Page 172 - romana_VI
P. 172

U5        Lectură






               INTERPRETEAZĂ. Semnificațiile textului                                    REȚINE
        1. Recitește atent poezia și precizează tema textului. Poți alege, dintre vari-  Pentru a interpreta limbajul fi-
          antele de mai jos, pe care o consideri corectă sau formulează alta:     gurat, respectă etapele urmă-
          a) sosirea primăverii;            d) sfârșitul iernii;                  toare:
          b) natura;                        e) admirația naturii;                 •  Citește cu atenție întregul
          c) transformarea naturii;         f) renașterea.                        text, pentru a identifica tema,
                                                                                  ideea cea mai importantă;
        2. Ce este descris în fiecare strofă? Formulează răspunsul în câte un enunț.  • Găsește structurile de limbaj
                                                                                  figurat și analogiile pe care se
        3. Lupta între anotimpuri este inegală. Ce sugerează repetiția verbului „a se   bazează;
          duce“ din prima strofă?                                                 •  Exprimă ce denumesc, ce
                                                                                  stări, sentimente, trăsături su-
        4. De ce mai întâi privitorul surprinde planul terestru, într-o privire amplă,   gerează, ce emoție provoacă
          cuprinzătoare, pentru ca, mai apoi, să facă referire la „inimă“, la planul   cititorului.
          interior?
        5. Privitorul i se adresează direct cititorului, în strofa a treia. Stabilește valoarea de adevăr a enunțurilor de
          mai jos:
          a) Privitorul vrea să creeze iluzia că peisajul admirat există cu adevărat, de aceea   A        F
          folosește cuvântul „iată“.
          b) Adresându-i-se direct, privitorul îi transmite cititorului emoțiile sale.          A         F
          c) Privitorul și cititorul sunt prieteni buni.                                        A         F

        6. Ce sugerează enumerarea unor plante și insecte din partea a doua a poeziei?

        7. Care sunt timpurile verbale prin care se face referire la cele două anotimpuri? Care este valoarea specială a
          timpului prezent al indicativului în poezie?

        8. Alege două epitete pe care să le explici. Fă referire la ceea ce denumesc, apoi la emoția pe care o stârnesc
          privitorului și citiorului.
        9. Privirea admiratorului face legătura între planul terestru, planul ceresc și cel interior. Ce emoții îi stârnește
          privitorului transformarea naturii? Exemplifică răspunsul tău cu o secvență relevantă din text.

                MERGI MAI DEPARTE

        10. Urmăriți animația La firul ierbii, regizată de John Lasseter, în 1998, produsă de studio-
            urile Pixar.
            Lumea prezentată acolo este văzută din perspectiva ființelor mici, precum furnica Flik,
        și a prietenilor ei pe care vrea să îi implice în salvarea coloniei amenințate de lăcuste. Ob-
        servați cât de diferit se văd lucrurile de la firul ierbii.
          Realizați apoi o descriere a unui tablou din natură, din perspectiva unei ființe mici.
        11. Miniatelier de creație. Alege din poezie secvențe alcătuite din unul sau două versuri
          și ilustrează-le printr-un desen. Prezintă desenele colegilor, propunându-le să identifice
          versul sau versurile ilustrate. Colectați desenele realizate într-un album al poeziei.
        12. Joc. De șase ori. Un elev răspunde la întrebarea „De ce ar trebui să citim poezii despre natură?“. Transfor-
          mați răspunsul în altă întrebare care să înceapă cu „de ce?“. Răspunsul al doilea va deveni a treia întrebare
          cu „de ce?“. Repetați exercițiul până la șase întrebări.
        170
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177