Page 223 - romana_VI
P. 223
Recapitulare finală U6
• Citește cu atenție textul selectat din Și v-am spus povestea așa. Aventurile cailor năzdrăvani rememorate
de ei înșiși de Florin Bican și apoi rezolvă sarcinile de lucru formulate:
– Mă plictisesc! anunță Doru de pe bancheta din spa- al căror capăt liber intra cu un clic satisfăcător în lăcașul
te a mașinii. turnat anume în interiorul jumătății opuse. (...)
– Dar tu unde ai vrea să oprim? La căsuța de turtă dul- Descoperirea îl convinsese că are de-a face cu un căluț
ce? îl iscodi mama, pregătită să-l atragă în jocul de-a po- fermecat. (...)
pasurile imaginare, care le-ar fi asigurat, după calculele Picioarele delicate ale lui Ralf, încremenite într-un
ei, încă o oră de mers lin. (...) veșnic galop fără destinație, nu beneficiau de articulații
– Îți spun eu cum facem, preluă tata negocierile. mobile. Coama și coada nu-i unduiau, fiind turnate din
Oprim după ce depășim autocarul din față. (...) același rigid material ca și restul corpului, iar gâtul și ca-
– Da' până nu-l depășești, nu mai oprești, puse el sin- pul îi erau imobile și ele. Imobili îi erau și ochii, e drept,
gura condiție. nu lipsiți de o înțelepciune aproape nepământească,
Apoi își continuă conversația cu calul Ralf, singura ju- surprinzătoare pe chipul unui animal de plastic și ne-
cărie pe care o lua cu el în călătorii. liniștitoare pentru oricine se întâmpla să-l privească în
Doru îi vorbea lui Ralf într-o limbă inventată anume, ochi. Oricine în afară de Doru, bineînțeles.
din care părinții lui nu înțelegeau o iotă. Iar Ralf îi răs- Din ochii aceia a aflat el că pe căluț îl cheamă Ralf.
pundea copilului în aceeași limbă, numai de el auzită, Și cu ochii aceia i-a citit și căluțul numele – numele
numai de el înțeleasă. lui adevărat, nu diminutivul cu care-l alintau părinții.
Ralf era un banal căluț de plastic și nu știa să facă Căluțul știa că pe băiat îl cheamă Aleodor și așa îl și stri-
nimic. Adică se putea desface în două ca o nucă. Cele ga. Și-i povestea câte și mai câte, și-l sfătuia la fiecare
două jumătăți identice se îmbucau pe dinăuntru cu pas, și nu o dată sfaturile lui îl scoseseră pe băiat din
ajutorul a două tije de plastic, una pe fiecare jumătate, încurcătură.
Subiectul I (60 de puncte)
1. Transcrie un adverb din al doilea paragraf al textului dat. 6 puncte
2. Selectează, din ultimul paragraf, un adverb care nu poate avea grade de comparație. 6 puncte
3. Notează felul adverbelor dinăuntru și așa. 6 puncte
4. Menționează tipul subiectului din propoziția: Coama și coada nu-i unduiau. 6 puncte
5. Indică funcțiile sintactice ale cuvintelor subliniate din: sfaturile lui îl scoseseră pe băiat
din încurcătură. 6 puncte
6. Notează litera corespunzătoare răspunsului corect: Doru acceptă să facă un popas mai târziu pentru că:
a. era plictisit b. așa în sfătuise calul c. voia să vadă depășirea d. prefera să se joace 6 puncte
7. Transcrie o secvență în care Ralf este caracterizat în mod direct. 6 puncte
8. Scrie o propoziție în care să prezinți o trăsătură a personajului Doru, ce reiese
prin caracterizare indirectă, din fapte. 6 puncte
9. Formulează un text de două-trei rânduri în care să prezinți cu ce intenție rostește Doru
prima replică și ce efect produce aceasta asupra părinților lui. 6 puncte
10. Scrie un text, de trei – patru rânduri, în care să demonstrezi că Ralf este, pentru Doru, un cal fermecat. 6 puncte
Subiectul al II-lea (30 de puncte)
1. Scrie un text descriptiv, de aproximativ 70-80 de cuvinte, în care să prezinți un posibil tărâm fabulos în care
Doru este condus de căluțul Ralf. În redactare, vei ține cont de următoarele repere: prezentarea unei ima-
gini de ansamblu a tărâmului (10 p.), prezentarea a două aspecte reprezentând detalii redate cu ajutorul
substantivelor și al adjectivelor (10 p.), respectarea normelor de ortografie și punctuație (10 p.).
Se acordă 10 puncte din oficiu.
221
221

