Page 41 - istorie_VI
P. 41

Sursa B                                                                      DICȚIONAR
       Schița
       teatrului Swan –
       secolul al XVI-lea                                                        Comedie  –  operă  dramatică  al
                                                                                    cărei subiect și deznodământ
                                                                                    provoacă râsul; aici, piesă de
                                                                                    teatru înfățișând ciudățenii sau
                                                                                    obiceiuri ridicole din societate.
                                                                                 Epidemie – boală extinsă la un nu-
                                                                                    măr mare de persoane.
                                                                                 Tragedie – aici, piesă de teatru cu
                                                                                    personaje puternice care au un
                                                                                    sfârșit nefericit.




                                                                                        REȚINEM


          Sursa C                             Sursa D                               u William  Shakespeare  este
          „Ducele:                            „Ducele de Burgundia:              considerat astăzi cel mai important
       Scrisoarea întărește tot ce-a spus  Credința și iubirea-mi deopotrivă     scriitor englez. Scrise în perioada
       Călugărul. El spune – amorul lor    Vi-o închin, regi mari ai Franței și ai   Renașterii, operele sale au devenit
       Și vestea despre moartea Julietei. […]  Angliei,                          „nemuritoare”, fiind astăzi citite de
       Ce ziceți voi acum, dușmani de moarte?  Că m-am trudit din răsputeri cu gândul.  milioane de oameni și puse în scenă
       Ei, Capulet! Ei, Montague! Vedeți   Cu râvnă și-osteneală să-i aduc       în săli de teatru din întreaga lume.
       Ce greu blestem pe ura voastră zace,  Pe amândoi monarhii prea slăviți
       Cum Dumnezeu vă bate prin iubire!   La scaunul acestui sfat regesc. […]
       Și eu pierdui, c-am fost prea lăsător,  Ce vrăjmășii, ce piedici mai sunt încă,  ȘTIAI CĂ...
       Vreo două rude și pe toți ne dor    De ce această biată pace goală […]
       Urmările acestei uri haine ...”     Nu poate să-și arate blândul chip.”
       (W. Shakespeare, Romeo și Julieta,   (W.  Shakespeare,  Henric  al V-lea,    œ  Pornind  de  la  informația
       fragment, Actul V, traducere Șt. O. Iosif)  fragment, Actul V, traducere Ion Vinea)  că W. Shakespeare nu a studi-
                                                                                 at decât câțiva ani la o școala
       I. Identifică în sursa A o cauză care a determinat în secolul al XVI-lea închiderea   gramaticală din Stratford și nu a
       temporară a teatrelor.                                                    avut niciodată studii superioare,
                                                                                 o serie de cercetători din secolul
       II. Pe baza surselor A și B, compune un text în care să descrii cum arată un teatru   al XIX-lea (precum Mark Twain,
       în Anglia secolelor al XVI-lea–al XVII-lea.                               Walt Whitman, Sigmund Freud)
                                                                                 au pus la îndoială faptul că W.
       III. Identifică în sursele C și D două idei sau valori umane promovate în cele   Shakespeare este adevăratul au-
       două opere literare shakespeariene.                                       tor al pieselor de teatru?
                                                                                    Aceste teorii au susținut că
       IV. Exprimă o opinie în legătură cu actualitatea ideilor sau valorilor promovate   sub pseudonimul „Shakespea-
       în operele lui Shakespeare.                                               re” s-ar afla de fapt operele unor
                                                                                 persoane  precum  Sir  Francis
                                                                                 Bacon, Cristopher Marlowe sau

             JOC DE ROL                                                          Contele de Oxford.
                                                                                    În  ciuda  acestor  teorii  ale
                                                                                 conspirației care se păstrează
          Căutați în biblioteca școlii sau pe Internet adaptări pentru copii ale opere-  și astăzi, valoarea operei sha-
       lor lui W. Shakespeare. Alegeți un fragment pe care să îl puneți apoi în scenă   kespeariene nu poate fi pusă la
       printr-un joc de rol în clasă.                                            îndoială.
                                                                                                             39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46