Page 8 - istorie_VI
P. 8
6
GHID DE UTILIZARE
A MANUALULUI
Manualul cuprinde variantele tipărită și digitală
Rezolvă
+ în varianta digitală Privește
Simboluri folosite
Vizionează
LECȚIE/STUDIU DE CAZ
l Titlu de l Titlu de lecție/ l Aplicații l Știai că...
capitol studiu de caz
Capitolul II GENEZA SPIRITULUI MODERN
STUDIU DE CAZ: Ludovic al XIV-lea și Palatul de la Versailles APLiCAții ȘTiAi CĂ... EVALUARE PROIECT
Domnia lui Ludovic al XIV-lea este considerată una dintre cele mai strălucite
perioade din istoria Franței. Copilăria i-a fost marcată de numeroase revolte ale Sursa A „Regele a spus: Domnule, v-am chemat, împreună cu secretarii Pe locul în care este bazinul I. Citește sursa și răspunde la cerințe: Simulați la nivelul clasei ale-
nobililor și ale parizienilor cunoscute sub numele de Fronde. La moartea cardina- și miniștrii mei, spre a vă comunica faptul că până în acest moment am dorit lui Apollo a fost inițial un alt bazin nentală și i-a încredințat comanda lui George Washington. [...] Mișcarea de gerea unui reprezentant, după
„[Congresul Continental întrunit în 10 mai 1775] a format o armată conti-
să încredințez guvernarea treburilor mele răposatului cardinal. A venit vremea
mai mic, numit bazinul Lebede-
lului Mazarin, Ludovic al XIV-lea (supranumit „Regele Soare”) i-a uimit pe miniștri
modelul sistemului de vot pentru
l Text de când a anunțat că vrea să guverneze singur. Treptat, el a diminuat puterea nobi- să guvernez eu însumi. Mă veți sprijini cu sfaturile voastre atunci când le voi lor? Aici, Ludovic al XIV-lea a am- idei și exprimarea lor într-un text vor ajunge din urmă realitatea cu un an mai președintele american. l Evaluare
plasat statuia zeului grec al lumi-
târziu, odată cu Declarația de Independență (4 iulie 1776).
lilor, obligându-i să trăiască la curtea regală. Adept al monarhiei de drept divin,
cere. [...] Vă cer și vă poruncesc să nu puneți sigiliul pe niciun ordin decât cu
el a condus Franța prin intermediul unor consilii, departamente și comisari regali
aprobarea mea sau după ce le-ați discutat cu mine.”
Revoluția americană [...] se află la originea valului revoluționar care, reluat
nii, care avea atribuții războinice
și amplificat de Revoluția Franceză, va înlătura, de-a lungul epocilor, toate
(R. Wilkinson, Ludovic al XIV-lea, Franța și Europa, 1661–1715)
și era protector al artelor. Carul
numiți intendenți. Deși a sprijinit literatura, artele și științele, regele a manifestat
lecție/ o atitudine religioasă dură împotriva hughenoților. Revocarea edictului de la Nan- regretat de întregul său regat, din pricina [...] impozitelor mari luate de la toți lui Apollo ieșind din apă simboli- regimurile constituite până la Revoluția din 1917.” Fișă de observare a activității
tes a provocat plecarea a aproximativ 200 000 de hughenoți din Franța, mulți
Sursa B „Ludovic al XIV-lea [...] a murit la 1 septembrie anul acesta, puțin
zează răsăritul soarelui. O replică
(René Rémond, Istoria Statelor Unite ale Americii)
CRITERII DE
negustori și meșteșugari care și-au luat cu ei talentul și priceperea.
Rea- Rea-
Ne-
aproape identică a monumentului
rea-
EVALUARE
lizat lizat
a fost construită în 2014 în orașul
1. Precizează conducătorul numit în sursă. ...................................................1p
supușii săi. Nu îmi este permisă repetarea [...] discursurilor nepoliticoase care
Pe plan extern, regele s-a angajat într-un lung șir de războaie încheiate cu câștiguri
parțial lizat
studiu teritoriale mici, dar care au consolidat statutul Franței de mare putere europeană. au fost scrise sau spuse la adresa memoriei sale. A fost în timpul vieții sale Tainan (Taiwan). 2. Numește documentul adoptat în 1776. .....................................................1p 1. Identi l Proiect
un monarh absolut, care a încălcat toate legile după bunul său plac. Prinții și
Pe locul în
3. Precizează secolul la care se referă sursa. ................................................1p
ficarea sur
4. Precizează, pe baza sursei, o consecință
care fusese odi-
nobilii au fost oprimați, parlamentele nu aveau nicio putere.”
selor istorice
nioară o mo-
a Revoluției americane. .............................................................................1p
(Însemnările unui preot în registrul bisericii, Saint Sulpice, 1715)
2. Realiza rea
de caz destă cabană 1. Identifică în sursa A cuvinte și exprimări ce arată modul în care voia să II. Asociază următorii termeni: .......................................................................1p sarcinii de l Fişă de
de vânătoare,
lucru
Benjamin Franklin ....................................................................................Boston
conducă Franța regele Ludovic al XIV-lea.
Ludovic al XIV-
Stabilirea
2. Realizează un text în care să precizezi ce așteptări crezi că avea regele de
lea a hotărât
George Washington ................................................................................ Franța
etapelor
la supușii săi.
de vot, pe
palat care să fie
Partida de ceai ..................................................... Declarația de Independență
Ludovic al XIV-lea construirea unui 3. Identifică în sursa B două critici aduse domniei lui Ludovic al XIV-lea. Lafayette .......................................................................................... Constituție procesului
baza surselor
(1638–1715). expresia gloriei Stat federal......................................................................bancnota de un dolar istorice.
sale. Din 1662
până în 1702, LuCRĂm îmPReunĂ III. Prezintă două fapte istorice referitoare la Războiul de Pregătirea observare
materialelor.
Versailles este
Independență american ............................................................................... 2p
Dicționar
Simularea
l Dicționar Fronde – revolte ale nobilimii un imens șantier 1. Folosind informațiile din lecție și din sursa B, realizați o listă Ludovic al XIV-lea: d IV. Localizează pe harta mută statele care i-au ajutat pe coloniștii americani, procesului a activității
în care lucrează
Deviza lui
de vot.
în care să grupați aspecte pozitive și negative ale domniei lui
arhitecți, pictori
utilizând culoarea verde; folosește culoarea galbenă pentru statul cu care s-au
Corecti-
și populației Parisului împo-
tea regală s-a in-
triva guvernării cardinalului Versailles, 1668. și grădinari. Cur- Ludovic al XIV-lea. „pluribus impar” confruntat. ..................................................................................................... 3p tudinea
(„Superior
științifică.
Mazarin. stalat definitiv în anul 1682 și cuprindea în jur de o mie de curteni, însoțiți de C tuturor”) 3. Implicare
Regență – conducere provizorie a aproximativ patru mii de servitori. Clădirile și grădinile sunt dispuse în jurul reprezintă și partici
pare
unui stat de către una sau mai unei mari axe care pornește de la statuia regelui, din curtea de acces, trece un soare
multe persoane atunci când prin camera sa din centrul palatului și se prelungește cu Marele Canal. luminând Repartizarea l Aplicație
monarhul este minor. întregul Glob. și asumarea
Marele Canal de la Versailles – cel rolurilor.
mai mare bazin din parcul pa- Îndeplinirea
sarcinilor.
latului Versailles.
Cardinal – titlu purtat de persoa- Grădina Spiritul de multimedia
ne cu funcții înalte din cadrul Versailles, echipă.
Bisericii Catolice. detaliu. 2. Pe baza informațiilor din lecție și a imaginilor din sursele C și D, explicați de 4. Încadrarea
ce Ludovic al XIV-lea l-a plasat pe Apollo în zona centrală a grădinilor sale. Reținem în timp
l Cronologie Se naște 1638 Ludovic al XIV-lea Ludovic al XIV- Ludovic al IV-lea 1685 1715 muLTimediA narhic a atins apogeul în timpul Caută pe Internet harta
1682
1661
1643
u În Franța, absolutismul mo-
administrativ-politică ac-
devine rege sub
ca reședință a Curții
responsabilitatea
componente în afara celor 13 foste
Palatul de la Versailles reprezintă
se stinge din viață
de la Nantes
lea Ludovic al XIV- regența mamei lea își asumă desemnează Versailles Este revocat Edictul Ludovic al XIV-lea Activitate pe grupe. Alcătuiți planul unui tur ghidat prin Palatul Versailles. domniei lui Ludovic al XIV-lea, iar tuală a SUA și identifică alte state
sale, Ana de
regale
guvernării statului
Austria Stabiliți traseul și cinci obiective pe care le considerați importante. simbolul puterii sale. colonii.
52 53 77
l Lucrăm l Aplicație l Reținem
împreună multimedia
Capitolul IV SECOLUL NAȚIONALITĂȚILOR Capitolul III SPRE O NOUĂ SOCIETATE
RECAPITULARE EVALUARE / AUTOEVALUARE
I. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect:
l Monarhii europeni care l-au l Prima jumătate a secolului al XIX-lea a fost dominată de mișcări revoluționare 1. Prima monarhie constituțională din lume, unde se aplica principiul separației puterilor în stat, a fost:
înfrânt pe Napoleon au orga- și de războaie de eliberare națională, care au condus la prăbușirea regimului a) Austria b) Franța c) Anglia
nizat Congresul de la Viena politic instaurat în 1815. 2. Armata coloniștilor americani a fost condusă în Războiul de Independență de către viitorul președinte:
(1814–1815). a) ) Thomas Jefferson b) George Washington c) Abraham Lincoln
l Au stabilit o nouă ordine eu- l Revoluția română de la 1848 s-a 3. Căderea Bastiliei, simbol al absolutismului monarhic din Franța, a avut loc la data de:
ropeană bazată pe echilibrul încadrat în procesul european, a) 4 iulie 1776 b) 21 septembrie 1791 c) 14 iulie 1789
puterilor și autoritatea mo- dar a avut cauze proprii. Pro- 4. Revoluția industrială s-a declanșat prima dată în:
narhiilor absolutiste conser- iectul politic pașoptist s-a pus a) spațiul german b) Franța c) Anglia
vatoare, din Sfânta Alianță. în aplicare în a doua jumătate a
secolului al XIX-lea. II. Realizează corespondența elementelor din coloana A, cu elementele din coloana B:
l Revoluțiile de la 1848 au avut A B
obiective care vizau mo- Revoluționarii români Nicolae 1. „Declarația Drepturilor”, 1689 a). Statele Unite ale Americii
dernizarea, dar și obiective Bălcescu și Avram Iancu. 2. „Declarația Drepturilor Omului și Cetățeanului”, 1789 b). Prusia
naționale. Monarhiile abso- 3. „Declarația de Independență”, 1776 c). Franța
lutiste s-au sprijinit reciproc IMPERIU L Tisa BUCOVINA Botoșani IMPERIUL d). Anglia
RUS
pentru a înfrânge revoluțiile Prut
din Franța, spațiul italian și AUSTRO-UNGA R CRIȘANA Cluj Piatra Iași BASARABIA Nistru III. Asociază următoarelor personalități implicate în revoluțiile moderne imaginile corespunzătoare:
german, Imperiul Habsbur- UNGARIA TRANSILVANIA Neamț a) Oliver Cromwell; b) Maximilian Robespierre c) Thomas Jefferson d) Napoleon Bonaparte. EVALUARE/
gic, spațiul românesc; Sfânta
RECAPITULARE Alianță s-a destrămat. CROAȚIA SLOVENIA BANAT Mureș Turnu- Sibiu ROMÂNI A Focșani Ploiești Galați DOBROGEA Chilia
Brașov
BOSNIA
1877
HERȚEGOVINA SERBIA Belgrad Smârdan Severin Craiova Olt (indep. 1878) Turnu- București Silistra (la România din 1878) AUTOEVALUARE
1875 (indep. 1878) Vidin Rahova Corabia Măgurele Dunărea Rusciuc
DALMAȚIA
Muntenegru (la Varna
din 1881) Plevna BULGARIA Târnovo Șumla
MUNTENEGRU (la Serbia Sofia Isker (autonom\ sub suzerani- Marea Neagră
(indep. din 1878) tate otoman\ din 1878)
1878) RUMELI A
Filipopol (la Bulgaria din 1885)
................ ................ ................ ................
Marea Adriatică Struma Adrianopol
Vardar
IMPERIU L
ALBANIA Mari]a San Stefano 1878 Constantinopol
Războiul de MACEDONIA Marea Marmara IV. Citiți textul și răspundeți la următoarele cerințe:
Independență al „Așa cum într-un stat liber orice om care se consideră liber trebuie să se conducă el însuși, tot astfel trebuie
României. O T OMA N ca întreg poporul să aibă puterea legislativă... trebuie ca poporul să înfăptuiască prin reprezentanții săi tot ceea
THESSALIA
Revoluționarul maghiar (la Grecia din 1881) ce nu poate face el însuși...”
Lajos Kossuth. 0 150 km Marea Ionică GRECIA Marea Egee (Montesquieu, Spiritul legilor, 1748)
l În a doua jumătate a secolu- Legendă Răscoale Concentrări Războiul pentru Independența României (1877–1878) Teritorii ocupate 1. Transcrie din text puterea de stat pe care ar fi trebuit să o dețină poporul.
Direcția atacurilor
Convenția româno-
de Imperiul
lui al XIX-lea s-au format sta- antiotomane ale armatei armatei române rusă de la București Austro-Ungar 2. Menționează principiul iluminist la care face referire sursa.
(4 aprilie 1877)
în 1877–1878
române în 1877
în 1878
Tratat de pace
tele moderne: român, italian Redute otomane Direcția atacurilor Teritorii românești Teritorii pierdute 3. Precizează statul european în care se aplicau deja principiile descrise de Montesquieu.
anexate
și german. de Imperiul Rus de Imperiul
rusești
Unificarea politică a accele- în 1878 Otoman V. Alcătuiește un eseu istoric, de 10-15 rânduri, despre rolul opiniei publice în răspândirea ideilor iluministe.
rat procesul de modernizare l Statul român modern a fost creat alizat prin acțiunile de unificare și re- Se punctează și ordinea logică, cronologică, încadrarea în limita de spațiu.
și dezvoltarea economică. prin unirea Moldovei cu Țara Româ- formele înfăptuite de domnitorul Al.
l Se dezvoltă și se afirmă la ni- nească, în urma dublei alegeri a lui I. Cuza, continuate de Carol I. AUTOEVALUARE I II III IV V Din oficiu 1p
vel mondial Statele Unite ale Alexandru Ioan Cuza în 1859. l Procesul de unificare statală s-a în- Punctaj răspuns 0,5 px3 = 1,5 p+0,5 p Punctaj maxim:
Americii și Japonia. l Consolidarea statului modern s-a re- cheiat în 1918, cu realizarea Marii Uniri. corect 0,5px4 = 2p 0,5px3 = 1,5p 0,5px4 = 2p 1,5 p = 2 p 10 p
112 94
6