Page 180 - romana_VI
P. 180

U5        Redactare






            4. Explică la ce se referă expresia „Kitul regulilor de bază“, folosită de autoare.
             De ce crezi că titlul este formulat interogativ? Formulează o explicație în unu-două enunțuri.
             5. Transcrie în caiet enunțurile de mai jos, completând spațiile cu observațiile făcute în urma lecturii:
          Ca mod și timp verbal, în organizarea textului predomină ............... . Câmpul lexical dominant în text este acela
          al ............... . Cuvintele sunt utilizate cu sens ............... . Semnele de punctuație folosite în text sunt ............... .

        6. Etapele descrise în text te ajută să te pregătești pentru
          audiția unui concert de muzică clasică. În prezentare,
          există o succesiune de acțiuni, situație similară textului
          narativ. Observă în graficul alăturat succesiunea acestor
          etape și selectează pe caiet, în trei coloane distincte: ce
          trebuie să faci înaintea participării la concert, în timpul
          concertului, res pectiv după încheierea audiției.
        7.  Aceste etape presupun o ordine obligatorie de par-
          curgere? Răspunde cu „DA“/„NU“ și oferă o justificare
          în unu-două enunțuri.


                 REȚINE
            Tiparul textual narativ-descriptiv
            Textul narativ-descriptiv presupune prezentarea unui proces ca succesiune de etape. Fiecare dintre aces-
          te etape este organizată ca pasaj descriptiv, accentul căzând asupra atitudinilor, comportamentelor, faptelor pe
          care le implică, astfel încât cititorul să le poată urma întocmai.
            Spre deosebire de textul narativ, în care timpul verbal predominant este trecutul (cu forme de perfect compus
          sau perfect simplu), în cel narativ-descriptiv se utilizează formele verbale de prezent ale modului indicativ sau
          modul imperativ.
            Fiind un text de tip nonliterar, care transmite informații, limbajul utilizat este caracterizat de precizia terme-
          nilor, de absența figurilor de stil și de preferința pentru enunțurile asertive.


               APLICĂ
        8. Expoziția clasei mele. Sara și Sofia caută doi colegi pentru a forma
          echipă, în vederea redactării unui text narativ-descriptiv în care să
          prezinte cum se citesc descrierile literare
          în versuri. Alege un coleg și realizați acest
          proiect, utilizând infograficul alăturat. Or-
          ganizați o expoziție a clasei cu „Trusele de
          lectură“ realizate.

               MERGI MAI DEPARTE
        9. Plasați în sala de clasă o coală mare. Fiecare
          elev propune o idee pentru realizarea
          unor truse de lectură amuzante, precum:
          Trusa de adaptare la prima zi de școală.
          10 idei salvatoare; Cum faci față vizitei la
          muzeu... Notați aceste idei pe coală.

        178
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185