Page 45 - biologie_VI
P. 45
II FUNCȚIILE DE NUTRIȚIE ÎN LUMEA VIE 43
3. Producerea de amidon în procesul de fotosinteză
Mod de lucru
Materiale necesare
Așază un ghiveci cu o plantă de mușcată într-un loc întunecos, timp de cinci zile, apoi
ghiveci cu o mușcată; acoperă, parţial, o frunză cu o bandă îngustă de staniol.
staniol; Lasă planta la lumină câteva zile, după care detașează de plantă frunza cu staniol.
soluţie de iod; Înlătură staniolul de pe frunză, apoi fierbe frunza în alcool, pentru a înlătura clorofila și
pune frunza în soluţia de iod.
alcool etilic; Vei constata că zona care a fost acoperită rămâne albicioasă, iar restul se colorează în
spirtieră; albastru.
vas de sticlă.
Concluzii
l În partea neacoperită a frunzei s-a format
amidonul (care s-a colorat în albastru cu iod),
spre deosebire de zona acoperită, unde nu s-a
format amidon. Deci, în absenţa luminii, plan-
ta nu face fotosinteză.
4. Influența compoziției luminii asupra fotosintezei
Mod de lucru
Secţionează oblic o ramură de ciuma-apelor și introdu-o cu vârful în sus într-o epru-
Materiale necesare
betă cu apă.
plante acvatice; Așază eprubeta în lumină colorată: mai întâi în lumină roșie, apoi verde.
eprubete; Numără bulele de gaz (de oxigen) degajate în ambele situaţii, în aceeași unitate de timp.
becuri colorate – roșii
și verzi; Concluzii
cronometru. l Numărul bulelor, de oxigen, degajate în aceeași unitate
de timp, la lumină colorată diferit, variază. În lumină ro-
șie, planta formează mai multe bule de oxigen decât atunci
când este expusă în lumină verde, deci fotosinteza este mai
intensă în lumină roșie.
5. Influența temperaturii asupra fotosintezei
Mod de lucru
Se reia experimentul de mai sus.
Materiale necesare
Așază eprubeta într-un vas cu apă la temperatura camerei.
Numără bulele de gaz degajate într-o jumătate de oră.
plante acvatice; Pune cuburi de gheaţă în vasul cu apă și apoi numără bulele de gaz care se degajă.
eprubete; Citește pe termometru valoarea temperaturii.
termometru.
Concluzii
l Numărul bulelor de gaz, de oxigen, degajate în aceeași unitate de timp la temperatură
scăzută este mult mai mic; deci intensitatea fotosintezei este mai redusă la temperaturi
mici.

