Page 8 - educatie_sociala_VI
P. 8

6


                   GHID DE UTILIZARE A MANUALULUI




                         Manualul cuprinde variantele tipărită și digitală
















        Simboluri          Rezolvă
          folosite
       în varianta         Privește
          digitală

                           Vizionează





          MANUALUL ESTE STRUCTURAT ÎN UNITĂȚI DE ÎNVĂȚARE, CARE CUPRIND:


                                                        LECȚIE


                         Titlu de capitol       Titlu de lecție            Jurnalul dublu

         În această
         lecție vom          Capitolul I
           învăța       18         Identitate și diversitate culturală                        21
                        În această lecție vom învăța:  COMPLEXITATEA IDENTITĂȚII   Protejarea patrimoniului cultural
                       •  În ce constă complexitatea   PERSONALE ÎN PREZENT.   Statul român protejează   Instituții în România care
                        identității personale                          protejează patrimoniul cultural
                       •  Ce este identitatea   IDENTITATEA CULTURALĂ   patrimoniul cultural
                        culturală și care sunt   PROPRIE ȘI IDENTITATEA   •  Legea nr. 26/2008 și Legea  •  Institutul Național al Patrimoniului
                        elementele ei                         nr. 182/2000 de protejare a  •  Ministerul Culturii
                                                                       •  Comisia Națională a României pentru
                                                              patrimoniului cultural național
         Dezbatere     •  Ce este patrimoniul cultural  CULTURALĂ A CELORLALȚI  •  Legea  nr.  311/2003  (Legea   •  Muzee, asociații și fundații, organizații
                                                                        UNESCO
                       •  Cum protejăm identitatea
                                                              muzeelor și a colecțiilor pu-
                        culturală
                                   Ce este identitatea culturală?   blice)   Comunitatea mondială protejează
                                                             •  Legea nr. 422/2001 de prote-  patrimoniul cultural
                                   •  Identitatea personală este complexă, fiind compusă din mai multe elemente
                          DEZBATERE  diferite, precum: înfățișarea, familia în care ne naștem, creștem și ne dezvol-  jarea a monumentelor istorice   Anual, UNESCO propune valori ale pa-
                                    tăm, locul natal și domiciliul sau reședința, stilul de viață, starea materială,   •  În  România  se  aniversează   trimoniului cultural mondial care să fie
                         Discutați, în grupuri de câte   moștenirea culturală de la înaintași, conviețuirea cu oameni aparținând dife-  Zilele Europene ale Patrimo-  ocrotite
                        patru elevi, despre caracteristici-  ritelor culturi, etnii, confesiuni religioase etc.  niului (în luna septembrie, în-  2018 a fost declarat Anul European al
                        le culturale ale generației actuale   •  Identitatea culturală este parte a identității personale și se definește prin   cepând cu anul 1995)  Patrimoniului Cultural
                        de tineri   caracteristicile care rezultă din legătura cu o anumită cultură  Printre aceste
                        1.  Identificați cel puțin trei carac-  caracteristici se numără limba maternă, valori, norme, tradiții și obiceiuri   Jurnalul dublu  Constantin Brâncuși,
                                    specifice respectivei culturi, moștenirea culturală
        Textul lecției  2.  Stabiliți dacă ele se regăsesc și   •  Identitatea culturală se formează pe parcursul vieții unei persoane, pe măsură   Coloana Infinitului.  Vocabular
                         teristici
                                                              Notează, într-un tabel cu două coloane,  gânduri sau observații referitoare
                         la elevii din clasa voastră și cât   ce aceasta învață limba maternă și istoria patriei, ia cunoștință de tradițiile   la patrimoniul nostru cultural. Completează tabelul conform modelului.  VOCABULAR
                                    și obiceiurile din comunitatea sa, le respectă și le duce mai departe și, nu
                         de mult le determină identita-  în ultimul rând, își însușește valorile comunității. Folosirea limbii materne și
                         tea culturală.  participarea la viața comunității sunt elemente de bază pentru păstrarea   Despre patrimoniul nostru cultural  Gândurile sau observațiile mele  patrimoniu = avere, comoară; to-
                                    identității culturale în grupurile etnice.  În patrimoniul nostru cultural sunt   -  Societatea românească protejează monu-  talitatea bunurilor unei persoane,
                          REFLECTEAZĂ!  •  Identitatea culturală este legată de apartenența la un grup, care poate fi chiar   incluse monumente arhitecturale   mentele de patrimoniu cultural    ale unui grup sau ale unei colec-
                                    o generație. Identitatea culturală a generației tinerilor de azi este caracteri-  remarcabile, precum Mănăstirea   -  Mănăstirea Voroneț este una dintre cele mai   tivități.
                         Legislația românească și cea   zată și de apartenența la rețelele sociale în mediul virtual și de modul în care   Voroneț.  frumoase realizări arhitecturale din țară.
                        internațională protejează identita-  interacționează în cadrul acestora.  Pe lângă monumente arhitecturale,  -                                                                   patrimoniu cultural = totalitatea   Evaluare
                                                                                     valorilor (creațiilor) realizate de
                        tea persoanelor, atât a celor apar-  din patrimoniul nostru cultural fac   -                                                                   oamenii unui popor, păstrate și
                        ținând majorității, cât și a celor   INVESTIGAȚI!  parte și ..............................   transmise din generație în gene-
                        aparținând minorităților naționa-    În muzeele de istorie se găsesc   -                                                                  rație, ca o moștenire de preț din
        Reflectează!    le. Astfel, dreptul la identitate este   Mihai Eminescu  Ecaterina   Martin Luther   multe  obiecte de ............ cultural.  -                                                                  trecut și ca simbol al identității
                        prevăzut în toate legile drepturilor
                                              Teodoroiu
                        și libertăților umane.   (15 ianuarie   (15 ianuarie   King, Jr.  EVALUARE  naționale.  Aplică!
                                      1850),
                                                      (15 ianuarie
                                              1894),
                         Este benefic acest lucru pentru   poetul național   cercetașă,   1929),
                        fiecare om?   al românilor,   luptătoare în  militant pentru   APLICĂ!
                                      prozator și
                                                      drepturile
                                              Primul Război
                         Dar pentru societate?  ziarist.  Mondial.  afroamericanilor.  Completează literele lipsă din cuvintele care alcătuiesc piramida identității
                                    În imaginile de mai sus sunt înfățișate trei personalități rămase în conștiința   culturale și arată elemente care compun identitatea culturală a unei persoane.  Scrie un eseu de o jumătate de
                                   oamenilor. Împreună cu o colegă sau un coleg, caută date despre ele pe Internet   L  M B  pagină despre responsabilitatea
                                                                                     față de patrimoniul nostru cultural.
         Investigați!              și răspunde la următoarele întrebări:  V A  O  I    CALENDAR     Calendar
                                    1.  Ce au în comun aceste personalități?
                                    2. Unde și când s-au născut și la ce interval de timp?
                                    3. În ce domeniu/domenii s-au remarcat?  C T  A D D  I  Ț  Ț E I  INTERCULTURAL
                                                                           I
                                    4. Ce calități umane îi caracterizau?              Luna octombrie  intercultural
                                    5. Pe care dintre cele trei personalități ai alege-o drept model demn de urmat   O B  C  I  UR  I
                                    în viața și în cariera ta? De ce?  M  D  E  V  I  Ț  • Bulgarii
                                    Alcătuiți împreună o listă de calități remarcabile care întregesc identitatea   • Cehii
                                   personală a celor trei personalități. Prezentați clasei listele întocmite.  M  Ș T E  RE  C  L T  R  Ă  • Croații
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13