Page 46 - istorie_VI
P. 46

Capitolul II                      GENEZA SPIRITULUI MODERN



                                         BAROCUL – UN NOU

                                         STIL ARTISTIC


                                            Se pare că termenul „baroc” provine din cuvântul „barroco”, de origine
                                         portugheză (perlă cu aspect imperfect), fiind folosit la început pentru a des-
                                         considera noua direcție artistică din secolul al XVI-lea. La fel ca Renașterea
                                         artistică, Barocul a apărut în Italia și a pornit de la influența Contrareformei,
                                         care dorea să stimuleze credința în catolicism. Noua artă s-a adresat atât
                                         simțurilor, cât și imaginației, provocând emoții puternice.
       Michelangelo Merisi da               Cel mai reprezentativ model al bisericii baroce este Biserica Il Gesù din Roma,
       Caravaggio (1571–1610)            proiectată de Jacopo Barozzi Vignola. Tot în această perioadă, Bazilica Sfântul
                                         Petru din Roma este finalizată prin modificări aduse planului inițial, conceput de
                                         Michelangelo. În plus, Piața din fața Bazilicii este delimitată de un șir de coloane
                                         ce sugerează simbolic puterea lui Dumnezeu care strânge la piept credincioșii.
                                            Barocul se manifestă și în sculptură printr-o serie de caracteristici specifice:
                                         monumentalitate (Baldachinul din Bazilica Sf. Petru; Monumentul funerar al
                                         papei Alexandru al VII-lea), mișcare și evlavie (Extazul Sfintei Tereza), repre-
                                         zentarea grupurilor (Apollo și Daphne) și decorațiuni excesive.
                                            Se consideră că pictura barocă nu a cunoscut strălucirea celei renascentiste.
                                         Totuși, pictori precum Caravaggio, Peter Paul Rubens și Diego Velasquez au
                                         pictat tablouri valoroase în care culoarea, lumina și umbra sunt folosite pen-
                                         tru a dramatiza scena și pentru a transmite sentimente puternice. Prezentă
       Peter Paul Rubens, Autoportret    mereu în stilul baroc, mișcarea este sugerată uneori și prin liniile veșmintelor
       (1577–1640).                      ce flutură în vânt.
                                            Perioada barocă este de obicei asociată și cu introducerea de noi genuri
                                         vocale și instrumentale importante, ca opera și concertul.


                                                APLICAȚII

                                         I. Monumentalitatea sculpturii lui Giovanni Lorenzo Bernini (1598–1680).
                                              Monumentul funerar al Papei
                                          A
                                              Alexandru al VII-lea.



       Diego Velásquez, Autoportret
       (1599–1660).




             DICȚIONAR


       Evlavie – sentiment religios mani-
          festat prin îndeplinirea strictă a
          practicilor religioase.
       Extaz – stare emoțională de mare
          intensitate, de adorație.
       Operă – aici, compoziție muzicală
          scrisă pentru soliști, cor și or-                                          Extazul Sfintei Tereza.
          chestră.                                                               B
       44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51