Page 19 - romana_VI
P. 19
Lectură U1
Cei doi se așază în fundul grădinii, la umbra unui dud.
Bătrâna începe să toarcă in, iar copilul, culcat pe spate, își lasă capul în poala ei.
Glasul blând al bunicii îi provoacă somn ascultătorului.
Un împărat și o împărăteasă sunt nefericiți pentru că nu au copii.
În timpul poveștii, copilul întreabă câte ceva, iar bunica îl sărută pe frunte.
Un bătrân îi spune împăratului că împărăteasa va avea un copil doar atunci când cei doi
meri îngemănați vor rodi.
Un vânt adie ușor și bunica toarce în timp ce spune povestea.
Eforturile împăratului de a face să rodească merii sunt zadarnice.
O bătrânică îl sfătuiește să ude merii cu lapte de la Zâna Florilor.
Copilul tresare și aude povestea ca prin vis.
Nepotul adoarme, povestea continuă, fusul sfârâie în mâinile bunicii.
Copilul repetă cuvintele bunicii, de frică să nu adoarmă.
Împăratul pleacă spre Zâna Florilor, dar adoarme sub un stejar.
Când se trezește copilul, caierul era gata tors.
În poala bunicii, niciodată o poveste nu este ascultată până la final.
4. Cele două povești se împletesc, evoluează împreună, se întrerup una pe cealaltă. Identifică momentele în
care se face trecerea de la o poveste la alta și citează secvențele.
5. Ce rol crezi că are această trecere de la un plan al acțiunii la altul? Alege una dintre variantele de mai
jos sau formulează o altă explicație:
a) sensurile poveștilor sunt asemănătoare, de aceea este nevoie să se evidențieze unul pe altul;
b) cele două povești în paralel dau senzația de complexitate a textului;
c) prin alternarea poveștilor se creează impresia de dinamism, de repeziciune;
d) efectul întreruperii face amintirea bunicii mai credibilă.
6. Amintește-ți că textul narativ se organizează în trei secvențe importante: REȚINE
situația inițială, succesiunea întâmplărilor și situația finală.
Desenează în caiet două axe temporale, corespunzătoare celor două pla- Secvențele textului narativ
nuri, ca în modelul dat. Așază etichetele de mai jos pe fiecare axă, în ordi- De obicei, textul narativ pre-
nea și la locul potrivit. zintă succesiunea de întâm-
Povestea Torsul și continuarea Trezirea plări în următoarea ordine:
nepotului poveștii copilului a. Introducere sau situația
inițială, caracterizată prin
Povața Ațipitul Sfatul Somnul
bătrânei nepotului bătrânului împăratului echilibru și în care se face re-
ferire la spațiul, timpul și per-
a. Povestea nepotului sonajele principale sau la alte
Vizita la nepot personaje;
b. Cuprins sau succesiunea
Situația inițială Succesiunea de întâmplări Situația finală întâmplărilor, unde se mo-
b. Povestea bunicii difică situația inițială, se com-
plică acțiunea și se depășesc
Împăratul complicațiile;
fără copii
c. Încheierea sau situația
finală care cuprinde un nou
Situația inițială Succesiunea de întâmplări Situația finală echilibru, în urma întâmplărilor.
17