Page 21 - educatie_sociala_VI
P. 21
19
STUDIU DE CAZ
Maria Tănase, Marea doamnă a cântecului românesc
S-a născut la 25 septembrie 1913 în Bucu-
rești Părinții ei, Ion Coandă și Ana, un oltean
din Dolj și o ardeleancă din Țara Făgărașului,
au venit în capitală mânați de sărăcie Oameni
harnici și muncitori, au făcut avere dintr-o gră-
dină de legume și flori
Prima „școală de muzică” a Mariei Tănase Păstrarea identității
a fost acasă și în grădina părinților ei, care culturale în date și fapte
cântau „toată ziua, fie la supărare, fie la bu-
curie” De la ei a învățat să cânte și a cântat, • Pentru toți copiii aparținând
a dansat și a recitat bucuroasă în public, de unor minorități naționale, sta-
câte ori a avut ocazia, mai întâi, la serbările tul asigură dreptul de a învăța
școlare, apoi pe scenele teatrelor bucureș- limba și literatura maternă, is-
tene, în sălile de radio și pe marile scene ale toria și tradițiile minorității na-
lumii, la NewYork, Roma sau Istanbul ționale respective și educația
A fost aplaudată de public, lăudată de muzicieni, scriitori, oameni de cul- muzicală
tură și politicieni de rang înalt A reprezentat țara la Expoziția internațională • În București există o școală cu
de la New York din 1939, fiind numită și ambasadoarea cântecului popular predare în limba maghiară și
românesc Maria Tănase a cules cântece populare autentice din întreaga țară, una cu predare în limba germa-
a fost și profesoară de canto la Școala de muzică din București, unde a format nă Ambele școli au atât clase
mulți artiști valoroși pentru muzica românească de ciclul primar, cât și gimna-
zial și liceal Asemenea școli
(Prof Emerit Nicolae A Andrei, Maria Tănase – există peste tot în țară, acolo
Doamna cântecului popular românesc, 25 septembrie 2013) unde există și copii maghiari
sau germani de vârstă școlară
DESCOPERĂ ȘI APLICĂ! • În perioada 1949–1951 a fost în-
ființată prima școală de limba
romani din țară, care funcțio-
1. Identifică în textul de mai sus aspecte caracteristice care definesc identi- nează și astăzi în localitatea
tatea Mariei Tănase Măguri din județul Timiș Aici,
2. Scrie-le în caiet, într-un tabel cu două coloane, ca în exemplul următor, și populația de etnie romă este
încercuiește aspectele caracteristice pentru identitatea ei culturală majoritară (80%), fiind forma-
Familia Tănase; tatăl: Ion Coandă Tănase; mama: Ana Tănase tă, în mare parte, din familii de
Preferințe lăutari, meseriași, oameni de
Localitate de domiciliu afaceri
Limba maternă
Etnia
Cetățenia
Profesia
Realizări
Loc în comunitate
REFLECTEAZĂ!
3. Pe baza datelor din tabel, formulează trei propoziții despre complexitatea
identității unei persoane Gândește-te ce elemente con-
4. Gândește-te ce elemente construiesc identitatea ta culturală și realizează struiesc identitatea ta personală
o autocaracterizare și realizează o autocaracterizare

