Page 87 - romana_VI
P. 87
U2
apitular
Rec
Recapitulare U 2
e
11. Scrie un dialog imaginar de 10-12 replici în
care niște copii discută despre un joc.
În compunerea ta, ai în vedere următoarele repere:
• prezintă locul și persoanele participante la joc;
• redă cum se desfășoară jocul;
• încadrează-te în limita de spațiu.
Elemente de construcție a comunicării
1. În secvența ea nu poate rezista tentației de a se re-
pezi la fereastră există:
a) două verbe cu forme de infinitiv și un verb la mo-
Literatură. Redactare. Comunicare dul indicativ
1. Numește personajele din fragment. b) un verb cu formă de infinitiv și două verbe la
modul indicativ
2. Stabilește ordinea întâmplărilor de mai jos, așa
cum se desprinde din fragmentul citit: 2. În structura ca și când ar fi o fustă, verbul a fi este:
a) Mae și Calypso încep să se joace de-a Lady of a) copulativ b) auxiliar c) predicativ
Shalott și Sir Lancelot, improvizând un decor. 3. În propoziția: aerul din încăpere era cald, predica-
b) Christopher pleacă, ironizându-le că se joacă tul este: a) predicat verbal b) predicat nominal
de-a prințesele.
c) Fetele decid că materialele sunt frumoase și tre- 4. Precizează felul verbului a fi din „Tu care pururea
buie folosite pentru haine. ai fost... ăăă... în turnul ăla“ și propune un sinonim
d) În prima zi din noul semestru, acasă la Mae, fe- potrivit pentru sensul din text al acestuia.
tele află că vor avea draperii noi pentru căsuța lor. 5. Scrie modul și timpul verbelor din structura „Ar tre-
e) Fratele lui Mae, Christopher, costumat într-o fan- bui să recităm The Lady of Shalott, a spus Mae“.
tomă, încearcă să le sperie.
6. Stabilește tipul predicatului și felul subiectului din
3. Scrie un text de 30-50 de cuvinte, în care să prezinți propoziția „Este extrem de romantic.”
acțiunea din fragmentul citit.
7. Realizează, în caiet, acordul dintre subiect și predicat:
4. Formulează ideile principale pentru fiecare mo- Oglinda prin care privește lumea și țesătura în
ment al subiectului din text. care surprinde fiecare scenă văzută îi __________
(a alina, indicativ, imperfect) eroinei suferința.
5. Identifică tipul de narator și motivează-ți opțiunea.
8. Precizează prepozițiile prin care sunt introduse
6. Explică scrierea cu litere mari a secvenței: „ne-am complementele de mai jos:
distrat DE MINUNE“. a) Doamna din Shalott a fost silită de un blestem să
7. Scrie o trăsătură de caracter a lui Calypso, pe care să renunțe ____ viața pe care o avea.
o ilustrezi cu o secvență din text. Notează mijlocul b) Uneori, din turnul ei, ea se gândește ____ lumea
de caracterizare prin care se evidențiază trăsătura de afară.
numită de tine. c) Ca să vadă ce se întâmplă în jur, doamna privea
____ oglindă imaginea reflectată a realității.
8. Transcrie 4 verbe de declarație din fragmentul dat. d) La un moment dat, eroina asistă ____ apariția
lui Lancelot.
9. Explică rolul pe care îl îndeplinește dialogul în ulti- e) Ea nu se poate apropia ____ el, pentru că o opreș-
mul schimb de replici dintre Mae și Calypso.
te un mare blestem.
10. Transformă primele două replici din text în vorbi- f) Eroina și-ar fi dorit foarte mult să vorbească ____
re indirectă. Lancelot și să îi spună ____ blestemul care o apasă.
85
85