Page 112 - istorie_VI
P. 112
Capitolul IV SECOLUL NAȚIONALITĂȚILOR
LA BELLE ÉPOQUE
ȘTIAI CĂ...
Timpul istoric cuprins între 1871 și începutul Primului Război Mondial (1914) a
părut celor care l-au trăit cu intensitate și la un anumit nivel economic, cultural
Palatul de Cristal, realizat din și social, o epocă frumoasă – „la belle époque” – în raport cu ororile războiului
fier și sticlă, a fost simbolul primei care a urmat și cu răsturnările social-economice de la sfârșitul acestuia. „La
Expoziții universale de la Londra belle époque” a fost resimțită în Europa și în Statele Unite ale Americii.
(1851)? A răsturnat total ideea de
spațiu construit pe care o aveau
oamenii vremii.
În replică la Palatul de Cristal,
inginerul francez Gustave Eiffel a
construit Turnul simbol al Expoziției Știința, literatura, pictura, sculptura, arhitectura cunosc o afirmare fără pre-
Universale de la Paris, din 1889, cedent în toate statele. Se organizează mari expoziții universale care ilustrează
considerat de contemporani „o atât invențiile și inovațiile științifice, cât și creațiile marilor artiști. Apare social-
monstruozitate”. Azi este unul democrația modernă, se manifestă pacifismul – ca replică la spectrul unui război
dintre simbolurile Franței. mereu iminent, ia avânt naționalismul, văzut ca o misiune mesianică de către
marile puteri (Germania, Marea Britanie, Statele Unite), dar și ca o redeșteptare
a conștinței de sine și de emancipare a popoarelor aflate sub dominație străină
(India, China, Egipt, Africa de Sud).
Epoca „frumoasă” a Europei a reunit reprezentanți ai mai multor timpuri,
mentalități și atitudini, aparținând trecutului și viitorului: o aristocrație lipsită
de griji, trăind bucuriile vieții, o burghezie așezată pe poziții economice și po-
litice dominante și o pleiadă de artiști, din toate domeniile, care au dat farmec
timpului.
DICȚIONAR
Imperialism – dominația unui stat Pierre-Auguste
asupra altui stat. Renoir, Balul
Sindicat – organizație profesio- de la „Moulin
nală care susține drepturile de la Galette”,
membrilor săi. 1876.
110

