Page 180 - romana_VI
P. 180
U5 Redactare
4. Explică la ce se referă expresia „Kitul regulilor de bază“, folosită de autoare.
De ce crezi că titlul este formulat interogativ? Formulează o explicație în unu-două enunțuri.
5. Transcrie în caiet enunțurile de mai jos, completând spațiile cu observațiile făcute în urma lecturii:
Ca mod și timp verbal, în organizarea textului predomină ............... . Câmpul lexical dominant în text este acela
al ............... . Cuvintele sunt utilizate cu sens ............... . Semnele de punctuație folosite în text sunt ............... .
6. Etapele descrise în text te ajută să te pregătești pentru
audiția unui concert de muzică clasică. În prezentare,
există o succesiune de acțiuni, situație similară textului
narativ. Observă în graficul alăturat succesiunea acestor
etape și selectează pe caiet, în trei coloane distincte: ce
trebuie să faci înaintea participării la concert, în timpul
concertului, res pectiv după încheierea audiției.
7. Aceste etape presupun o ordine obligatorie de par-
curgere? Răspunde cu „DA“/„NU“ și oferă o justificare
în unu-două enunțuri.
REȚINE
Tiparul textual narativ-descriptiv
Textul narativ-descriptiv presupune prezentarea unui proces ca succesiune de etape. Fiecare dintre aces-
te etape este organizată ca pasaj descriptiv, accentul căzând asupra atitudinilor, comportamentelor, faptelor pe
care le implică, astfel încât cititorul să le poată urma întocmai.
Spre deosebire de textul narativ, în care timpul verbal predominant este trecutul (cu forme de perfect compus
sau perfect simplu), în cel narativ-descriptiv se utilizează formele verbale de prezent ale modului indicativ sau
modul imperativ.
Fiind un text de tip nonliterar, care transmite informații, limbajul utilizat este caracterizat de precizia terme-
nilor, de absența figurilor de stil și de preferința pentru enunțurile asertive.
APLICĂ
8. Expoziția clasei mele. Sara și Sofia caută doi colegi pentru a forma
echipă, în vederea redactării unui text narativ-descriptiv în care să
prezinte cum se citesc descrierile literare
în versuri. Alege un coleg și realizați acest
proiect, utilizând infograficul alăturat. Or-
ganizați o expoziție a clasei cu „Trusele de
lectură“ realizate.
MERGI MAI DEPARTE
9. Plasați în sala de clasă o coală mare. Fiecare
elev propune o idee pentru realizarea
unor truse de lectură amuzante, precum:
Trusa de adaptare la prima zi de școală.
10 idei salvatoare; Cum faci față vizitei la
muzeu... Notați aceste idei pe coală.
178