Page 132 - romana_VI
P. 132

U3        Evaluare






          Citește decupajul din Umbre și lumini de Maria Cantacuzino‑Enescu și apoi rezolvă toate cerințele:

          După  o  noapte  agitată  (...),  trei  copii  vioi,  de  viță  Mihai ieri din adâncul pădurii de la Lucăcești, cu o
        bună din cap până în picioare, țâșneau din paturile  sanie special amenajată pentru asta.
        lor ca niște pui de lei din tufișurile junglei, cu capul   Deși nu ne‑a spus nimeni, știm că el se înalță în
        și sufletul înfierbântate (...). La lumina chioară și fu‑  mijlocul holului, înfipt într‑un ciubăr umplut cu
        megândă a unei lămpi cu ulei de rapiță – afară este  pământ, învelit cu hârtie verde și cu mușchi pe
        încă întuneric – ei se îmbracă în grabă fără să‑și mai  deasupra, mușchi adevărat la piciorul trunchiului;
        încheie toți nasturii și toți butonii, ca să fie mai repe‑  tot așa de drept și mândru, cu vârful atingând
        de gata, ca să facă timpul să zboare mai repede; dar  plafonul, ca în pădurea în care și‑a lăsat rădăcinile.
        timpul nu se grăbește decât atunci când vrei să îl ții  Ieri ni s‑a strâns inima când am văzut semețul brad
        în loc, nu trece, pare chiar să dea înapoi de cum te  întins cât este de lung, în zăpadă (...); din trunchiul
        exasperează încetineala lui; așa că ziua se lăsa mult  încă plin de sevă cu ramurile bogate atârnând pe
        așteptată și ferestrele rămâneau întunecate deși ne  pământ, rășina curgea picătură după picătură ca
        sculaserăm înainte de ora obișnuită. Încă puțin și  niște lacrimi. Lacrimile lui ne‑ar fi făcut și pe noi să
        începem să credem ca Chantecler că o să chemăm  plângem poate dacă Miss Belbin nu ne‑ar fi chemat la
        soarele cu un „cucurigu“. Dacă am stinge lampa n‑am  ordine, răstindu‑se: „Comme along you silly children,
        putea cumva alunga întunericul și împinge soarele  no nonsense, please“.
        să  iasă? Fumegă  întruna,  scoate dâre negre  lampa   Acum sunt uitate, șterse, lacrimile și regretele, când,
        asta, pentru că arsese târziu noaptea, pentru Babaia  prin gaura cheii, zărim faimosul brad gata împodobit
        și bona nemțoaică, Doamna Tereza, care, crezând că  cu ghirlande, steluțe și coșulețe din hârtie aurie și ar‑
        noi am adormit, au poleit, până pe la două‑trei noap‑  gintie, confecționate de Babaia. Globuri și țurțuri din
        tea, merele și nucile care vor străluci în seara asta în  sticlă colorată, cumpărate la Bacău, cu străluciri ului‑
        pomul miraculos.                                    toare și cele două sute de lumânări care se vor aprin‑
          Pomul! Bradul acela frumos, des, bine mirositor, cu  de în seara aceasta. Dar ce departe este seara! De abia
        niște crengi viguroase, parcă lăcuite, pe care l‑a adus  răsare soarele!


          Subiectul I (60 de puncte)
        1. Selectează substantivele defective din seria timpul, pom, zori, lumina și precizează tipul lor.   6 puncte
        2. Transcrie, din al doilea paragraf, un substantiv colectiv.                                6 puncte
        3. Transcrie, din ultimul paragraf, un atribut în cazul acuzativ.                            6 puncte
        4. Notează cazul și funcția sintactică a substantivelor subliniate: „țâșneau din paturile lor ca niște
          pui de lei din tufișurile junglei“.                                                        6 puncte
        5. Precizează substantivul cu poziție de centru în grupul nominal prin gaura cheii.          6 puncte
        6. Indică motivul pentru care lampa aprinsă de copii scoate fum.                             6 puncte
        7. Care este momentul surprins în text?                                                      6 puncte
        8. Prezintă cum consideră autoarea trecerea timpului.                                        6 puncte
        9. Menționează ce decorațiuni se foloseau pentru bradul de Crăciun în vremurile prezentate de text.  6 puncte
        10. De ce crezi că autoarea îi compară pe cei mici cu niște pui de lei? Formulează un răspuns
          în două‑trei enunțuri.                                                                     6 puncte

          Subiectul al II‑lea (30 de puncte)
          Scrie un text de 60‑70 de cuvinte în care să realizezi rezumatul textului propus, respectând următoarele
        criterii: prezentarea faptelor în succesiune cronologică (10 p.), relatarea pe un ton neutru, obiectiv (10 p.),
        respectarea normelor de exprimare (10 p.).
                                                                                Se acordă 10 puncte din oficiu
        130
        130
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137