Page 46 - istorie_VI
P. 46
Capitolul II GENEZA SPIRITULUI MODERN
BAROCUL – UN NOU
STIL ARTISTIC
Se pare că termenul „baroc” provine din cuvântul „barroco”, de origine
portugheză (perlă cu aspect imperfect), fiind folosit la început pentru a des-
considera noua direcție artistică din secolul al XVI-lea. La fel ca Renașterea
artistică, Barocul a apărut în Italia și a pornit de la influența Contrareformei,
care dorea să stimuleze credința în catolicism. Noua artă s-a adresat atât
simțurilor, cât și imaginației, provocând emoții puternice.
Michelangelo Merisi da Cel mai reprezentativ model al bisericii baroce este Biserica Il Gesù din Roma,
Caravaggio (1571–1610) proiectată de Jacopo Barozzi Vignola. Tot în această perioadă, Bazilica Sfântul
Petru din Roma este finalizată prin modificări aduse planului inițial, conceput de
Michelangelo. În plus, Piața din fața Bazilicii este delimitată de un șir de coloane
ce sugerează simbolic puterea lui Dumnezeu care strânge la piept credincioșii.
Barocul se manifestă și în sculptură printr-o serie de caracteristici specifice:
monumentalitate (Baldachinul din Bazilica Sf. Petru; Monumentul funerar al
papei Alexandru al VII-lea), mișcare și evlavie (Extazul Sfintei Tereza), repre-
zentarea grupurilor (Apollo și Daphne) și decorațiuni excesive.
Se consideră că pictura barocă nu a cunoscut strălucirea celei renascentiste.
Totuși, pictori precum Caravaggio, Peter Paul Rubens și Diego Velasquez au
pictat tablouri valoroase în care culoarea, lumina și umbra sunt folosite pen-
tru a dramatiza scena și pentru a transmite sentimente puternice. Prezentă
Peter Paul Rubens, Autoportret mereu în stilul baroc, mișcarea este sugerată uneori și prin liniile veșmintelor
(1577–1640). ce flutură în vânt.
Perioada barocă este de obicei asociată și cu introducerea de noi genuri
vocale și instrumentale importante, ca opera și concertul.
APLICAȚII
I. Monumentalitatea sculpturii lui Giovanni Lorenzo Bernini (1598–1680).
Monumentul funerar al Papei
A
Alexandru al VII-lea.
Diego Velásquez, Autoportret
(1599–1660).
DICȚIONAR
Evlavie – sentiment religios mani-
festat prin îndeplinirea strictă a
practicilor religioase.
Extaz – stare emoțională de mare
intensitate, de adorație.
Operă – aici, compoziție muzicală
scrisă pentru soliști, cor și or- Extazul Sfintei Tereza.
chestră. B
44