Page 170 - romana_VI
P. 170

U5        Lectură





        3. În a treia strofă, privitorul își face simțită prezența, prin adresarea di-
          rectă și își mută atenția asupra detaliilor din natură.
          a. Care este emoția pe care o exprimă privitorul în secvența „O, Doamne!“?
          b. Cui crezi că i se adresează privitorul prin cuvântul „iată“?
          c. De ce crezi că atenția privitorului se îndreaptă dinspre planul ge-
             neral, înspre detalii?
                                                                                    Cristina Gagiu, Pastel 3
        4. În a patra strofă, atenția este centrată pe planul interior, pe emoțiile
          privitorului.
          a. Transcrie două cuvinte care fac referire la planul interior. Care sunt
             însușirile lor?
          b. Identifică enumerația și precizează ce efect produce înșiruirea aces-
             tor vestitori mărunți ai primăverii.
          c. Identifică sinonimele din versul al treilea. La ce se referă fiecare?
          d. Ce sugerează alăturarea acestor cuvinte cu sens asemănător?
                                                                                    Cristina Gagiu, Pastel 4
        5. Propune un titlul adecvat pentru fiecare strofă.

        6. Identifică elementele de prozodie cunoscute: tipul strofei, rima, măsura versurilor.

                 REȚINE

            Textele descriptive literare pot fi în versuri sau în proză.
            Un tip de text descriptiv în versuri este pastelul.
            Pastelul prezintă sugestiv un aspect al naturii, accentuând sentimentele, stările, emoțiile privitorului. Ca în pic-
          tură, domeniu de unde este împrumutat acest termen, pastelul recompune o serie de imagini vizuale, auditive,
          olfactive, tactile, pentru a reda frumusețea naturii și a genera , de multe ori, sentimente de contemplare, de admi-
          rație, de uimire.


          Interpretarea limbajului figurat. Epitetul
        1. Privește imaginile de mai jos. Identifică, pentru fiecare situație, tipul de sens al cuvântului „inimă“:

          Bună ziua. Aici se    Bună ziua. Da, ați   Locuim chiar în inima
        tratează problemele     ajuns la Secția de   orașului. E minunat.       Lumina e mai caldă
            de inimă?             cardiologie                                     și-n inimă-mi
                                                                                   pătrunde








        2. Care dintre următoarele sensuri figurate s-au adăugat sensurilor proprii pentru secvențele alăturate?
          a) „zăpada albă“:                  b) „prin văzduh se pierde“:       c) „aprind un soare“:
             • luminoasă;                      • se cufundă;                     • înflăcărează;
             • însorită;                       • rătăcește;                      • fac să se ivească;
             • curată;                         • e liber;                        • îmbujorează;
             • pură.                           • se emoționează.                 • încing.

        168
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175