Page 85 - romana_VI
P. 85

Comunicare orală            U2




        Ascultarea activă


               PREGĂTEȘTE-TE

        1. Numește meseriile în care lipsa de atenție la mesajul transmis poate avea consecințe grave. Selectează
          exemple din lista următoare: brutarul, doctorul, avocatul, grădinarul. Motivează-ți opțiunea.
               EXPLOREAZĂ

        2. Alege din grila de mai jos situațiile în care simți că ești bine înțeles de persoana cu care porți o conversație:
                               - își mișcă picioarele                                      SAU  - ține picioarele liniștite pe podea
                               - se uită doar la tine                                       SAU  - se uită în jur
            Persoana care      - are și alte activități                                       SAU       - nu are nicio altă activitate
            te ascultă:        - caută prin buzunare sau geantă               SAU  - ține mâinile liniștite pe lângă corp

                               - păstrează o liniște atentă                            SAU  - vorbește în același timp cu tine
                 REȚINE

            Principiile ascultării active:
            1. Atenția focalizată asupra vorbitorului: ignorăm distragerile din mediu (precum acelea inventariate de tine
          în exercițiul 2);
            2. Încurajarea vorbitorului (verbal – „Te ascult“, „Spune“; „Te înțeleg“, „Îmi imaginez că te-ai bucurat...“ etc.; pa-
          raverbal – sunete aprobatoare; nonverbal – semnale ale interesului, precum contactul vizual, alinierea posturii,
          zâmbet, încuviințare din cap, oglindirea gesturilor și a emoțiilor);
            3. Intervenția activă pentru verificarea înțelegerii: punem întrebări de clarificare („Ce voiai să spui cu asta?“,
          „Să înțeleg că...?“); reformulăm, dovedind că am fost atenți și am înțeles („Dacă înțeleg bine...“, „Voiai, de fapt, să... “).

        3. Selectează greșelile de ascultare activă pe care le face Maria și justifică-ți fiecare alegere:
          Maria vrea să fie cea mai bună prietenă, așa că, de fiecare dată când îi povestești ceva, îți spune că este de acord
        cu tine, chiar dacă tu știi că are unele îndoieli. Dacă întâmpini o problemă, Maria îți oferă sfaturi prețioase, chiar și
        atunci când nu i le ceri. Ea îți arată mereu ce părere are despre situația pe care i-o prezinți. Te cam întrerupe, dar e
        prietena ta și nu uită să îți ofere nenumărate exemple din viața ei.
        4. Formulează un sfat pentru Maria, ajutând-o astfel să devină cu adevărat o foarte bună prietenă.

        5. Desenați pe tablă cursa cu obstacole de mai jos. Poziționați pe traseul vaporașului-mesaj cât mai multe
          obstacole de comunicare. Oferiți apoi soluții pentru depășirea acestora.


        6. Alcătuiește, împreună cu colegul tău de bancă, profilul unui bun ascultător.
        7. Joc. Desemnați un coleg care să povestească, timp de un minut, în fața clasei, o situație imaginară. Ascultați
          cu atenție și notați în caiete expresii verbale prin care îi veți putea cere să reformuleze anumite informații.
          Porniți de la sugestiile de mai jos și întocmiți o listă de expresii verbale care pot contribui la o ascultare activă.
         Ca să mă asigur că am înțeles bine, poți te rog să detaliezi...  l Am nevoie de clarificări pentru...  l Îmi poți spune mai multe despre...?

               MERGI MAI DEPARTE
             8. Care crezi că sunt beneficiile ascultării active în relațiile interumane?

             9. Numește o carte/un film/un spectacol de teatru în care ai observat un personaj care pune în practică
          ascultarea activă. Prezintă o secvență ilustrativă pentru afirmația ta.

                                                                                                            83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90