Page 160 - romana_VI
P. 160

U4        Comunicare orală





               Strategii de concepere și înțelegere a textului oral.
                                                                                         Rezumarea



               PREGĂTEȘTE-TE
        1. Citește secvența inițială din textul Moș Stan de I. Bassarabescu:

          „V-ați gândit, copii, că oamenii mari din jurul vos-  și părinții vă poartă grijile și nu vă lasă decât una sin-
        tru au fost și ei odată mici ca voi? Ei bine, întrebați-i  gură vouă: grija școalei.
        pe fiecare, să vă spuie drept, dacă nu-și amintesc cu   Şi eu am fost ca voi, copii; și eu țin minte mul-
        drag de copilăria lor. Şi voi o să fiți odată mari, și voi  te-multe din copilăria mea și vi le povestesc aici, ca să
        o să povestiți copiilor voștri cele de acum și o să ve-  vedeți cum erau și cum simțeau copiii de odinioară.
        deți atunci cât farmec, câtă gingășie e în vârsta asta a  Nu m-am ferit să arăt până și isprăvile celor răi, fiind-
        voastră, când treceți din brațe în brațe, din mângâiere  că știu că fapta mea învață pe oamenii cuminți să știe
        în mângâiere, când profesorii se ostenesc pentru voi  ceea ce nu trebuie să facă.”


        2. Care sunt motivele pentru care autorul povestește fapte din copilăria lui?

               EXPLOREAZĂ
        3. Audiază, din manualul digital, înregistrarea lecturii textului Moș Stan și apoi formulează răspunsuri pentru
          sarcinile de mai jos.

        4. Joc. Cornetul cu întrebări.
          Fiecare dintre voi notează pe un bilețel o întrebare ce se referă la un aspect pe care nu l-a
          înțeles din textul audiat. Amestecați bilețelele într-un cornet de hârtie. Extrageți câte unul și
          răspundeți, cu ajutorul profesorului, la întrebarea extrasă.


        5. Prezintă în cinci enunțuri despre ce este vorba în povestirea audiată.

        6. Prezintă oral conținutul textului audiat, folosind întrebările de mai jos, în succesiunea
          dată:
          a) Cum se numește jocul prezentat în textul audiat?
          b) Care sunt regulile acestui joc?
          c) Ce avantaje avea Spăngescu?
          d) De ce hotărăște copilul să îi fure nasturii lui Moș Stan și cum procedează el?
          e) Când își dă seama bătrânul că nu mai are nasturi la jiletcă?
          f) Cum procedează bătrânul pentru a prinde hoțul de nasturi?
          g) Ce reacție are copilul, atunci când bătrânul îi descoperă faptele?


        7. Ce atitudine are copilul față de propria faptă, la finalul întâmplării prezentate? Crezi că regretă că a furat sau
          doar că a fost prins?

        8. Joc de rol. Împreună cu colegul de bancă, transformă replica lui moș Stan din final, în care îi spune băiatului
          ce așteptări avea de la el, procedând astfel:
          Pasul 1: adăugați încă două replici prin care sunt formulate și acceptate scuzele copilului.
          Pasul 2: unul dintre voi repovestește la persoana I acest schimb de replici.

        158
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165