Page 189 - romana_VI
P. 189

Comunicare orală            U5




        Atitudini comunicative. Inteligența emoțională



               PREGĂTEȘTE-TE
        1. Alfabetul emoțiilor. Spuneți alfabetul, începând dintr-un colț al sălii de curs, astfel încât fiecare copil să
          rostească o literă. Notați pe un bilețel câte un sentiment/o stare care începe cu litera spusă de fiecare dintre
          voi și care vă caracterizează în acest moment. Adunați toate bilețelele, citiți-le pe toate și apoi decideți ce
          stare domină în clasa voastră, grupând cuvintele în serii sinonimice.
        2. Identificați stările numite de colegii voștri, care blochează motivația pentru învățare.

               EXPLOREAZĂ

        3. Notează pe o foaie trei reguli care ți-ar plăcea să fie adoptate de întreaga clasă pe parcursul activității împre-
          ună. Formați grupe de câte patru elevi și negociați regulile la care v-ați gândit, astfel încât întreaga grupă să
          propună o singură triadă de norme. Citiți apoi toate regulile propuse.

        4. Discutați despre modul în care ați rezolvat exercițiul anterior, răspunzând la întrebările de mai jos:
          a) Cum ați procedat, pentru ca niciunul dintre elevi să nu fie dezamăgit de regulile propuse de întreaga
          grupă?
          b) Ați reușit să vă convingeți unul pe celălalt că regulile propuse sunt utile sau au existat situații în care o
          regulă a fost acceptată condiționat de acceptarea altei reguli?
          c) I-ați implicat în discuții pe toți colegii din grupă?
          d) Cum ați stârnit curiozitatea colegilor față de regulile propuse?

        5. Identifică două elemente paraverbale folosite în grupul tău în timpul negocierii regulilor.

                 REȚINE
            Atitudinile comunicative sunt, printre altele, interesul, curiozitatea, implicarea, cooperarea în   Relațiile cu noi
                                                                                                      înșine
          activitățile de grup.
            Cooperarea presupune a lucra împreună pentru a ne atinge obiectivele, scopul fiecărui mem-
                                                                                                 Relațiile
          bru fiind asemănător sau identic cu scopurile celorlalți membri. Cooperarea nu înseamnă să fim   cu ceilalți
          de acord cu orice, în orice condiții, ci să găsim metode de a regla orice dezacord. Cooperând,
          membrii unui grup se coordonează și își împart resursele.
            Inteligența emoțională este abilitatea de a conștientiza și de a controla emoțiile, astfel încât   Autocontrol
          acestea să spijine gândirea și comunicarea.

               APLICĂ

        6. Prezintă, prin mimă, modalități diferite prin care îi poți încuraja pe membrii unui grup să coopereze.
        7. Exersați cooperarea în activitățile de grup prin jocul de mai jos:
          Alcătuiți grupe de câte trei elevi. Doi dintre elevi vor spune unul din cuvintele cap sau coadă în același timp,
          fără să stabilească înainte ce cuvânt va fi spus. Semnalul va fi dat de cel de-al treilea coleg, care va ridica o
          mână. Dacă amândoi elevii vor spune același cuvânt, atunci întreaga echipă a câștigat.
        8. Identificați o metodă prin care vă puteți armoniza, pentru a câștiga jocul de la exercițiul anterior.

        9. Reluați bilețelele completate la începutul lecției și selectați-le pe cele ce cuprind stări negative. Formulați
          îndemnuri prin care colegii care le-au identificat să devină optimiști.

                                                                                                           187
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194