Page 109 - istorie_VI
P. 109

APLICAȚII                                                                 ȘTIAI CĂ...


       I. Observă sursa A:                                                          œ Verdi a fost o figură semnifi-
       1.  Numește trei state aflate în Confederația Germană.                    cativă în lupta pentru unificarea Ita-
       2.  Menționează trei state cu care s-a aflat Prusia în conflict.          liei, împreună cu Garibaldi, Mazzini și
       3.  Numește personalitatea istorică a epocii, care a avut un rol important în   Cavour? Refrenul „Va, pensiero” din
          unificarea Germaniei.                                                  opera sa timpurie Nabucco (1842) și
       4.  Având în vedere semnificația Palatului  de la Versailles, explică opțiunea     coruri similare din operele ulterioare
          regelui Prusiei de a se încorona la Versailles.                         au fost în mare parte în spiritul miș-
                                                                                     cării de unificare.
                                                                                          Compozitorul a fost con-
       II. Sursa B „Noi suntem un popor de douăzeci și unu – douăzeci și                 siderat  reprezentant  al
       două de milioane de oameni desemnați din timpuri imemoriale                        acestor idealuri, devenind
       sub același nume, acela de poporul italian, îngrădit între limitele                și om politic.
       naturale cele mai precise pe care Dumnezeu le-a trasat vreodată,
       […] vorbind aceeași limbă, având aceleași credințe, obiceiuri tra-                          Giuseppe Verdi
       diții […], mândri de cel mai glorios trecut politic, științific, artistic                   (1813–1901), compozitor
       care a fost cunoscut de istoria europeană.”                                              italian romantic, cu
                         (Giuseppe Mazzini, Italia, Austria și papa)                         precădere de operă.
                                                                                           Gravură din 1876.

          Citește cu atenție sursa B:                                                  Pătrunde în spiritul epocii, fo-
       1.  Precizează trei elemente care asigură unitatea poporului italian.           losind mijloacele multimedia
       2.  Folosindu-te de cunoștințele dobândite, precizează ce semnificație avea   pentru a asculta „Va, pensiero”, din
          în viziunea autorului expresia: „cel mai glorios trecut politic”.      Nabuco!


       III.  Folosind  Diagrama Venn,
       compară procesul de unificare a                             1.  Precizează din imaginea alăturată două sim-
       Italiei cu cel al  Germaniei, stabi-  Italia  Germania         boluri revoluționare.
       lind asemănări și deosebiri.                                2.  Descrie atitudinea locuitorilor de pe țărm
                                                                      și pe cea a italienilor care debarcă. Preci-
                                                                      zează reacția locuitorilor Marsilliei față de
       IV. Așază în ordine cronologică următoarele evenimente         italieni.
       istorice:
       l  Roma devine capitala Italiei unificate.
       l  Dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza la Iași și București.
       l  Garibaldi asediază Palermo.
       l  Războiul Prusiei cu Danemarca.
       l  Eliberarea Lombardiei.
       l Încoronarea de la Versailles.



             PROIECT DE GRUP


          Folositi imagini și informații de pe internet pentru a realiza o
       prezentare multimedia cu tema  Formarea statelor naționale
       și modernizarea, având în vedere:  factorii favorizanți, perioa-  Garibaldi și armata lui de eliberare
       da, personalitățile implicate, modalitatea de realizare, urmările/  debarcând în Marsilia, 11 mai 1860.
       consecințele. Prezentați proiectul colegilor.
                                                                                                            107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114