Page 177 - romana_VI
P. 177
Redactare U5
Tipare textuale. Textul explicativ
PREGĂTEȘTE-TE
1. De ce și cum? Vă veți juca de-a lanțul întrebărilor, iată cum: un elev formulează o întrebare des-
pre un aspect învățat în cursul acestei unități (de exemplu, De ce se numește poezia lui Alecsandri
„Sfârșitul iernei”?) și o adresează unui coleg, care va răspunde, apoi va formula altă întrebare, adre-
sată altcuiva. La capătul a trei minute de joc, schimbați tipul și subiectul întrebărilor care, pentru
alte trei minute, vor viza modalități de a realiza diverse activități (de exemplu, Cum faci o tartină pentru
gustarea din pauză?).
2. Cu ajutorul profesorului, sintetizați pe tablă diferențele observate cu privire la modul de a formula
răspunsul la întrebările din primele trei minute de joc, față de întrebările din următoarele trei minute.
EXPLOREAZĂ
3. Citește fragmentele de mai jos, din antologia Întrebări mari de la cei mici la care răspund niște oameni foarte
importanți realizată de Gemma Elvin Harris. Apoi notează pe caiet întrebarea-titlu și răspunsul/răspunsuri-
le pe care le-ai descoperit în cursul lecturii.
De ce există muzica?
Răspunde Jarvis Cocker, muzician și prezentator de emisiuni
Bună întrebare. Mi-aș dori să știu munica fără cuvinte. Gândește-te la cântecele „vesele“
răspunsul. (Glumesc!) E adevărat, ni- și la cele „triste“. În toate se folosesc aceleași note mu-
meni n-ar muri dacă muzica ar dis- zicale (sunt doar 12, să știi!) și totuși sunt atât de di-
părea de pe fața pământului. Nu e ferite în ce privește starea sufletească pe care o trans-
ca aerul sau apa – putem trăi și fără mit. „Păi, e din cauza cuvintelor“, îmi vei spune. Dar
ea. Dar imaginează-ți cât de plictisi- nu e așa. Încearcă să asculți un post radio dintr-o țară
toare ar fi viața dacă n-am mai avea cu o limbă pe care nu o cunoști. Vei vedea că îți poți
muzică. […] De fapt, unii specialiști cred că oamenii da seama dacă un cântec este trist sau vesel. Sunetul
știau să cânte și să compună cu mult timp înainte de muzicii e cel care te ajută. […] E ca un fel de magie și
a învăța să vorbească. cred că ăsta e motivul pentru care avem muzică.
Probabil, muzica a fost prima noastră formă de co- E magică și ne putem bucura de ea ori de câte ori
municare. Şi rămâne în continuare un mod de a co- dorim. […] Iată de ce avem muzică.
4. Identifică în text secvența ce poate fi transformată într-un 5. Completează enunțul dat cu un răs-
enunț interogativ al cărei răspuns să fie: Nu e ca aerul sau puns personal, utilizând cuvinte pre-
apa – putem trăi și fără ea. cum deoarece, pentru că:
Formulează întrebările în raport cu care următoarele
secvențe ar putea constitui răspunsuri:
Și rămâne în conti- E ca un fel Iată
nuare un mod de a co- Sunetul muzicii de magie. de ce avem
munica fără cuvinte. te ajută. muzică...
e cel care
175