Page 128 - romana_VI
P. 128

U3        Comunicare orală





        Dicția


               PREGĂTEȘTE‑TE

        1. Privește imaginea alăturată, în care apar un ventriloc și marioneta pe
          care el o mânuiește. Ventrilocul este un actor care poate vorbi fără să
          își miște mușchii feței, nici măcar buzele, astfel încât să dea iluzia că
          păpușa este cea care vorbește. Ce rol crezi că joacă pronunțarea corectă
          a cuvintelor într‑un spectacol de ventrilocie?
                                 EXPLOREAZĂ

                          2. Pronunță clar vocalele și observă gradul de deschidere a gurii în pronunțarea lor. Ce vocale
          pronunțăm cu o deschidere largă sau mediană a buzelor și ce vocale se produc când buzele sunt mai închise?

        3. Citește propozițiile de mai jos care conțin diftongii ea și oa, urmărind deschiderea corectă a gurii:
          a) Când dorea, el venea să bea o cafea.          b) Oare se moare de la licoare cu cicoare pusă în oale?
        4. Pregătește‑ți musculatura implicată în procesul de vorbire pentru a putea citi câteva secvențe distractive.
           Fă grimase cât mai exagerate.
           Ține un creion între dinții din față în poziție orizontală și vorbește cu colegul de bancă. Roagă‑l să îți
             repete ce ai spus. A înțeles fiecare cuvânt rostit de tine?

               APLICĂ                                                             REȚINE

        5. Rostiți împreună propozițiile de mai jos. Acestea se numesc frân‑
          turi de limbă, rolul lor fiind de a ne dezvolta dicția. Regula este să    Dicția reprezintă modul de a
          repetați propozițiile, crescând ritmul.                          pronunța corect și clar cuvintele, si‑
          a) De gospodărit mă gospodăresc, dar de desgospodărit nu mă      labele și sunetele, cu scopul de a fi
             pot desgospodări pentru că desgospodărirea e păguboasă.       foarte bine înțeleși de partenerii de
          b) Bucură‑te cum s‑a bucurat Bucuroaia când a venit Bucurel bu‑  dialog.
             curos de la București.                                         O pronunțare corectă implică dic-
        6. Organizați o audiție de angajare a unui actor pentru un rol într‑un   ția, ritmul, tonalitatea, volumul vocii și
                                                                           respirația.
          film. Alcătuiți echipe de câte patru elevi, în care, pe rând, fiecare    Defectele de pronunție pot fi corec-
          elev va fi actorul. Ceilalți colegi vor alcătui juriul.          tate prin exerciții special concepute.
           a. Actorul va citi, la alegere, unul dintre textele de mai jos:

                      Textul 1:                           Textul 2:                         Textul 3:
           Cosașul Sașa când cosește, cât șase   Până când a cărămidărit cărămidarul pe   Capra neagră-n piatră calcă, cum
         sași sasul cosește. Și-n sus și-n jos de casa  cărămidăriță, a cărămidărit cărămidărița pe  o calcă-n patru crapă! Crape capul

         sa,  cosește  sasul  și-n  șosea.  Și  șase  case  cărămidar la fel cum ar fi vrut cărămidarul să  caprii-n patru, cum a crăpat piatra-n
         Sașa-și știe.                      cărămidărească pe cărămidăriță.      patru.
          b. Juriul va completa grila de evaluare de mai jos astfel: se acordă două puncte dacă actorul a respectat cri‑
             teriul în totalitate; se acordă un punct dacă actorul a îndeplinit criteriul doar parțial.
                          Criteriul                                           Punctajul acordat
                          Dicția: sonoritatea clară a vocalelor
                          Dicția: sonoritatea clară a consoanelor
                          Ritmul: a fost folosit un ritm alert
                          Volumul: fraza a fost rostită suficient de tare

        126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133