Page 171 - romana_VI
P. 171
Lectură U5
REȚINE
Spre deosebire de limbajul obișnuit, limbajul figurat presupune modalități de exprimare artistică bazate pe
analogii, substituiri, sensuri neobișnuite ale cuvintelor.
Efectul utilizării limbajului artistic este expresivitatea, calitatea de a transmite cu forţă ideile şi sentimentele au-
torului, pentru a impresiona cititorul.
3. Transcrie însușirile atribuite în text pentru: REȚINE
• „zăpada“ • „câmpul“
• „iarba“ • „gândăcel“ Epitetul este figura de stil care constă în atribuirea de
caracteristici deosebite unor obiecte sau unor acțiuni.
4. Ce fel de imagini reprezintă epitetele de la exerci-
țiul anterior? Epitetul determină un substantiv sau un verb, fiind:
• Atribut exprimat prin adjectiv sau substantiv: „luna că-
5. Ce efect produce alăturarea galbenului și a verdelui lătoare“, „noapte adâncă“, „pădurea de argint“
în peisajul dominat de tonuri neutre (alb, veșted)? • Circumstanțial: „se-ncovoaie tainic“, „pleacă-ncetinel“
6. Care este locul epitetului în raport cu substantivul După alcătuire, există:
determinat, în secvențele: „umedul pământ“ și „că- Epitete simple: „cărări uscate“;
rări uscate“? Epitete duble: „fire lungi și dese“, „pustiu și jalnic sună“;
Epitete multiple: „hârâită, noduroasă, ... râșnița veche“.
7. Ce parte de vorbire determină epitetele în secvențe- Există și:
le: „curg iute“, și „-ncet se urcă“? Epitete personificatoare: „soare blând“, „mândra
8. Mai jos, vântul primăverii a amestecat epitete- lună“;
le, sensurile lor și emoțiile pe care le provoacă. Epitete cromatice: „zăpada albă”, „câmpul veșted”.
Pune-le în ordine, asociindu-le:
Lumina mai caldă Optimism
Pâraiele umflate Mister
Râpi adânci Dealuri abrupte, dar și
ascunzișurile sufletului Libertate, putere
Forța naturii dezlănțuite
Căldura care reînvie natura
G1
9. Joc. Când spun... Formați cinci grupe egale, numerotate de la 1 la 5. Fiecare grupă com- G2
pletează rândul corespunzător, cu cel puțin trei epitete create pentru fiecare rubrică,
apoi predă fișa echipei următoare. La rândul său, primește fișa de la echipa predece- G5
soare și o completează. Se repetă rotația, până când fiecare grupă primește fișa de la G3
care a pornit. Câte un reprezentant al grupelor citește rezultatul în fața clasei. G4
Grupa Elementul Epitete Epitete Epitete Epitete
cromatice personificatoare simple multiple
1 primăvară
2 soare
3 cer
4 lac
5 flori Claude Monet, Primăvara
169