Page 30 - educatie_sociala_VI
P. 30

28              Capitolul I       Identitate și diversitate culturală


                                         PATRIOTISMUL
       În această lecție vom învăța:
                                         ȘI MANIFESTĂRILE
     •  Ce este patriotismul
     •  Cum se manifestă                 SALE
       patriotismul
     •  De ce suntem patrioți
                                                 DESCOPERIȚI!


               VOCABULAR                    Citește fragmentul de mai jos din Scrisoarea
                                         III, în care Mihai Eminescu aduce în discuție lupta
       faimă = renume, nume bun          domnitorului Mircea cel Bătrân cu turcii, și explică
       patriot = persoană care își iubește   ce a vrut să transmită poetul despre patriotism
       propria țară                                                                      Mihai Eminescu în viziunea
                                                                                          artistului  Eremia Costel
       patriotism = dragoste de țară
                                                                                            Grigorescu, Onești.
                                                                                         https://amprentadeonesti ro/
              CALENDAR
              INTERCULTURAL                                         Îți poți aminti de la orele de istorie prin ce se
                                                                 caracterizează personalitatea lui Mircea cel Bătrân
             Luna decembrie                                      (domn al Țării Românești, cu mici întreruperi, între
               • Germanii                                        1386–1418) și cine a fost Baiazid
               • Grecii
                                                                 Eu? Îmi apăr sărăcia și nevoile și neamul...
                                                                 Și de-aceea tot ce mișcă-n țara asta, râul, ramul,
                                                                 Mi-e prieten numai mie, iară ție dușman este,
                                                                 Dușmănit vei fi de toate făr-a prinde chiar de veste;
                                                                 N-avem oști, dară iubirea de moșie e un zid
                                                                 Care nu se-fiorează de-a ta faimă, Baiazid!

                                            Notează în caiet răspunsurile la următoarele întrebări:
                                            1.  Cum și-a arătat domnitorul Mircea cel Bătrân dragostea de țară în vreme
                                               de război?
             ACTIVITATE DE GRUP             2.  Cum își putea arăta domnitorul dragostea față de țara sa pe timp de
                                               pace?
       1.  Scrie în caiet cel puțin cinci cu-  3.  Ce rol a avut dragostea de țară în lupta cu turcii? În ce sens trebuie să
          vinte care au legătură cu pa-        înțelegem afirmația poetului că dragostea de țară e „un zid”?
          triotismul  Apoi, comunică-le     4.  Cum crezi că își pot arăta oamenii din zilele noastre – ingineri, profesori,
          colegilor și explică de ce le-ai     medici, constructori, agricultori, sportivi, funcționari la primărie, avocați,
          ales  Toate cuvintele alese de       polițiști, comercianți etc  – dragostea de țară?
          elevi vor fi notate pe tablă      5.  Tu cum o poți arăta?
       2.  Fiecare elev va alege un cuvânt   6.  Care dintre următoarele caracteristici definesc un patriot român? Explică!
          de pe tablă și va construi cu el     • nașterea pe teritoriul României;
          o propoziție despre patriotism,      • cunoașterea limbii și literaturii române;
          pe care o va citi clasei  Propo-     • cunoașterea istoriei și a geografiei României;
          zițiile pot fi trimise pe Grupul     • cunoașterea și practicarea tradițiilor și obiceiurilor românești;
          clasei pentru ca toți elevii să      • îndeplinirea îndatoririlor de cetățean;
          le poată citi  Copiați-le într-un    • afirmarea în știință, artă sau sport
          singur document și denumiți-l
          „Opinia clasei noastre despre
          patriotism”
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35