Page 128 - romana_VI
P. 128
U3 Comunicare orală
Dicția
PREGĂTEȘTE‑TE
1. Privește imaginea alăturată, în care apar un ventriloc și marioneta pe
care el o mânuiește. Ventrilocul este un actor care poate vorbi fără să
își miște mușchii feței, nici măcar buzele, astfel încât să dea iluzia că
păpușa este cea care vorbește. Ce rol crezi că joacă pronunțarea corectă
a cuvintelor într‑un spectacol de ventrilocie?
EXPLOREAZĂ
2. Pronunță clar vocalele și observă gradul de deschidere a gurii în pronunțarea lor. Ce vocale
pronunțăm cu o deschidere largă sau mediană a buzelor și ce vocale se produc când buzele sunt mai închise?
3. Citește propozițiile de mai jos care conțin diftongii ea și oa, urmărind deschiderea corectă a gurii:
a) Când dorea, el venea să bea o cafea. b) Oare se moare de la licoare cu cicoare pusă în oale?
4. Pregătește‑ți musculatura implicată în procesul de vorbire pentru a putea citi câteva secvențe distractive.
Fă grimase cât mai exagerate.
Ține un creion între dinții din față în poziție orizontală și vorbește cu colegul de bancă. Roagă‑l să îți
repete ce ai spus. A înțeles fiecare cuvânt rostit de tine?
APLICĂ REȚINE
5. Rostiți împreună propozițiile de mai jos. Acestea se numesc frân‑
turi de limbă, rolul lor fiind de a ne dezvolta dicția. Regula este să Dicția reprezintă modul de a
repetați propozițiile, crescând ritmul. pronunța corect și clar cuvintele, si‑
a) De gospodărit mă gospodăresc, dar de desgospodărit nu mă labele și sunetele, cu scopul de a fi
pot desgospodări pentru că desgospodărirea e păguboasă. foarte bine înțeleși de partenerii de
b) Bucură‑te cum s‑a bucurat Bucuroaia când a venit Bucurel bu‑ dialog.
curos de la București. O pronunțare corectă implică dic-
6. Organizați o audiție de angajare a unui actor pentru un rol într‑un ția, ritmul, tonalitatea, volumul vocii și
respirația.
film. Alcătuiți echipe de câte patru elevi, în care, pe rând, fiecare Defectele de pronunție pot fi corec-
elev va fi actorul. Ceilalți colegi vor alcătui juriul. tate prin exerciții special concepute.
a. Actorul va citi, la alegere, unul dintre textele de mai jos:
Textul 1: Textul 2: Textul 3:
Cosașul Sașa când cosește, cât șase Până când a cărămidărit cărămidarul pe Capra neagră-n piatră calcă, cum
sași sasul cosește. Și-n sus și-n jos de casa cărămidăriță, a cărămidărit cărămidărița pe o calcă-n patru crapă! Crape capul
sa, cosește sasul și-n șosea. Și șase case cărămidar la fel cum ar fi vrut cărămidarul să caprii-n patru, cum a crăpat piatra-n
Sașa-și știe. cărămidărească pe cărămidăriță. patru.
b. Juriul va completa grila de evaluare de mai jos astfel: se acordă două puncte dacă actorul a respectat cri‑
teriul în totalitate; se acordă un punct dacă actorul a îndeplinit criteriul doar parțial.
Criteriul Punctajul acordat
Dicția: sonoritatea clară a vocalelor
Dicția: sonoritatea clară a consoanelor
Ritmul: a fost folosit un ritm alert
Volumul: fraza a fost rostită suficient de tare
126