Page 45 - biologie_VI
P. 45

II      FUNCȚIILE DE NUTRIȚIE ÎN LUMEA VIE    43



           3. Producerea de amidon în procesul de fotosinteză


                                                                         Mod de lucru
           Materiale necesare
                                          Așază un ghiveci cu o plantă de mușcată într-un loc întunecos, timp de cinci zile, apoi
             ghiveci cu o mușcată;       acoperă, parţial, o frunză cu o bandă îngustă de staniol.
             staniol;                    Lasă planta la lumină câteva zile, după care detașează de plantă frunza cu staniol.


             soluţie de iod;             Înlătură staniolul de pe frunză, apoi fierbe frunza în alcool, pentru a înlătura clorofila și
                                          pune frunza în soluţia de iod.
             alcool etilic;              Vei constata că zona care a fost acoperită rămâne albicioasă, iar restul se colorează în
             spirtieră;                  albastru.
             vas de sticlă.
                                                                           Concluzii
                                          l În partea neacoperită a frunzei s-a format
                                          amidonul (care s-a colorat în albastru cu iod),
                                          spre deosebire de zona acoperită, unde nu s-a
                                          format amidon. Deci, în absenţa luminii, plan-
                                          ta nu face fotosinteză.




           4. Influența compoziției luminii asupra fotosintezei
                                                                         Mod de lucru
                                          Secţionează oblic o ramură de ciuma-apelor și introdu-o cu vârful în sus într-o epru-
           Materiale necesare
                                          betă cu apă.
             plante acvatice;            Așază eprubeta în lumină colorată: mai întâi în lumină roșie, apoi verde.
             eprubete;                   Numără bulele de gaz (de oxigen) degajate în ambele situaţii, în aceeași unitate de timp.
              becuri colorate – roșii
              și verzi;                                                    Concluzii
             cronometru.                 l Numărul bulelor, de oxigen, degajate în aceeași unitate
                                          de timp, la lumină colorată diferit, variază. În lumină ro-
                                          șie, planta formează mai multe bule de oxigen decât atunci
                                          când este expusă în lumină verde, deci fotosinteza este mai
                                          intensă în lumină roșie.


           5. Influența temperaturii asupra fotosintezei


                                                                         Mod de lucru
                                           Se reia experimentul de mai sus.
           Materiale necesare
                                           Așază eprubeta într-un vas cu apă la temperatura camerei.
                                           Numără bulele de gaz degajate într-o jumătate de oră.
             plante acvatice;             Pune cuburi de gheaţă în vasul cu apă și apoi numără bulele de gaz care se degajă.
             eprubete;                    Citește pe termometru valoarea temperaturii.
             termometru.
                                                                           Concluzii
                                           l Numărul bulelor de gaz, de oxigen, degajate în aceeași unitate de timp la temperatură
                                           scăzută este mult mai mic; deci intensitatea fotosintezei este mai redusă la temperaturi
                                           mici.
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50