Page 9 - educatie_sociala_VI
P. 9

7








                                            Studiu de caz  Lucrați în perechi!                     Reflectează!




                        66   Capitolul III  Persoana în societatea interculturală             67
                        În această lecție vom învăța:  REGULI ȘI PRINCIPII PENTRU   1.  Ce i s-a întâmplat lui Bogdan? De ce pleacă el dezamăgit acasă?   REFLECTEAZĂ!
                                                              2.  De ce nu și-a atins Bogdan scopul?
                       •  Cum se realizează   FACILITAREA COMUNICĂRII   3.  Ce a gândit Bogdan despre invitația la masă? Dar despre cele cinci   Redactează  un  text  scurt  în
                                                               minute de întârziere la întânire?
                        comunicarea interculturală            4.  Ce au gândit posibilii săi parteneri de afaceri?  care să exprimi cum te-ai simți tu
                        eficientă.  INTERCULTURALE            5.  Ce alte greșeli a mai făcut Bogdan la întâlnirea cu aceștia?  dacă ai primi vizita unui elev stră-
                       •  Cum ne putem îmbunătăți             6.  Ce lecție a învățat Bogdan?  in care nu s-ar comporta conform
                        abilitățile de comunicare                                    uneia sau alteia dintre normele și
                        interculturală.                       Pe baza răspunsurilor la întrebările de mai sus, formulați o concluzie privind   regulile cu care ești obișnuit.
                       •  Ce reguli și ce principii          modul în care pot fi prevenite problemele în comunicarea interculturală.
                        respectăm dacă vrem să                                         APLICĂ!
                        comunicăm eficient cu
                        persoane din culturi diferite                                •  Realizează un desen în care să
                        cultural                                                      arăți cum trebuie să te pregă-
                                                                                      tești tu pentru o vizită la un
                                                                                      elev străin, astfel încât să co-
                                                                                      municați bine și să vă înțelegeți
                                                                                      unul cu altul
                                                                                     •  Realizați o expoziție de dese-
                                     STUDIU DE CAZ. Lucrați în perechi!               ne în clasă pe baza cărora să
                                                                                      stabiliți reguli de comunicare
                                                                                      interculturală.
                                    Citește povestea lui Bogdan, care a plecat în China să încheie un acord cu
                                   posibili parteneri de afaceri. Împreună cu un coleg sau o colegă, răspunde la
                                   întrebările care urmează textului.
                                   Bogdan încheie afaceri în China                                   Aplică!
                                    Bogdan așteaptă avionul să se întoarcă acasă. „Călătoria asta a fost un eșec
                                   clar”, gândește el. „Nu am încheiat nicio afacere și, în plus, m-am facut de râs
                                   în fața celor pe care îi doream parteneri.”
                                    Cu două zile în urmă, obosit după un zbor lung de vreo 10 ore, Bogdan a
                                   ajuns în China. Era atât de obosit, încât a refuzat invitația la masă pe care i-au   DESCOPERIȚI!
                                   făcut-o cei pe care și-i dorea parteneri de afaceri. Le-a răspuns că nu trebu-
                                   ie să se deranjeze pentru el, mai ales că se vor întâlni a doua zi. A crezut că
                                   refuzul său a fost politicos și că, în plus, va fi primit bine, având în vedere că   Transcrie și completează în caiet propozițiile de mai jos pentru a descoperi   ACTIVITATE DE GRUP
                                   i-a scutit de cheltuieli suplimentare. El nu știa că în China se obișnuiește să îți   când este eficientă comunicarea interculturală.  Organizați-vă în trei grupuri.
                                   cunoști viitorii parteneri înainte de a încheia afaceri cu ei. „Dacă aș fi știut...”,   •  Comunicarea .................... este eficientă atunci când persoanele din
                          VOCABULAR  regretă el acum.          culturi ....................... reușesc să se înțeleagă și.......................unele cu   Fie care grup  să aleagă una dintre
                                    La întâlnirea de a doua zi a întârziat câteva minute; în orice caz, mai puțin   altele. (interculturală), (diferite), (comunică)  cele trei situații înfățișate în ilus-
                        Neticheta (Netiquette) = eticheta   de cinci, deci nici nu s-a gândit că ceilalți vor considera că este o întârziere   •  Comunicarea interculturală ..........................îi ajută pe oameni să prevină   trația de mai sus și să pregătească
                        în comunicarea prin Internet; re-  adevărată. I-a găsit bătând darabana pe masă. I s-a părut potrivit să se scuze,   neînțelegerile și să evite confuziile. (eficientă)  o mică scenetă care să reprezinte
                        guli de comunicare on-line.  îmbrățișându-i pe fiecare și bătându-i călduros pe umăr. A avut impresia că   •  Într-o comunicare interculturală eficientă, este nevoie de cunoștințe   situația ilustrată. Astfel:
                                   salutul său atât de călduros nu este prea bine primit. „Dacă aș fi știut că o   despre .................... celor cu care comunicăm. Le putem dobândi citind   –  Grupul 1 va reprezenta o întâlni-
                                   plecăciune era suficientă...”, regretă el, amintindu-și de cea de-a doua zi.  despre istoria lor, despre obiceiurile, ...................... și valorile lor. (cultura)   re dintre cele două personaje.
                                    A vorbit cu însuflețire, s-a adresat mereu interlocutorilor cerându-le să fie   –  Grupul 2 va reprezenta o situ-
                                   de acord cu el. Aceștia, politicoși, i-au răspuns de fiecare dată „Da”. „Dacă aș   (tradițiile/convingerile)  ație în care este afișat semnul
                                   fi știut că ei confirmau că m-au înțeles, nu că sunt de acord cu mine...”, mai   •  O abilitate necesară în comunicarea interculturală eficientă este să știi să   încercuit.
                                   regretă încă o dată Bogdan.   ..................... Ascultând, vei înțelege mai bine ce are de spus vorbitorul   –  Grupul 3 va reprezenta o situ-
                                    Dar nu a știut! Acum pleacă acasă fără partenerii pe care îi căuta. Dar nu   și chiar vei putea învăța multe lucruri despre el. (asculți)  ație în care diferite persoane
                                   chiar cu mâna goală, își spune el, ci cu o lecție învățată. Peste o lună, când se   •  ........................ este una dintre abilitățile de comunicare pe care le în-  comunică prin semne, cu aju-
                                   va întoarce să caute alți parteneri, va ști cum să se poarte.  vățăm la școală. (ascultarea)  torul mâinilor
          Vocabular (ilustrat)                       Descoperiți!                     Activitate de grup
                RECAPITULARE                          EVALUARE                 MIC DICȚIONAR INTERCULTURAL
        38   Capitolul I  Caracteristici ale societății contemporane      77    78  Capitolul III  Persoana în societatea interculturală
                  RECAPITULARE                       EVALUARE FINALĂ                MIC DICȚIONAR INTERCULTURAL
        1.  Află, prin anagramare (schimbarea ordinei literelor), un cuvânt care arată ceea ce caracterizează orice persoană   1.  Formulează patru întrebări despre principiile și valorile societății interculturale.
         și o face unică.
                                            2.  Scrie în dreptul fiecărei afirmații litera R sau literea A, după caz, R = respectă principiile și valorile socității inter-
                                             culturale; A = abateri de la principiile și valorile socității interculturale.
                    DENTITIE + A + TA         Pentru toți copiii aparținând unor minorități naționale, statul asigură dreptul de a învăța limba și literatura ma-
                                             ternă, istoria și tradițiile minorității naționale respective și educația muzicală.
                                              În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în Germania și în teritoriile cucerite de germani, evreii au fost trimiși
                                             în lagăre, unde mulți dintre ei au murit prin înfometare, epuizare, îmbolnăvire sau asasinare.
        2.  Formați grupuri de câte patru elevi. Fiecare grup     Municipiul Timișoara a fost desemnat Capitală culturală europeană în anul 2023. Evenimentele culturale organizate
                                             pe parcursul întregului an sunt exemple de dialog intercultural și ocazii de a cunoaște valorile culturii europene.
         să lipească, pe o coală de hârtie sau un carton
         format A3, câte o ilustrație cu un obiect din pa-  3.  Scrie A în caseta din dreptul enunțului pe care îl consideri adevărat și F în caseta din dreptul enunțului pe care
         trimoniul nostru național.          îl consideri fals.
          La final, colile cu ilustrații vor fi amplasate pe
         harta României, proiectată pe tablă.            Enunțul      A/F
          Analizați ilustrațiile și discutați despre impor-  Copiii au dreptul la identitate culturală proprie.
         tanța păstrării patrimoniului național.
                                               Copiii din grupurile etnice minoritare au dreptul de a-și păstra cultura proprie.  Competențe interculturale   Dialog intercultural
                                               Într-o societate interculturală toți copiii trebuie tratați în mod egal.  Sunt cunoștințe, abilități, aptitudini și comportamente,   Reprezintă dialogul dintre persoane și grupuri aparți-
                                               Datorită diferențelor culturale, copiii din grupuri etnice diferite nu pot colabora   care ne permit să interacționăm adecvat cu persoane și   nând unor culturi diferite, deschiderea către alte culturi,
                                               unii cu alții.                   grupuri din alte culturi și să găsim soluții la probleme care   către valorile persoanelor din grupuri culturale diferite,
                                                                                pot apărea atunci când interacționăm cu acestea.  ascultarea și înțelegerea lor reciprocă.
                                            4.  Formulează un argument pentru afirmația următoare: Dialogul intercultural este un mijloc de a asigura pacea.   Persoanele cu competențe interculturale știu cum să
        3.  Scrie o compunere despre obiceiul de a ne aniversa zilele de naștere. Provocarea pentru această compunere   comunice, cum să se comporte sau cum să colaboreze cu  Diversitate culturală
         este răspunsul la întrebarea: Ziua de naștere este o sărbătoare a copilului sau o sărbătoare a cadourilor?  5.  Completează cadranul de mai jos cu câte un exemplu de respect față de diversitatea culturală pentru fiecare   persoane din culturi diferite. Ele pot să privească lucrurile   Înseamnă existența mai multor culturi diferite la nivelul
                                             categorie, după modelul dat.       și din perspectiva celorlalți, știu să îi asculte pe ceilalți,   unei comunități, adică o varietate de culturi în același spa-
                                                                                să le respecte convingerile și credințele, se pot adapta   țiu geografic; diversitatea presupune diferențe între oa-
        4.  Caută în dicționare și pe internet sensurile termenilor tradiție și tradițional. Construiește câte o propozție cu   obiceiurilor acestora și pot lucra împreună cu ei.   meni și creațiile lor, între credințe, valori, moduri de viață.
         fiecare termen pentru a exprima ce părere ai tu despre tradiții și obiceiuri.  ·  Respect față de diversitatea   ·  Respect față de diversitatea   Se dezvoltă prin educație la școală, dar și în familie și
                                                 culturală în familie.  culturală la școală.  în comunitate.  Discriminare
                                                                                                Acțiuni prin care anumite persoane sau grupuri de per-
        5.  Organizați-vă în patru grupuri de investigatori ai tradițiilor și obiceiurilor din România. Fiecare grup să efectueze   ·  Respect față de diversitatea   ·  Respect față de diversitatea   Comunicarea interculturală  soane sunt tratate diferit, comparativ cu modul în care
         o vizită de documentare la un muzeu și să culeagă informații despre tradițiile și obiceiurile de pe teritoriul țării   culturală în România.  culturală în Uniunea Europeană.  Comunicarea dintre două sau mai multe persoane care
         noastre                                                                provin din culturi diferite, care interacționează unele cu
          În clasă, fiecare grup va selecta informațiile și va redacta un text de o jumătate de pagină, pe care îl va pre-  ·  Respect față de diversitatea culturală în grupuri și organizații naționale și europene.  altele și fac schimb de cunoștințe. Este comunicarea între
         zenta colegilor.                                                       persoane din diferite culturi care vin în contact unele cu
          La final, se va formula o concluzie despre diferențele dintre tradițiile și obiceiurile grupurilor din diferite zone   altele și între care se stabilesc relații.
         ale țării.                         BAREM DE NOTARE                     Cultură
                                              Nr.  PUNCTE pentru răspunsurile corecte   AUTO-EVALUARE  PUNCTE ACORDATE  Cuprinde cele mai importante realizări și creații ale
                                              1  4 x 5 puncte/întrebare = 20 puncte
        6.  Completează în caiet propozițiile de mai jos.  2  3 x 5 puncte/răspuns corect = 15 puncte  unor grupuri și comunități, cum sunt cele literare, artis-
                                              3  4 x 5 puncte/răspuns corect = 20 puncte  tice, arhitecturale, muzicale; tradiții și obiceiuri, valori și
         –  Diversitatea culturală trebuie .......................  4  1 x 10 puncte/argument valabil = 10 puncte  modalități de conviețuire cu alții; presupune multitudinea
         –  O parte din identitatea mea personală este reprezentată de identitatea ......................  5  5 x 5 puncte/exemplu corect = 25 puncte  de caracteristici și cunoștințe care aparțin unui anumit
         –  Eu .....................tradițiile și obiceiurile familiei mele.  Din oficiu  10 puncte  grup de oameni, respectiv unui popor, de la limba vorbită,
         –  Respect tradițiile și obiceiurile ............... grupuri, chiar dacă sunt ..............de ale noastre.  Total  100 puncte  la religie, gastronomie, obiceiuri sociale, muzică și arte.
         –  Noi respectăm ................... naționale, precum imnul, drapelul și stema țării.  Nota obținută  Reprezintă modul de viață al unui grup sau popor.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14