Page 21 - educatie_sociala_VI
P. 21

19



               STUDIU DE CAZ


       Maria Tănase, Marea doamnă a cântecului românesc

                                       S-a născut la 25 septembrie 1913 în Bucu-
                                    rești  Părinții ei, Ion Coandă și Ana, un oltean
                                    din Dolj și o ardeleancă din Țara Făgărașului,
                                    au venit în capitală mânați de sărăcie  Oameni
                                    harnici și muncitori, au făcut avere dintr-o gră-
                                    dină de legume și flori
                                       Prima „școală de muzică” a Mariei Tănase   Păstrarea identității
                                    a fost acasă și în grădina părinților ei, care   culturale în date și fapte
                                    cântau „toată ziua, fie la supărare, fie la bu-
                                    curie”  De la ei a învățat să cânte și a cântat,   •  Pentru toți copiii aparținând
                                    a dansat și a recitat bucuroasă în public, de   unor minorități naționale, sta-
                                    câte ori a avut ocazia, mai întâi, la serbările   tul asigură dreptul de a învăța
                                    școlare, apoi pe scenele teatrelor bucureș-     limba și literatura maternă, is-
                                    tene, în sălile de radio și pe marile scene ale   toria și tradițiile minorității na-
                                    lumii, la NewYork, Roma sau Istanbul            ționale respective și educația
          A fost aplaudată de public, lăudată de muzicieni, scriitori, oameni de cul-  muzicală
       tură și politicieni de rang înalt  A reprezentat țara la Expoziția internațională   •  În București există o școală cu
       de la New York din 1939, fiind numită și ambasadoarea cântecului popular     predare în limba maghiară și
       românesc  Maria Tănase a cules cântece populare autentice din întreaga țară,   una cu predare în limba germa-
       a fost și profesoară de canto la Școala de muzică din București, unde a format   nă  Ambele școli au atât clase
       mulți artiști valoroși pentru muzica românească                              de ciclul primar, cât și gimna-
                                                                                    zial și liceal  Asemenea școli
                                  (Prof  Emerit Nicolae A  Andrei, Maria Tănase –     există peste tot în țară, acolo
                     Doamna cântecului popular românesc, 25 septembrie 2013)        unde există și copii maghiari
                                                                                    sau germani de vârstă școlară
               DESCOPERĂ ȘI APLICĂ!                                              •  În perioada 1949–1951 a fost în-
                                                                                    ființată prima școală de limba
                                                                                    romani din țară, care funcțio-
       1.  Identifică în textul de mai sus aspecte caracteristice care definesc identi-  nează și astăzi în localitatea
          tatea Mariei Tănase                                                       Măguri din județul Timiș  Aici,
       2.  Scrie-le în caiet, într-un tabel cu două coloane, ca în exemplul următor, și   populația de etnie romă este
          încercuiește aspectele caracteristice pentru identitatea ei culturală     majoritară (80%), fiind forma-

           Familia             Tănase; tatăl: Ion Coandă Tănase; mama: Ana Tănase   tă, în mare parte, din familii de
           Preferințe                                                               lăutari, meseriași, oameni de
           Localitate de domiciliu                                                  afaceri
           Limba maternă
           Etnia
           Cetățenia
           Profesia
           Realizări
           Loc în comunitate
                                                                                        REFLECTEAZĂ!
       3.  Pe baza datelor din tabel, formulează trei propoziții despre complexitatea
          identității unei persoane                                                 Gândește-te ce elemente con-
       4.  Gândește-te ce elemente construiesc identitatea ta culturală și realizează   struiesc identitatea ta personală
          o autocaracterizare                                                    și realizează o autocaracterizare
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26