Page 67 - istorie_VI
P. 67

APLICAȚII                                                                 PORTOFOLIU


          I. Stabilește corespondența între coloanele A și B:                       Realizează  un  portofoliu  de
                                                                                 învățare pornind de la afirmatia:
                       A                                  B
                                                                                 Răspândirea  ideilor  iluministe  a
           Reprezentanții iluminismului              Spațiul istoric             influențat declanșarea revoluțiilor
                                                                                 burgheze.  Pentru  aceasta:  1.
           1.   Montesquieu                 a.   Transilvania                    stabilește conținutul și alege un ti-
                                                                                 tlu sugestiv; 2. elaborează planul
           2.   Daniel Defoe                b.   Austria                         de lucru, colectează datele folosind
           3.   Goethe                      c.   Anglia                          surse diferite de informare; 3. core-
                                                                                 lează interdisciplinar: identifică date
           4.   Gheorghe Șincai             d.   Spațiul german                  furnizate de alte domenii de studiu
                                            e.   Franța                          (Muzică, Geografie, Tehnologie etc.),
                                                                                 care susțin tematica; 4.organizează
       II. Precizează trei caracteristici ale Iluminismului.                     informația pe baza planului de lucru
       III.  Identifică  în  textul  lecției  trei  elemente  care  marchează  schimbări   și a aspectelor relevante și formulea-
       fundamentale în evoluția societății.                                      ză concluziile. Prezintă portofoliul la
       IV. Sursa A „Pentru că sunteți un mare senior, vă credeți un geniu. Noblețe,   sfârșitul unității de învățare și apre-
       avere, rang... toate acestea vă fac așa de mândru! Ce ați făcut însă pentru a   ciază nota pe care o meriți.
       le avea? Le-ați primit odată ce v-ați născut, în rest, sunteți un om obișnuit...
       Mi s-a spus că la Madrid este liber să vinzi orice, că acest sistem se întinde și
       asupra presei și că dacă nu vorbesc în scrierile mele nici despre autoritate, nici   FIȘĂ DE OBSERVARE A ACTIVITĂȚII
       despre curte, nici despre politică, nici despre morală, nici despre persoanele   ȘI COMPORTAMENTULUI ELEVULUI
       cu funcții, nici despre operă, nici despre alte spectacole... pot să tipăresc   Organizarea învățării: întotdeau-
       liber, sub controlul a doi sau trei cenzori...”.                          na identifică datele problemei, defi-
          (Pierre de Beaumarchais, Nunta lui Figaro)                             nește sarcinile de lucru și schițează
       1.  Transcrie din sursa A trei elemente care să ilustreze critica antinobiliară și   abordări de lucru (punctaj maxim
          antiabsolutistă.                                                       3p); uneori identifică datele proble-
       2.  Observă sursele B, C, D, E și enumeră alte trei mijloace de promovare a   mei și definește sarcinile de lucru
          ideologiei iluministe.                                                 (2p); definește sarcinile de lucru (1p).
                                                                                    Căutarea  informațiilor:  întot-
        B                 C                D                 E                   deauna pune întrebări, caută date
                                                                                 corespunzătoare subiectului, cere
                                                                                 clarificări (punctaj maxim 3p); câ-
                                                                                 teodată pune întrebări, caută date
                                                                                 corespunzătoare subiectului (2p);
                                                                                 caută date, dar nu întotdeauna co-
        Enciclopedia fran- „Mercure                                              respunzătoare subiectului, pune
        ceză a adunat în   de France”,     Elementele        Afișul operei       eventuale întrebări (1p).
        paginile ei ideile   publicație fran-  filosofiei lui   compuse de          Rezolvarea problemelor: se im-
        avansate ale „Se-  ceză din secolul   Newton, de     Mozart, Nunta lui   plică activ în rezolvarea problemelor,
        colului luminilor”.  al XVIII-lea.  Voltaire.        Figaro, 1786.       caută soluții alternative, identifică
                                                                                 posibilități de aplicare în viața de
       3.  Alcătuiește un eseu de 10 rânduri în care să ilustrezi ce drepturi și libertăți   zi cu zi, reformulează etapele rezol-
          erau încălcate de statul absolutist.                                   vării problemei (punctaj maxim 3p);
                                                                                 se implică în rezolvarea problemelor,
                                                                                 identifică posibilități de aplicare în
             Intră pe link-ul https://learningapps.org/view17485810 și asociază   viața de zi cu zi (2p); se implică în re-
             imaginea autorului cu opera principală. Verifici prin joc cunoștințele   zolvarea problemelor (1p). Oficiu 1p.
             principale despre autorii iluminiști!
                                                                                                             65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72