Page 172 - romana_VI
P. 172
U5 Lectură
INTERPRETEAZĂ. Semnificațiile textului REȚINE
1. Recitește atent poezia și precizează tema textului. Poți alege, dintre vari- Pentru a interpreta limbajul fi-
antele de mai jos, pe care o consideri corectă sau formulează alta: gurat, respectă etapele urmă-
a) sosirea primăverii; d) sfârșitul iernii; toare:
b) natura; e) admirația naturii; • Citește cu atenție întregul
c) transformarea naturii; f) renașterea. text, pentru a identifica tema,
ideea cea mai importantă;
2. Ce este descris în fiecare strofă? Formulează răspunsul în câte un enunț. • Găsește structurile de limbaj
figurat și analogiile pe care se
3. Lupta între anotimpuri este inegală. Ce sugerează repetiția verbului „a se bazează;
duce“ din prima strofă? • Exprimă ce denumesc, ce
stări, sentimente, trăsături su-
4. De ce mai întâi privitorul surprinde planul terestru, într-o privire amplă, gerează, ce emoție provoacă
cuprinzătoare, pentru ca, mai apoi, să facă referire la „inimă“, la planul cititorului.
interior?
5. Privitorul i se adresează direct cititorului, în strofa a treia. Stabilește valoarea de adevăr a enunțurilor de
mai jos:
a) Privitorul vrea să creeze iluzia că peisajul admirat există cu adevărat, de aceea A F
folosește cuvântul „iată“.
b) Adresându-i-se direct, privitorul îi transmite cititorului emoțiile sale. A F
c) Privitorul și cititorul sunt prieteni buni. A F
6. Ce sugerează enumerarea unor plante și insecte din partea a doua a poeziei?
7. Care sunt timpurile verbale prin care se face referire la cele două anotimpuri? Care este valoarea specială a
timpului prezent al indicativului în poezie?
8. Alege două epitete pe care să le explici. Fă referire la ceea ce denumesc, apoi la emoția pe care o stârnesc
privitorului și citiorului.
9. Privirea admiratorului face legătura între planul terestru, planul ceresc și cel interior. Ce emoții îi stârnește
privitorului transformarea naturii? Exemplifică răspunsul tău cu o secvență relevantă din text.
MERGI MAI DEPARTE
10. Urmăriți animația La firul ierbii, regizată de John Lasseter, în 1998, produsă de studio-
urile Pixar.
Lumea prezentată acolo este văzută din perspectiva ființelor mici, precum furnica Flik,
și a prietenilor ei pe care vrea să îi implice în salvarea coloniei amenințate de lăcuste. Ob-
servați cât de diferit se văd lucrurile de la firul ierbii.
Realizați apoi o descriere a unui tablou din natură, din perspectiva unei ființe mici.
11. Miniatelier de creație. Alege din poezie secvențe alcătuite din unul sau două versuri
și ilustrează-le printr-un desen. Prezintă desenele colegilor, propunându-le să identifice
versul sau versurile ilustrate. Colectați desenele realizate într-un album al poeziei.
12. Joc. De șase ori. Un elev răspunde la întrebarea „De ce ar trebui să citim poezii despre natură?“. Transfor-
mați răspunsul în altă întrebare care să înceapă cu „de ce?“. Răspunsul al doilea va deveni a treia întrebare
cu „de ce?“. Repetați exercițiul până la șase întrebări.
170