Page 113 - istorie_VI
P. 113
A
La Paris s-a
APLICAȚII
manifestat cel
mai amplu spiritul
Restaurant stil Belle Époque „Le Train epocii. Aici
B
Bleu” (Trenul albastru), construit pentru s-au organizat
Expoziția Mondială de la Paris, din 1900. mari expoziții
universale și
s-au afirmat
artiștii. Sculptorul
C. Brâncuși, Constantin
Domnișoara Brâncuși a fost
Pogany, 1912. unul dintre ei.
C
REȚINEM
u Epoca victoriană s-a caracte-
D rizat prin progres, creșterea nivelu-
Cinematograful Lumière. În omnibus, Anglia, pictură din 1895. lui de trai, imperialism colonial.
u La Belle Époque a fost proprie
1. Observă în sursele A, B, C și D elemente care să ilustreze progresul științific. Europei și Statelor Unite ale Ameri-
2. Precizează din cele patru surse elemente care ilustrează diferențe sociale. cii. S-a caracterizat prin atmosfera
3. Alcătuiește o listă cu pictori celebri de pace și bunăstare, înflorirea cul-
care s-au afirmat în Belle Époque. turii și a științei.
PROIECT – O ZI DIN VIAȚA „BELLE ÉPOQUE”
Sursa A „Era jumătatea lunii octombrie a anului 1900 când Sursa B. Jean Beraud, Bulevardul St Denis, Paris
Pablo Picasso ajungea în Gare d’Orsay, noua și aglomerata
gară a Orașului Luminilor [...]. În acel an, milioane de oameni
se înghesuiseră deja să vadă Expoziția Universală de la Paris,
care etala o veritabilă explozie de inovații revoluționare,
inclusiv un Palat al Electricității (splendid iluminat noaptea)
și un trotuar rulant acționat electric... Acest târg mondial,
asemenea predecesoarelor sale, era menit să-i copleșească
pe vizitatori... Fantezia, futurismul și exotismul au înflorit de-a
dreptul în perimetrul Expoziției Universale, iar stilul predo-
minant de arhitectură și design a fost cel Art Nouveau.”
(Mary Mc Auliffe, La Belle Époque. Amurgul unei lumi)
Formați grupe de trei- l un afiș care să ilustreze epoca; ETAPELE PROIECTULUI
patru 4 elevi. Citiți cu l o prezentare multimedia a I. Stabiliți sarcinile de lucru.
atenție sursa A și priviți vieții locuitorilor din diferite II. Alcătuiți afișul (selectați textele și ima-
sursa B. Pornind de la categorii sociale: proprieta- ginile potrivite, compuneți prezenta-
acestea, căutați informații rii de pământuri, burghezia, rea, asigurați-vă de corectitudinea re-
suplimentare la biblioteca munci torii, țăranii, având în dactării).
școlii sau accesând Inter- vedere și progresele științei și III. Prezentați clasei rezultatele activității și
netul, pentru a realiza: tehnicii din epocă. alcătuiți o expoziție cu afișele.
111

