Page 117 - istorie_VI
P. 117

RECAPITULARE FINALĂ

        CĂLĂTORIA SPRE MODERNITATE, SECOLELE al XV-lea – al XIX-lea



          AM ÎNVĂȚAT DESPRE:

                                                                                      STATUL ȘI POLITICA.
                 RECONSTITUIREA TRECUTULUI                CULTURĂ ȘI CIVILIZAȚIE
                                                                                      RELAȚIILE SOCIALE

         l  Timp și spațiu la sfârșitul Evului Mediu și în Epo-  l  Renaștere și Umanism  l  Absolutism
           ca Modernă                                    l  Baroc                  l  Revoluțiile moderne
         l  Analiza surselor istorice, termeni de specialitate  l  Iluminism       l  Emancipare națională
                                                         l  Revoluția industrială  l  Statele moderne
                                                         l  La Belle Époque



        I.  Știu să utilizez în contexte diverse coordonatele și reprezentările despre timp și spațiu

          l Realizează corespondența între coloanele care ilustrează călătoriile europenilor spre celelalte continente.
        Asociază elementele din cele trei coloane care cuprind: ani, personaje istorice și evenimente la care au parti-
        cipat.
                    A. 1519            a). Vasco da Gama            1. a ajuns la Capul Bunei Speranțe
                    B. 1488            b). Fernando Magellan        2. a ajuns în India ocolind Africa
                    C. 1498            c). Bartolomeu Diaz          3. a descoperit America
                    D. 1492            d). Cristofor Columb         4. a pornit o expediție în jurul lumii

        II. Știu să utilizez critic limbajul de specialitate și sursele istorice
          A. „Adevărata glorie nu sunt cele patruzeci de bătălii pe care le-am câștigat – căci înfrângerea de la Waterloo va
        distruge amintirea acelor victorii... Ceea ce nu va putea fi distrus de nimic și va trăi veșnic este Codul meu civil...”
                                        (Napoleon)
          B.  Medalie  franceză  de  la  mijlocul  secolu-
        lui al XIX-lea: Napoleon în togă dă Codul civil
        zeiței Atena:


          C.  „În  opinia  lui  Vandal,  Codul  nu  ar  fi
        fost  nicicând  elaborat  fără  îndemnurile  încă-
        pățânate și încurajările cordiale ale lui Napo-
        leon.  Eforturile  juriștilor  și  ale  Consiliului  au
        fost aproape demolate atunci când noul Cod
        a fost supus dezbaterilor în Tribunat. Această
        adunare […] a condamnat Codul considerân-
        du-l o trădare a Revoluției, o întoarcere la do-
        minarea tiranică a femeii de către bărbat și a copiilor de către părinți, precum și la controlarea economiei
        franceze de către burghezie. Aceste obiecții erau pe deplin întemeiate. Codul accepta și aplica principiile
        fundamentale ale Revoluției: libertatea cuvântului, a cultului și a spiritului antreprenorial, egalitatea tuturor
        în fața legii, dreptul oricărui individ de a fi judecat public de jurați, încetarea servituților feudale […]. Însă,
        urmând modelul dreptului roman, Codul declara că familia era celula și bastionul disciplinei morale […], tatăl
        familiei avea un control total asupra proprietăților soției sale, precum și o putere deplină asupra copiilor până
        la vârsta majoratului... .”
                                                           (Will Durant, Civilizații istorisite – Epoca lui Napoleon)


                                                                                                             115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122