singură pagină vei obține   Fiind un text nonliterar, ce transmite informații,
        o broșură de opt pagini.                                  limbajul utilizat este caracterizat de precizia ter-
          Materiale necesare: coli A3 albe sau colorate, foarfecă.  menilor, de claritate, de absența figurilor de stil și
          Modalitate: îndoirea și tăierea colii cu care lucrezi.   de preferința pentru enunțurile asertive.
          Pașii necesari: pentru a obține broșura, respectă pașii   Textul explicativ se structurează în jurul unui enunț
        descriși mai jos, în ordinea în care sunt prezentați.     director cu substrat interogativ (întrebarea poate
                                            pliază în sens invers,   apărea explicit sau poate fi dedusă), care determină
                                  deschide din nou  presând insistent
        începe cu                                 de-a lungul     organizarea în următoarele trei părți: faza intero-
         o coală                                   laturii        gativă (introducere) + faza explicativă (cuprins)
         perfect       pliază în jumătate          scurte
         netedă  pagina, presând insistent de-a lungul laturii    + concluzie/rezultat.
                                                                  În funcție de enunțul director, există două modele
                                                      întoarce
           pliul de la mijloc  mai lungi  hârtia pliată arată   ridică și pliază   de organizare, deci, două tipuri de text explicativ:
                                          ca o armonică
                                                     coala pe dos,
                   marginea liberă            cealaltă margine liberă   Textul explicativ cauzal – răspunde la întrebarea
                                                     un sfert de
                                                     coală dinspre
                                                                  de ce? Prezintă explicații privitoare la evenimente,
                        ridică și pliază în sens invers un
         începe să tai aici  sfert al colii dinspre marginea   până la pliul din mijloc  fenomene, evidențiind motivele pentru care se
                          deschisă spre pliul din mijloc
                                                                  produc acestea. Textul se încheie formulând o con-
                                                 închide și suprapune
                 taie doar până aici                    paginile  cluzie ce decurge din acumularea de informații.
                                                                  Textul explicativ procedural – răspunde la în-
                         separă complet                           trebarea cum? Prezintă pași care trebuie parcurși,
                         paginile tăiate,                         descriind un mod de a acționa. În final, prezintă
                         îndoind marginile          gata!
                         ca în imagine                            rezultat al acestor pași.
               APLICĂ
        7. Vestea rea/Vestea bună. Veste rea: ți-ai pierdut caietul de notițe la Educație socială și nu mai ai proiectul
          pentru săptămâna viitoare. Scrie un mesaj de 7-10 enunțuri în care să explici mamei tale de ce va trebui să
          mergi după ore la colegul tău, Toni, și la librărie. Veste bună: ai luat note mari la ultimele trei evaluări: un
          proiect școlar, un test și un portofoliu al lecturilor tale. Astfel, ai hotărât să alcătuiești o Rețetă pentru note
          bune, pentru uzul tău și al colegilor, arătând cum crezi că ai reușit să progresezi și ce anume te-a ajutat.

               MERGI MAI DEPARTE
             8. De ce Muzica este aritmetica sunetelor (Claude Débussy)? Răspunde într-un text explicativ de 30-50 de
             cuvinte sau într-o prezentare ce integrează, pe lângă explicația scrisă, un videoclip.

        9. Confecționează o broșură precum aceea descrisă în lecție. O vei utiliza  la următorul proiect vizând dome-
          niul Elemente de interculturalitate.

        176
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183