Page 168 - romana_VI
P. 168
U5 Lectură
EXPLOREAZĂ
1. Completează pe caiet jurnalul următor, pornind de la poezia lui Vasile Alecsandri:
Jurnal de lectură
• Anotimpul care apare în poezie este: ____________
• Elementele care sugerează anotimpul sunt:
Atmosfera (veselă/tristă/melancolică etc.): ____________
Lumina (claritatea/obscuritatea, reflexiile, umbrele etc.): ____________
Cromatica (culorile dominante, deschise/închise, intense/stinse/terne etc.): ____________
Planurile (apropiat/îndepărtat): ____________
Elementele: ce văd? ce aud? ce miros? ce simt?: ____________
• Pot asocia poezia cu:
a. sentimentul: _____ b. melodia: _____ c. persoana: _____ d. amintirea: _____
2. Compară cele trei jurnale pe care le-ai completat anterior. Despre ce simțuri a fost vorba? Ce asemănări și ce
deosebiri identifici la asocierile făcute? Explică asemănările identificate.
3. Amintește-ți legenda Babei Dochia, care își dezbracă cele nouă co-
joace, semnificând venirea primăverii.
Aranjează cojoacele Dochiei, astfel încât să reprezinte trecerea trep- Vrei să știi mai mult!
tată de la vremea rea, la vremea frumoasă. Dacă este nevoie, consultă Legenda Babei Dochia
un dicționar explicativ. O legendă românească poves-
tește despre o babă Dochia, rea din
fire. Dochia a dus caprele la păscut
și, pentru că era frig, s-a îmbrăcat cu
nouă cojoace. Indusă în eroare de o
încălzire neașteptată, ea lasă, unul
câte unul, toate cojoacele. Martie,
un tânăr cu puteri supranaturale,
lapoviță vijelie moină ninsoare
vrând să o pedepsească pentru ră-
utățile ei, a schimbat, pe neaștepta-
te, vremea frumoasă și caldă într-un
timp urât, cu ninsoare, vijelie și moi-
nă. Baba Dochia a înghețat și a de-
venit stană de piatră.
Ca mărturie a vechii legende, pri-
fulguire crivăț încălzire ploaie topire mele zile din martie sunt numite
„zilele babei“ sau „zilele Dochiei“.
APLICĂ
Textul descriptiv literar
1. Care este spațiul în care este surprinsă sosirea primăverii? Transcrie, din prima și din a treia stofă, câte un
indice spațial.
2. Numește trei-patru semne ale primăverii, pe care le identifici în text.
166