Page 191 - romana_VI
P. 191

Recapitulare         U5




        9. Scrie un enunț în care să prezinți la ce face referire expresia „un nour singuratic“.

        10. Cu ce asociază privitorul nuferii? Oferă un răspuns, precizând totodată datorită cărei asemănări s-a creat aso-
            cierea.
        11. Redactează un text, de două-trei enunțuri, în care să prezinți ce sunete sunt identificate în orchestra broaș-
            telor de pe lac.
             12. Ce sugestie se obține din structura „fiecare broască se ceartă cu o stea“, cu referire la numărul broaștelor?

             13. Consultă articolul de dicționar de mai jos, selectat de pe dexonline.ro, și explică apoi secvența „larma
             lunaticei orchestre“:

            lunatic, lunatic adjectiv
            1. adesea substantivat Despre oameni: noctambul,     2. rar Fantastic, halucinant, ireal.
                somnambul.                                          sinonime: fantastic halucinant ireal
                 sinonime: noctambul somnambul                      2.1. Cu idei ciudate; cu manifestări bizare.
                 1.1. (Despre somn, privire, mers etc.)        3. popular Născut în aceeași lună cu altul
                          De somnambul.                            (și considerat în raport cu acesta)
                 1.2. rar Care are vedenii.
                 sinonime: fricos sperios
                 1.3. Care are idei și purtări ciudate, bizare.
                 sinonime: zăpăcit

        14. Pentru privitor, sunetul broaștelor pare o apostrofare adresată lunii. Identifică, în ultima strofă a poeziei,
             motivele care le determină pe broaște să certe „Nemărginirea“.
        15. Identifică figura de stil din ultimul vers al poeziei și scrie sensul adjectivelor folosite.


          Elemente de construcție a comunicării
        1. Transcrie, din a treia strofă, un adjectiv propriu-zis și un adjectiv provenit din verb la participiu.
        2. Selectează adjectivele din secvența: „Păreau luceferi galbeni, căzuți adânc în apă/ Să-nsemne calea lunii
          spre-ntunecatul mal“ și numește tipul acestora.
        3. Scrie câte forme flexionare au adjectivele: mari, prelungi, lunatice.
        4. Transcrie din textul dat un adjectiv precedat de articolul demonstrativ.
        5. Explică aspectul articulat al adjectivului din grupul nominal „lunaticei orchestre“.

        6. Scrie cazurile adjectivelor din versurile de mai jos:
          a) „Am ascultat din umbră cântarea lor înaltă.“
          b) „Şi broaștele semețe cântau cu multe glasuri.“
          c) „Erau ocări în larma lunaticei orchestre.“
          Scrie formele de comparativ de egalitate și de superlativ absolut ale adjectivului tainic.
        7. Corectează enunțul:
          Dragele mele prietene, am citit o foarte superbă poezie scrisă de Mihai Eminescu.
        8. Construiește câte un enunț în care adjectivul verde să fie folosit ca adjunct, respectiv ca centru.
        9. Transcrie adjectivele din textul de mai jos și menționează gradul de comparație al fiecăruia dintre ele:
          Relaxarea în natură este cea mai recomandată formă de odihnă, vizitarea spațiilor verzi fiind asociată cu
          o sănătate foarte bună. Plimbările prin parcuri sunt la fel de potrivite dacă vrem să ne menținem sănătoși.

                                                                                                           189
                                                                                                           189
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196