Page 177 - romana_VI
P. 177

Redactare        U5




        Tipare textuale. Textul explicativ


               PREGĂTEȘTE-TE

             1. De ce și cum? Vă veți juca de-a lanțul întrebărilor, iată cum: un elev formulează o întrebare des-
              pre un aspect învățat în cursul acestei unități (de exemplu, De ce se numește poezia lui Alecsandri
              „Sfârșitul iernei”?) și o adresează unui coleg, care va răspunde, apoi va formula altă întrebare, adre-
              sată altcuiva. La capătul a trei minute de joc, schimbați tipul și subiectul întrebărilor care, pentru
              alte trei minute, vor viza modalități de a realiza diverse activități (de exemplu, Cum faci o tartină pentru
              gustarea din pauză?).

              2. Cu ajutorul profesorului, sintetizați pe tablă diferențele observate cu privire la modul de a formula
              răspunsul la întrebările din primele trei minute de joc, față de întrebările din următoarele trei minute.
               EXPLOREAZĂ

        3. Citește fragmentele de mai jos, din antologia Întrebări mari de la cei mici la care răspund niște oameni foarte
          importanți realizată de Gemma Elvin Harris. Apoi notează pe caiet întrebarea-titlu și răspunsul/răspunsuri-
          le pe care le-ai descoperit în cursul lecturii.

                                                        De ce există muzica?
                         Răspunde Jarvis Cocker, muzician și prezentator de emisiuni
                         Bună întrebare. Mi-aș dori să știu  munica fără cuvinte. Gândește-te la cântecele „vesele“
                        răspunsul. (Glumesc!) E adevărat, ni-  și la cele „triste“. În toate se folosesc aceleași note mu-
                        meni n-ar muri dacă muzica ar dis-  zicale (sunt doar 12, să știi!) și totuși sunt atât de di-
                        părea de pe fața pământului. Nu e  ferite în ce privește starea sufletească pe care o trans-
                        ca aerul sau apa – putem trăi și fără  mit. „Păi, e din cauza cuvintelor“, îmi  vei spune. Dar
                        ea. Dar imaginează-ți cât de plictisi-  nu e așa. Încearcă să asculți un post radio dintr-o țară
                        toare ar fi viața dacă n-am mai avea  cu o limbă pe care nu o cunoști. Vei vedea că îți poți
        muzică. […] De fapt, unii specialiști cred că oamenii  da seama dacă un cântec este trist sau vesel. Sunetul
        știau să cânte și să compună cu mult timp înainte de  muzicii e cel care te ajută. […] E ca un fel de magie și
        a învăța să vorbească.                              cred că ăsta e motivul pentru care avem muzică.
          Probabil, muzica a fost prima noastră formă de co-  E magică și ne putem bucura de ea ori de câte ori
        municare. Şi rămâne în continuare un mod de a co-   dorim. […] Iată de ce avem muzică.
            4. Identifică în text secvența ce poate fi transformată într-un   5.  Completează enunțul dat cu un răs-
             enunț interogativ al cărei răspuns să fie: Nu e ca aerul sau    puns personal, utilizând cuvinte pre-
             apa – putem trăi și fără ea.                                 cum deoarece, pentru că:
              Formulează întrebările în raport cu care următoarele
              secvențe ar putea constitui răspunsuri:




             Și rămâne în conti-                  E ca un fel                           Iată
           nuare un mod de a co-   Sunetul muzicii   de magie.                       de ce avem
            munica fără cuvinte.  te ajută.                                            muzică...
                                  e cel care



                                                                                                           175
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182