Page 68 - istorie_VI
P. 68

Capitolul III                     SPRE O NOUĂ SOCIETATE


                                            Absolutismul luminat
                                            Inspirați de spiritul epocii, monarhii absolutiști au aplicat reforme pentru a pre-
                                         întâmpina mișcările sociale, a menține puterea personală și a se afirma pe plan
                                         internațional: Frederic al II-lea în Prusia, Maria Tereza și Iosif al II-lea în Imperiul
                                         Habsburgic, Ecaterina a II-a în Rusia.
                                            Aflați în fruntea unor puternice monarhii absolutiste, acești suverani s-au aflat
                                         într-o permanentă corespondență cu iluminiștii francezi (Frederic al II-lea cu Voltai-
                                         re, Ecaterina a II-a cu Diderot), într-un schimb de idei și soluții pentru a-și guverna
                                         statele. Intervenția statului era esențială în concepția lor, ca urmare, au modernizat
       Ecaterina a II-a, țarina          legislația, au sprijinit economia, au îmbunătățit situația țărănimii, s-au preocupat
       Rusiei (1762–1796).               de educație, au sprijinit artele și literatura și au promovat toleranța religioasă. Nu
                                         au acceptat, însă, împărțirea puterii politice, în consecință,  absolutismul/despo-
                                         tismul luminat a eșuat. Revoluția Franceză și influențele sale asupra concepției des-
                                         pre guvernarea statului au stopat politica de reforme a monarhiei absolute.
                                            În  spațiul  românesc,  influențați  de  ideologia  iluministă,  domnitorii  fanarioți
                                         au  înfăptuit  reforme.  Constantin  Mavrocordat  a  desființat  șerbia,  a  reformat
                                         administrația și finanțele, și a întocmit un proiect de Constituție, publicat în „Mer-
                                         cure de France”. Alexandru Ipsilanti, Scarlat Callimachi și Ioan Caragea au întocmit
                                         coduri de legi.
                                            În Transilvania, aflată sub dominație austriacă, au fost aplicate reformele Mariei
                                         Tereza și ale lui Iosif al II-lea. Spre exemplu, după Răscoala condusă de Horea, Cloșca
                                         și Crișan, în 1785 împăratul Iosif al II-lea a desființat iobăgia. Românii ortodocși
       Frederic al II-lea, regele        au rămas în continuare lipsiți de drepturi și, drept  urmare, reprezentanții Școlii
       Prusiei (1740–1786).              Ardelene au întocmit memoriul de revendicări Supplex Libellus Valachorum (1791).




                                            Răspândirea ideilor iluministe în spațiul românesc

                                                                         Prima petiție de revendicări a fost înain-
                                                                      tată de liderii națiunii române din Transilva-
                                                                      nia împăratului Leopold al II-lea, în 1791. Un
                                                                      al doilea memoriu, mai detaliat și mai bine
                                                                      argumentat, a fost înaintat un an mai târziu.
                                                                      Între drepturile cerute se afla acela al inte-
       Maria Tereza, împărăteasa                                      grării românilor ca națiune de drept, alături
       Austriei (1740–1780).                                          de celelalte națiuni, în Transilvania.

                                                                      Supplex Libellus Valachorum Transsilvaniae
                                                                      (Petiția Valahilor din Transilvania),
                                                                      pagina de titlu, Cluj, 1791.

                                                                               Gheorghe Șincai și Petru Maior
                                                                               sunt doi dintre reprezentanții de
                                                                               vază ai Școlii Ardelene, mișcare
                                                                               de emancipare politico-socială
                                                                               a românilor din Transilvania,
                                                                               care, în spiritul iluminismului,
                                                                               au argumentat că românii
                                                                               transilvăneni se trag direct din
       Iosif al II-lea, împăratul                                              coloniștii romani ai Daciei.
       Austriei (1780–1790).
       66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73