Page 171 - romana_VI
P. 171

Lectură      U5





                 REȚINE
          Spre deosebire de limbajul obișnuit, limbajul figurat presupune modalități de exprimare artistică bazate pe
          analogii, substituiri, sensuri neobișnuite ale cuvintelor.
          Efectul utilizării limbajului artistic este expresivitatea, calitatea de a transmite cu forţă ideile şi sentimentele au-
          torului, pentru a impresiona cititorul.

        3. Transcrie însușirile atribuite în text pentru:            REȚINE
          • „zăpada“          • „câmpul“
          • „iarba“           • „gândăcel“                   Epitetul este figura de stil care constă în atribuirea de
                                                             caracteristici deosebite unor obiecte sau unor acțiuni.
        4. Ce fel de imagini reprezintă epitetele de la exerci-
          țiul anterior?                                     Epitetul determină un substantiv sau un verb, fiind:
                                                             • Atribut exprimat prin adjectiv sau substantiv: „luna că-
        5. Ce efect produce alăturarea galbenului și a verdelui   lătoare“, „noapte adâncă“, „pădurea de argint“
          în peisajul dominat de tonuri neutre (alb, veșted)?  • Circumstanțial: „se-ncovoaie tainic“, „pleacă-ncetinel“
        6. Care este locul epitetului în raport cu substantivul   După alcătuire, există:
          determinat, în secvențele: „umedul pământ“ și „că-  Epitete simple: „cărări uscate“;
          rări uscate“?                                      Epitete duble: „fire lungi și dese“, „pustiu și jalnic sună“;
                                                             Epitete multiple: „hârâită, noduroasă, ... râșnița  veche“.
        7. Ce parte de vorbire determină epitetele în secvențe-  Există și:
          le: „curg iute“, și „-ncet se urcă“?               Epitete personificatoare: „soare  blând“, „mândra

             8. Mai jos, vântul primăverii a amestecat epitete-  lună“;
             le, sensurile lor și emoțiile pe care le provoacă.   Epitete cromatice: „zăpada albă”, „câmpul veșted”.
             Pune-le în ordine, asociindu-le:


                                Lumina mai caldă                                             Optimism
                                 Pâraiele umflate                                             Mister
                                  Râpi adânci             Dealuri abrupte, dar și
                                                         ascunzișurile sufletului         Libertate, putere
                                                         Forța naturii dezlănțuite
                                                        Căldura care reînvie natura
                                                                                                  G1
        9. Joc. Când spun... Formați cinci grupe egale, numerotate de la 1 la 5. Fiecare grupă com-      G2
          pletează rândul corespunzător, cu cel puțin trei epitete create pentru fiecare rubrică,
          apoi predă fișa echipei următoare. La rândul său, primește fișa de la echipa predece-  G5
          soare și o completează. Se repetă rotația, până când fiecare grupă primește fișa de la         G3
          care a pornit. Câte un reprezentant al grupelor citește rezultatul în fața clasei.      G4

            Grupa   Elementul  Epitete    Epitete        Epitete    Epitete
                              cromatice   personificatoare  simple  multiple
            1       primăvară
            2       soare
            3       cer
            4       lac
            5       flori                                                            Claude Monet, Primăvara

                                                                                                           169
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176