Page 8 - educatie_sociala_VI
P. 8
6
GHID DE UTILIZARE A MANUALULUI
Manualul cuprinde variantele tipărită și digitală
Simboluri Rezolvă
folosite
în varianta Privește
digitală
Vizionează
MANUALUL ESTE STRUCTURAT ÎN UNITĂȚI DE ÎNVĂȚARE, CARE CUPRIND:
LECȚIE
Titlu de capitol Titlu de lecție Jurnalul dublu
În această
lecție vom Capitolul I
învăța 18 Identitate și diversitate culturală 21
În această lecție vom învăța: COMPLEXITATEA IDENTITĂȚII Protejarea patrimoniului cultural
• În ce constă complexitatea PERSONALE ÎN PREZENT. Statul român protejează Instituții în România care
identității personale protejează patrimoniul cultural
• Ce este identitatea IDENTITATEA CULTURALĂ patrimoniul cultural
culturală și care sunt PROPRIE ȘI IDENTITATEA • Legea nr. 26/2008 și Legea • Institutul Național al Patrimoniului
elementele ei nr. 182/2000 de protejare a • Ministerul Culturii
• Comisia Națională a României pentru
patrimoniului cultural național
Dezbatere • Ce este patrimoniul cultural CULTURALĂ A CELORLALȚI • Legea nr. 311/2003 (Legea • Muzee, asociații și fundații, organizații
UNESCO
• Cum protejăm identitatea
muzeelor și a colecțiilor pu-
culturală
Ce este identitatea culturală? blice) Comunitatea mondială protejează
• Legea nr. 422/2001 de prote- patrimoniul cultural
• Identitatea personală este complexă, fiind compusă din mai multe elemente
DEZBATERE diferite, precum: înfățișarea, familia în care ne naștem, creștem și ne dezvol- jarea a monumentelor istorice Anual, UNESCO propune valori ale pa-
tăm, locul natal și domiciliul sau reședința, stilul de viață, starea materială, • În România se aniversează trimoniului cultural mondial care să fie
Discutați, în grupuri de câte moștenirea culturală de la înaintași, conviețuirea cu oameni aparținând dife- Zilele Europene ale Patrimo- ocrotite
patru elevi, despre caracteristici- ritelor culturi, etnii, confesiuni religioase etc. niului (în luna septembrie, în- 2018 a fost declarat Anul European al
le culturale ale generației actuale • Identitatea culturală este parte a identității personale și se definește prin cepând cu anul 1995) Patrimoniului Cultural
de tineri caracteristicile care rezultă din legătura cu o anumită cultură Printre aceste
1. Identificați cel puțin trei carac- caracteristici se numără limba maternă, valori, norme, tradiții și obiceiuri Jurnalul dublu Constantin Brâncuși,
specifice respectivei culturi, moștenirea culturală
Textul lecției 2. Stabiliți dacă ele se regăsesc și • Identitatea culturală se formează pe parcursul vieții unei persoane, pe măsură Coloana Infinitului. Vocabular
teristici
Notează, într-un tabel cu două coloane, gânduri sau observații referitoare
la elevii din clasa voastră și cât ce aceasta învață limba maternă și istoria patriei, ia cunoștință de tradițiile la patrimoniul nostru cultural. Completează tabelul conform modelului. VOCABULAR
și obiceiurile din comunitatea sa, le respectă și le duce mai departe și, nu
de mult le determină identita- în ultimul rând, își însușește valorile comunității. Folosirea limbii materne și
tea culturală. participarea la viața comunității sunt elemente de bază pentru păstrarea Despre patrimoniul nostru cultural Gândurile sau observațiile mele patrimoniu = avere, comoară; to-
identității culturale în grupurile etnice. În patrimoniul nostru cultural sunt - Societatea românească protejează monu- talitatea bunurilor unei persoane,
REFLECTEAZĂ! • Identitatea culturală este legată de apartenența la un grup, care poate fi chiar incluse monumente arhitecturale mentele de patrimoniu cultural ale unui grup sau ale unei colec-
o generație. Identitatea culturală a generației tinerilor de azi este caracteri- remarcabile, precum Mănăstirea - Mănăstirea Voroneț este una dintre cele mai tivități.
Legislația românească și cea zată și de apartenența la rețelele sociale în mediul virtual și de modul în care Voroneț. frumoase realizări arhitecturale din țară.
internațională protejează identita- interacționează în cadrul acestora. Pe lângă monumente arhitecturale, - patrimoniu cultural = totalitatea Evaluare
valorilor (creațiilor) realizate de
tea persoanelor, atât a celor apar- din patrimoniul nostru cultural fac - oamenii unui popor, păstrate și
ținând majorității, cât și a celor INVESTIGAȚI! parte și .............................. transmise din generație în gene-
aparținând minorităților naționa- În muzeele de istorie se găsesc - rație, ca o moștenire de preț din
Reflectează! le. Astfel, dreptul la identitate este Mihai Eminescu Ecaterina Martin Luther multe obiecte de ............ cultural. - trecut și ca simbol al identității
prevăzut în toate legile drepturilor
Teodoroiu
și libertăților umane. (15 ianuarie (15 ianuarie King, Jr. EVALUARE naționale. Aplică!
1850),
(15 ianuarie
1894),
Este benefic acest lucru pentru poetul național cercetașă, 1929),
fiecare om? al românilor, luptătoare în militant pentru APLICĂ!
prozator și
drepturile
Primul Război
Dar pentru societate? ziarist. Mondial. afroamericanilor. Completează literele lipsă din cuvintele care alcătuiesc piramida identității
În imaginile de mai sus sunt înfățișate trei personalități rămase în conștiința culturale și arată elemente care compun identitatea culturală a unei persoane. Scrie un eseu de o jumătate de
oamenilor. Împreună cu o colegă sau un coleg, caută date despre ele pe Internet L M B pagină despre responsabilitatea
față de patrimoniul nostru cultural.
Investigați! și răspunde la următoarele întrebări: V A O I CALENDAR Calendar
1. Ce au în comun aceste personalități?
2. Unde și când s-au născut și la ce interval de timp?
3. În ce domeniu/domenii s-au remarcat? C T A D D I Ț Ț E I INTERCULTURAL
I
4. Ce calități umane îi caracterizau? Luna octombrie intercultural
5. Pe care dintre cele trei personalități ai alege-o drept model demn de urmat O B C I UR I
în viața și în cariera ta? De ce? M D E V I Ț • Bulgarii
Alcătuiți împreună o listă de calități remarcabile care întregesc identitatea • Cehii
personală a celor trei personalități. Prezentați clasei listele întocmite. M Ș T E RE C L T R Ă • Croații

