Page 107 - fizica_VI
P. 107

UNITATEA 4     Fenomene electrice și magnetice   105


                              Norme de protecție împotriva
                        electrocutării în laboratorul de fizică

            ▶ Nu conecta aparatele electrice dacă lipsește fișa!
            ▶ Nu utiliza conductori neizolați sau montați neregulamentar
               (improvizații electrice)! Pentru conectarea aparatelor se vor uti-
               liza numai circuite electrice standardizate.                              Cușca Faraday
            ▶ Nu conecta mai multe aparate electrice la o singură priză fără să
               consulți profesorul!                                              ▶ Husa Faraday este un tip de
            ▶ Nu folosi aparatele la care se observă scântei sau scurtcircuite!  cușcă Faraday fabricată dintr-o
                                                                                 țesătură metalică flexibilă, folo-
            ▶ Nu manipula cu mâinile libere, neprotejate cu mănuși electroizo-   sită pentru securizarea datelor de
               lante, aparatele și instalațiile electrice aflate sub tensiune!   pe dispozitivele electronice fără fir
            ▶ Nu alimenta un circuit electric dacă nu a fost verificat de profesor!  (wireless).
            ▶ Nu distrage atenția unei persoane în timpul unei manevre elec-
               trice și nu te lăsa antrenat în discuții!
            ▶ Atunci când lucrezi cu tensiuni mai mari de 24 V, evită atingerea
               circuitului  fără protecție, precum și orice contact simultan cu pie-
               sele metalice și pământul!
            ▶ Nu uita că unele circuite electrice funcționează la temperaturi
               de lucru foarte mari. Lasă-le să se răcească înainte de a le atinge!
                                                                                 ▶ După durata de viață, bateriile
                                                                                 se clasifică în primare (cele nereîn-
                                     Reciclează și tu!                           cărcabile, ale căror substanțe chi-
                                                                                 mice din interior se uzează: saline,
                            Colectează separat bateriile uzate și pune-le în reci-  alcaline și litiu) și secundare (cele
                           pientele speciale pentru colectare pe care le vei găsi   reîncărcabile  sau  acumulatori:
                           la intrarea în marile magazine.                       nichel cadmiu, litiu-ion).
                            Multe baterii conțin metale grele, precum mercur,
                               nichel, cadmiu și plumb, dar și acizi; toate aces-      Aplică cele învăţate!
                                tea pot afecta grav solul și pânza freatică, mer-
                                curul fiind considerat atât de toxic, încât utili-   1  Activitate în perechi: Avertizare şi
                                 zarea lui în baterii a fost interzisă aproape în   protecţie
                                                                                   Alege împreună cu un coleg o
                                 toată lumea.                                   situație prezentată în lecție și rea-
                                   Evită contactul cu bateriile deteriorate sau   lizați un afiș prin care să informați
                                care curg. În cazul în care totuși intri în contact   oamenii asupra acestor elemente.
                                                                                Include afișul în portofoliu.
                                cu acestea, spală-te pe mâini și clătește-te cu    Aveți în vedere: caracteristicile
                               multă apă.                                       fenomenului; modul de avertizare;
                                  Reține! Aproape toate tipurile de baterii pot   modul și locul de producere; măsu-
                               fi integral reciclate, scopul principal fiind evita-  rile de protecție posibile.
                              rea poluării și recuperarea materialelor folosite.   2  Redactează un eseu cu tema „Nor-
                                                                                me de protecție împotriva electrocu-
                               ⚫ Ne jucăm! Construiește un robot din elemente   tării!”, în care să răspunzi la următoa-
                              reciclabile.                                      rele întrebări:
                                                                                a) Ce am făcut în această lecție?
                                                                                b) Care a fost scopul?
                  Verifică dacă ai înţeles!
                                                                                c) Ce am învățat?
                                                                                d) La ce îmi va folosi ceea ce am
             1  Enumeră trei norme de protecție împotriva electrocutării din cauze   învățat?
                                                                                e) Cum m-am simțit în timpul activi-
            naturale.                                                           tăților/ce dificultăți am întâmpinat?
             2  Precizează care este rolul siguranței fuzibile într-un circuit electric.  Eseul trebuie să reflecte activita-
                                                                                tea ta în cadrul acestei ore de fizică.
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112