Page 67 - istorie_VI
P. 67
APLICAȚII PORTOFOLIU
I. Stabilește corespondența între coloanele A și B: Realizează un portofoliu de
învățare pornind de la afirmatia:
A B
Răspândirea ideilor iluministe a
Reprezentanții iluminismului Spațiul istoric influențat declanșarea revoluțiilor
burgheze. Pentru aceasta: 1.
1. Montesquieu a. Transilvania stabilește conținutul și alege un ti-
tlu sugestiv; 2. elaborează planul
2. Daniel Defoe b. Austria de lucru, colectează datele folosind
3. Goethe c. Anglia surse diferite de informare; 3. core-
lează interdisciplinar: identifică date
4. Gheorghe Șincai d. Spațiul german furnizate de alte domenii de studiu
e. Franța (Muzică, Geografie, Tehnologie etc.),
care susțin tematica; 4.organizează
II. Precizează trei caracteristici ale Iluminismului. informația pe baza planului de lucru
III. Identifică în textul lecției trei elemente care marchează schimbări și a aspectelor relevante și formulea-
fundamentale în evoluția societății. ză concluziile. Prezintă portofoliul la
IV. Sursa A „Pentru că sunteți un mare senior, vă credeți un geniu. Noblețe, sfârșitul unității de învățare și apre-
avere, rang... toate acestea vă fac așa de mândru! Ce ați făcut însă pentru a ciază nota pe care o meriți.
le avea? Le-ați primit odată ce v-ați născut, în rest, sunteți un om obișnuit...
Mi s-a spus că la Madrid este liber să vinzi orice, că acest sistem se întinde și
asupra presei și că dacă nu vorbesc în scrierile mele nici despre autoritate, nici FIȘĂ DE OBSERVARE A ACTIVITĂȚII
despre curte, nici despre politică, nici despre morală, nici despre persoanele ȘI COMPORTAMENTULUI ELEVULUI
cu funcții, nici despre operă, nici despre alte spectacole... pot să tipăresc Organizarea învățării: întotdeau-
liber, sub controlul a doi sau trei cenzori...”. na identifică datele problemei, defi-
(Pierre de Beaumarchais, Nunta lui Figaro) nește sarcinile de lucru și schițează
1. Transcrie din sursa A trei elemente care să ilustreze critica antinobiliară și abordări de lucru (punctaj maxim
antiabsolutistă. 3p); uneori identifică datele proble-
2. Observă sursele B, C, D, E și enumeră alte trei mijloace de promovare a mei și definește sarcinile de lucru
ideologiei iluministe. (2p); definește sarcinile de lucru (1p).
Căutarea informațiilor: întot-
B C D E deauna pune întrebări, caută date
corespunzătoare subiectului, cere
clarificări (punctaj maxim 3p); câ-
teodată pune întrebări, caută date
corespunzătoare subiectului (2p);
caută date, dar nu întotdeauna co-
Enciclopedia fran- „Mercure respunzătoare subiectului, pune
ceză a adunat în de France”, Elementele Afișul operei eventuale întrebări (1p).
paginile ei ideile publicație fran- filosofiei lui compuse de Rezolvarea problemelor: se im-
avansate ale „Se- ceză din secolul Newton, de Mozart, Nunta lui plică activ în rezolvarea problemelor,
colului luminilor”. al XVIII-lea. Voltaire. Figaro, 1786. caută soluții alternative, identifică
posibilități de aplicare în viața de
3. Alcătuiește un eseu de 10 rânduri în care să ilustrezi ce drepturi și libertăți zi cu zi, reformulează etapele rezol-
erau încălcate de statul absolutist. vării problemei (punctaj maxim 3p);
se implică în rezolvarea problemelor,
identifică posibilități de aplicare în
Intră pe link-ul https://learningapps.org/view17485810 și asociază viața de zi cu zi (2p); se implică în re-
imaginea autorului cu opera principală. Verifici prin joc cunoștințele zolvarea problemelor (1p). Oficiu 1p.
principale despre autorii iluminiști!
65