Page 20 - educatie_sociala_VI
P. 20
18 Capitolul I Identitate și diversitate culturală
În această lecție vom învăța: COMPLEXITATEA IDENTITĂȚII
• În ce constă complexitatea PERSONALE ÎN PREZENT.
identității personale IDENTITATEA CULTURALĂ
• Ce este identitatea
culturală și care sunt PROPRIE ȘI IDENTITATEA
elementele ei
• Ce este patrimoniul cultural CULTURALĂ A CELORLALȚI
• Cum protejăm identitatea
culturală
Ce este identitatea culturală?
• Identitatea personală este complexă, fiind compusă din mai multe elemente
DEZBATERE diferite, precum: înfățișarea, familia în care ne naștem, creștem și ne dezvol-
tăm, locul natal și domiciliul sau reședința, stilul de viață, starea materială,
Discutați, în grupuri de câte moștenirea culturală de la înaintași, conviețuirea cu oameni aparținând dife-
patru elevi, despre caracteristici- ritelor culturi, etnii, confesiuni religioase etc
le culturale ale generației actuale • Identitatea culturală este parte a identității personale și se definește prin
de tineri caracteristicile care rezultă din legătura cu o anumită cultură Printre aceste
1. Identificați cel puțin trei carac- caracteristici se numără limba maternă, valori, norme, tradiții și obiceiuri
teristici specifice respectivei culturi, moștenirea culturală
2. Stabiliți dacă ele se regăsesc și • Identitatea culturală se formează pe parcursul vieții unei persoane, pe măsură
ce aceasta învață limba maternă și istoria patriei, ia cunoștință de tradițiile
la elevii din clasa voastră și cât și obiceiurile din comunitatea sa, le respectă și le duce mai departe și, nu
de mult le determină identita- în ultimul rând, își însușește valorile comunității Folosirea limbii materne și
tea culturală participarea la viața comunității sunt elemente de bază pentru păstrarea
identității culturale în grupurile etnice
REFLECTEAZĂ! • Identitatea culturală este legată de apartenența la un grup, care poate fi chiar
o generație Identitatea culturală a generației tinerilor de azi este caracteri-
Legislația românească și cea zată și de apartenența la rețelele sociale în mediul virtual și de modul în care
internațională protejează identita- interacționează în cadrul acestora
tea persoanelor, atât a celor apar-
ținând majorității, cât și a celor INVESTIGAȚI!
aparținând minorităților naționa-
le Astfel, dreptul la identitate este Ecaterina
prevăzut în toate legile drepturilor Mihai Eminescu Teodoroiu Martin Luther
și libertăților umane (15 ianuarie (15 ianuarie King, Jr.
(15 ianuarie
1894),
1850),
Este benefic acest lucru pentru poetul național cercetașă, 1929),
fiecare om? al românilor, luptătoare în militant pentru
prozator și
Primul Război
drepturile
Dar pentru societate? ziarist. Mondial. afroamericanilor.
În imaginile de mai sus sunt înfățișate trei personalități rămase în conștiința
oamenilor Împreună cu o colegă sau un coleg, caută date despre ele pe Internet
și răspunde la următoarele întrebări:
1. Ce au în comun aceste personalități?
2. Unde și când s-au născut și la ce interval de timp?
3. În ce domeniu/domenii s-au remarcat?
4. Ce calități umane îi caracterizau?
5. Pe care dintre cele trei personalități ai alege-o drept model demn de urmat
în viața și în cariera ta? De ce?
Alcătuiți împreună o listă de calități remarcabile care întregesc identitatea
personală a celor trei personalități Prezentați clasei listele întocmite

