Page 10 - istorie_VI
P. 10

RECAPITULARE INIȚIALĂ


          I. RECONSTITUIREA TRECUTULUI
          l TIMPUL ȘI SPAȚIUL ÎN ISTORIE
          l IZVOARELE ISTORICE – surse primare, secundare,
            orale                                            III. RELAȚIILE SOCIALE ȘI POLITICE
                                                             l  Organizarea socială a diferitelor popoare în Preis-
          II. CULTURĂ ȘI CIVILIZAȚIE                            torie, Antichitate și Evul Mediu
          l  Viața în Preistorie, popoare în Antichitate și Evul Me-  Forme de organizare politică: orașe-state, regate,
            diu, așezările, familia, religia                 imperii, polisuri, republica, monarhia medievală; regi-
          l Economie și tehnologie, educație și artă         muri politice: oligarhice, democratice

         ACTIVITĂȚI DE INVĂȚARE ȘI DE CONSOLIDARE A CUNOȘTINȚELOR
            A. ORDONARE ȘI LOCALIZARE ÎN TIMP ȘI SPAȚIU
         I.  Citește textul de mai jos, formulează și răspunde la întrebări fo-      Cine?
            losind schema stelară. Compară rezultatul cu cel al colegului!
            „În anul 632 al erei noastre, Mohammed moare la Medina.
         Avea șaizeci și doi de ani. De la vârsta de 40 de ani, în 610,   Unde?                    De ce?
         a devenit profet, atunci când a declarat, cu misiunea sa de
         a răspândi credința într-un Dumnezeu unic, că era purtăto-
         rul unui mesaj, Coranul... Se năștea o religie, islamul, care
         căuta să destrame vechile legături tribale pentru a instaura
         în locul lor o comunitate fondată pe reguli de viață indivi-        Când?          Cum?
         duală și colectivă radical diferite.”
            (Souleymane Bachir Diagne, Cum filosofăm în Islam?)

         II. Pornind de la harta alăturată, rezolvă cerințele.
         1.  Numește statul din Antichitate care a stăpânit teritoriile din jurul
            Mării Mediterane.
         2.  Menționează trei provincii din bazinul Mării Mediterane și două
            din zona Mării Negre.
         3.  Menționează un popor aflat în prezent în Peninsula Balcanică,
            moștenitor al tradițiilor antice.


            B. UTILIZAREA CRITICĂ A SURSELOR ISTORICE ȘI A TERMENILOR DE SPECIALITATE PENTRU A DESCRIE ȘI A
         EXPLICA EVENIMENTE ȘI PROCESE ISTORICE
         1.  Citește cu atenție documentele A și B și răspunde la următoarele cerințe.
           A.  „Forma  noastră  de  guvernământ  nu  rivalizează  B. „Atena număra un număr foarte mare de magistrați...
           cu  instituțiile  altora.  Nu-i  copiem  pe vecinii  nostri,  ci  Aproape  nu  puteai  face  un  pas...fără  să  întâlnești  un
           suntem un exemplu pentru ei. Este adevărat că suntem  magistrat.  Aceste  funcții  erau  anuale;  rezultă  de  aici
           numiți o democrație, deoarece administrația se află în  că  aproape  nu  exista  om,  care  să  nu  poată  spera  că
           mâinile celor mulți și nu ale celor puțini. Dar în timp ce  va exercita și el o funcție [...] Poporul atenian dorea ca
           legea  asigură  dreptate  egală  tuturor  în  disputele  lor  fiecare problemă să îi fie prezentată [...] și să i se expună
           particulare, este recunoscută și cerința de a fi cel mai  argumente pro și contra. Oratorul, indiferent ce spune,
           bun;  și  atunci  când  un  cetățean  se  distinge  în vreun  poate întotdeauna să își termine discursul [...] În Sparta,
           fel,  el  este  preferat  pentru  funcții  publice,  nu  ca  un  elocința nu este cunoscută [...]. Aici mai conduce încă
           privilegiu, ci ca o răsplată a meritului său. Sărăcia nu  aristocrația; ea are tradiții fixe, care o scutesc de nevoia
           este o piedică, dimpotrivă, un om poate aduce beneficii  de a dezbate îndelung [...].O aristocrație alcătuită din
           țării sale, oricât de obscură ar fi condiția sa.”  câțiva bogați apasă ca un jug de fier asupra celui mai
            (Tucidide, Războiul peloponeziac, Discursul lui Pericle  mare număr de spartani.”
                                         despre democrație)                 (Fustel de Coulanges, Cetatea antică)


       8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15