Page 19 - romana_VI
P. 19

Lectură      U1




          Cei doi se așază în fundul grădinii, la umbra unui dud.
          Bătrâna începe să toarcă in, iar copilul, culcat pe spate, își lasă capul în poala ei.
          Glasul blând al bunicii îi provoacă somn ascultătorului.
          Un împărat și o împărăteasă sunt nefericiți pentru că nu au copii.
          În timpul poveștii, copilul întreabă câte ceva, iar bunica îl sărută pe frunte.
          Un bătrân îi spune împăratului că împărăteasa va avea un copil doar atunci când cei doi
          meri îngemănați vor rodi.
          Un vânt adie ușor și bunica toarce în timp ce spune povestea.
          Eforturile împăratului de a face să rodească merii sunt zadarnice.
          O bătrânică îl sfătuiește să ude merii cu lapte de la Zâna Florilor.
          Copilul tresare și aude povestea ca prin vis.
          Nepotul adoarme, povestea continuă, fusul sfârâie în mâinile bunicii.
          Copilul repetă cuvintele bunicii, de frică să nu adoarmă.
          Împăratul pleacă spre Zâna Florilor, dar adoarme sub un stejar.
          Când se trezește copilul, caierul era gata tors.
          În poala bunicii, niciodată o poveste nu este ascultată până la final.

        4. Cele două povești se împletesc, evoluează împreună, se întrerup una pe cealaltă. Identifică momentele în
          care se face trecerea de la o poveste la alta și citează secvențele.

             5. Ce rol crezi că are această trecere de la un plan al acțiunii la altul? Alege una dintre variantele de mai
             jos sau formulează o altă explicație:
            a) sensurile poveștilor sunt asemănătoare, de aceea este nevoie să se evidențieze unul pe altul;
            b) cele două povești în paralel dau senzația de complexitate a textului;
            c) prin alternarea poveștilor se creează impresia de dinamism, de repeziciune;
            d) efectul întreruperii face amintirea bunicii mai credibilă.

        6. Amintește-ți că textul narativ se organizează în trei secvențe importante:     REȚINE
          situația inițială, succesiunea întâmplărilor și situația finală.
          Desenează în caiet două axe temporale, corespunzătoare celor două pla-   Secvențele textului narativ
          nuri, ca în modelul dat. Așază etichetele de mai jos pe fiecare axă, în ordi-  De  obicei,  textul  narativ  pre-
          nea și la locul potrivit.                                                zintă succesiunea de întâm-
             Povestea      Torsul și continuarea     Trezirea                      plări în următoarea ordine:
            nepotului           poveștii            copilului                      a. Introducere sau situația
                                                                                   inițială, caracterizată prin
              Povața       Ațipitul      Sfatul      Somnul
             bătrânei     nepotului    bătrânului  împăratului                     echilibru și în care se face re-
                                                                                   ferire la spațiul, timpul și per-
        a. Povestea nepotului                                                      sonajele principale sau la alte
           Vizita la nepot                                                         personaje;
                                                                                   b. Cuprins sau succesiunea
           Situația inițială                     Succesiunea de întâmplări                    Situația finală  întâmplărilor, unde se mo-
        b. Povestea bunicii                                                        difică situația inițială, se com-
                                                                                   plică acțiunea și se depășesc
           Împăratul                                                               complicațiile;
           fără copii
                                                                                   c.  Încheierea sau  situația
                                                                                   finală care cuprinde un nou

          Situația inițială          Succesiunea de întâmplări      Situația finală  echilibru, în urma întâmplărilor.
                                                                                                            17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24