Page 88 - romana_VI
P. 88
U2 Evaluare
• Citește fragmentul de mai jos, selectat din Vrăjitorul dințos de Călin Torsan, și apoi rezolvă toate cerințele:
Pit era un tip atipic. Un pitic atipic. Orele îndelungi micul dejun – așa cum făcea el în fiecare duminică
petrecute în casă îi albiseră tenul și îi slăbiseră muș- –, ca să te trezești în plin întuneric. Fără să știi cum și
chii. [...] fără să-ți fie foame sau sete, deși avea întotdeauna grijă
În lipsă de altceva, copilul s-a atașat nespus de mult să-și procure din timp rezervele de chipsuri și sticlele cu
de laptopul său. Îl primise de la Moș Crăciun, chiar dacă suc, după care abia găsea însă răgazul să întindă mâna.
ar fi preferat un cățeluș. [...] [...] Asta însemna că nu era tocmai de glumit cu jocurile
Așa că Moș Crăciun îi puse sub brad un laptop cochet, alea, fiindcă pe-acolo aveai într-adevăr misiuni foarte
având un procesor foarte rapid și o memorie imensă. importante de îndeplinit. Așa se face că la vârsta lui încă
Să te tot joci la el! Și Pit chiar asta făcu, începând din fragedă, puștiul avea colegi care conduceau armate ce
ziua următoare. Erau clipe care îl linișteau complet, puseseră pe picioare imperii mai sofisticate decât acelea
deși sentimentele de competitivitate și de concurență cu care-și băteau capul atunci când învățau la istorie.
presupuse de jocurile respective, mai ales atunci când Unii dintre acești amici cutezaseră chiar să-și facă
alegea să le dispute în rețea, nu erau tocmai cele mai profiluri pe Second Life, un joc cu adevărat nesocotit,
benefice pentru echilibrul minții și al sufletului său. mai ales pentru că aceia care-l creaseră au negat inven-
Dar emoțiile acelea îl făceau măcar să trăiască intens, tarea lui cu un asemenea scop distractiv. [...] Era ca-n
așa cum nu prea i se mai întâmplase. Excepția de la viață, unde mai toată lumea trăiește la fel, cu foarte pu-
regulă erau poate numai zilele cu teze sau anticamera ține excepții. Și tocmai pentru că era aproape ca-n viață,
cabinetelor medicale pe unde se mai nimerise, ba pen- un asemenea joc devenea cumva periculos, pentru că
tru o măsea stricată, ba pentru câte o analiză banală. amesteca lucrurile între ele. [...] Probabil că din aceas-
Doar atunci mai simțise viața cu atâta intensitate, astfel tă cauză fusese impusă o limită de vârstă pentru cei
încât clipele i se păruseră suficient de lungi. [...] care-și configurau un cont, aceea de șaisprezece ani,
La fel se întâmpla și cu jocurile alea pe calculator, pe ceea ce nu putea fi totuși un impediment pentru mulți
care ai lui îl tot băteau la cap să le mai lase în pace și să dintre ștrengarii aceia născuți cu aparatura electronică
le înlocuiască prin lectură. Nu știai când trecea timpul sub nas, destul de abili și capabili să-și ascundă în me-
cu ele! Te-așezai la computer dimineața, imediat după diul virtual adevărata lor identitate.
Subiectul I (60 de puncte)
1. Rescrie secvența „aceia care-l creaseră au negat“, trecând verbele la timpul prezent al indicativului. 6 puncte
2. Menționează rolul verbelor auxiliare din secvența: „ar fi preferat un cățeluș“. 6 puncte
3. Scrie modul verbului din enunțul: „Să te tot joci cu el!“ 6 puncte
4. Transcrie subiectul și predicatul din enunțul: „Pit era un tip atipic.“ stabilind felul acestora. 6 puncte
5. Precizează felul subiectului din propoziția: „Doar atunci mai simțise viața cu atâta intensitate“. 6 puncte
6. Indică funcția sintactică a cuvântului subliniat în text. 6 puncte
7. Identifică tema fragmentului și ilustreaz-o cu o secvență relevantă. 6 puncte
8. Precizează un motiv pentru care s-a stabilit o limită de vârstă pentru a genera profilul jocului
Second Life. 6 puncte
9. Transcrie din text o secvență care cuprinde o trăsătură a personajului Pit. 6 puncte
10. Scrie un text de 30-50 de cuvinte, în care să prezinți o caracteristică a jocurilor pe calculator,
surprinsă în text. 6 puncte
Subiectul al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text, de aproximativ 10 rânduri, în care să imaginezi un dialog de 5 replici, între Pit și personajul
lui preferat dintr-un joc pe calculator. Ține cont de următoarele criterii: respectarea temei indicate (10p), a
numărului de replici prevăzut (5p); semnalarea prin verbe declarative cărui personaj îi aparțin replicile (5p);
respectarea normele de exprimare corectă în redactarea dialogului (10p).
Se acordă 10 puncte din oficiu.
86
86