Page 83 - romana_VI
P. 83

Limba română           U2





               APLICĂ
        8. Construiește enunțuri în care fiecare dintre cuvintele de mai jos să aibă funcția sintactică de complement
          indirect.



                                                            avion, deșert, Maria, Mihai, poveste,
                                                              dumneaei, el, primul, al patrulea


        9. Identifică complementele directe și indirecte din fragmentul de mai jos și spune prin ce
          parte de vorbire sunt exprimate:
          „Dacă le spuneți oamenilor mari: «Am văzut o casă frumoasă din cărămidă roșie, cu mușca-
        te la ferestre și cu porumbei pe acoperiș…», ei nu vor reuși să își imagineze acea casă. Trebuie
        să le spui: «Am văzut o casă de o sută de mii de franci». Atunci vor sări în sus: «Ce drăguță!»“
                                                         (Antoine de Saint-Exupéry, Micul prinț)
               EXPLOREAZĂ

        10. Citește următoarele enunțuri, apoi răspunde cerințelor de mai jos:
            Pilotul se afla în deșertul african. Avionul lui se prăbușise în timpul nopții. L-a reparat ușor.
            a. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate.
            b. Numește partea de vorbire a cuvintelor scrise italic.
            c. Spune ce întrebări ai pus ca să răspunzi cu termenii subliniați.

                 REȚINE
          Circumstanțialele sunt părți secundare de propoziție subordonate, de obicei, verbului și arată împrejurările des-
          fășurării acțiunii).
          Circumstanțialul de timp indică timpul în care se desfășoară acțiunea. (când? de când? până când?, cât timp? )
               • Au plecat anul trecut în Italia. Mergem la magazin în pauză. A dormit ore în șir.
          Circumstanțialul de loc indică locul în care se desfășoară acțiunea. (unde?, de unde? până unde? încotro? )
               • Vara mergem la mare. Copiii merg spre școală. Alex s-a așezat pe bancă.
          Circumstanțialul de mod indică modul în care se desfășoară acțiunea. (cum?, cât de? )
               • Elevii lucrau în echipe. Mama îmi vorbește cu emoție. Acționase precum frații săi.
          Pot fi exprimate prin:
          - adverb*: • Am plecat acolo. Am plecat atunci. Am plecat repede .
          - substantiv: • Am plecat la Ploiești. Am plecat în această dimineață. Am plecat în liniște .
          - pronume și numerale: • Am plecat la el. Am plecat la al doilea.
                                                                                          * Vezi paginile 208-212

               APLICĂ
        11. Construiește enunțuri în care fiecare dintre cuvintele de mai jos să aibă funcția sintactică de circumstanțial.



                                            pe la două  precum el  cu atenție  la magazin     la vară
                 fără vlagă




                                                                                                            81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88