Page 34 - istorie_VI
P. 34
Capitolul II GENEZA SPIRITULUI MODERN
STUDIU DE CAZ: Leonardo da Vinci și Michelangelo Buonarroti
Leonardo da Vinci și Michelangelo Buonarroti reprezintă cel mai bine tipul omului
promovat în perioada Renașterii – uomo universale, omul universal, omul complet,
cel care stăpânește cunoștințe științifice, este artist și meșteșugar în același timp.
Leonardo da Vinci (1452–1519). A fost pictor, sculptor, arhitect, inginer și
savant italian. La vârsta de 16 ani a ajuns în atelierul pictorului Verrocchio. Cea mai
mare parte a operelor create în această perioadă s-au pierdut. Deprinde tehnici
noi în pictură, cum ar fi folosirea uleiului, descreșterea treptată a intensității cu-
lorii, importanța luminii ca factor modelator. Aflat în slujba marilor prinți italieni,
realizează numeroase manuscrise, schițe, reprezentând diverse mașini, cele mai
multe destul de avansate pentru perioada în care trăia. În perioada cât a locuit la
Milano și Florența a realizat opere impresionante: Madona printre stânci, Fecioara,
Pruncul Isus și Sfânta Ana, Cina cea de taină, Gioconda etc. Avea cunoștințe vaste
de arhitectură, optică, mecanică, anatomie, geologie. A contribuit la deschiderea
unui nou parcurs al cunoașterii științifice.
APLICAȚII
Leonardo da Vinci
(1452–1519), Autoportret, 1512. I. Citește cu atenție sursa A și răspunde la cerințe:
Sursa A: „Eu aș vrea ca el să fie bine instruit în litere și în aceste studii, pe care
le numim umaniste. Ca el să fie familiar cu latina și greaca, datorită abundenței
și varietății lucrurilor care au fost scrise în aceste limbi. Ca el să cunoască bine
poeții, la fel și oratorii și istoricii, și ca el să învețe să scrie în versuri și în proză,
în special în propria noastră limbă (italiana). Eu îl voi îndemna, de asemenea, să
știe cât mai multe limbi străine, în special spaniola și franceza [...]. El va trebui
să știe, în același timp, să înoate, să sară, să alerge și să arunce greutăți pentru
pregătirea de luptă. Eu nu voi fi satisfăcut dacă el nu este de asemenea muzician
și nu știe să cânte la diverse instrumente. În fine, eu [...] nu aș vrea să-l văd că
neglijează desenul și pictura.”
(Castiglione, Curteanul, 1528)
1. Selectează din sursa A două limbi străine pe care un curtean trebuia să le
cunoască în perioada Renașterii.
2. Selectează două talente artistice care reies din sursa A.
3. Precizează două calități fizice necesare în această perioadă.
„Omul vitruvian” 4. Redactează un text de 5–7 rânduri în care să îți exprimi părerea despre
este un desen al lui cunoștințele și abilitățile oamenilor Renașterii.
Leonardo da Vinci rea-
lizat în jurul anului 1490,
cu însemnări bazate II. Studiază sur- Sursa C: „Leonardo a primit apoi să facă
pe lucrările arhitectului sele B și C, apoi B portretul Monei Lisa, soția lui Francesco del
Vitruviu, despre mo- scrie un text de Giocondo, la care a trudit patru ani, fără să-l
dul în care principiile 100–150 de cuvin- termine [...]. Leonardo ținea tot timpul pe
matematice se conto- te despre opera lui lângă ea cântăreți și muzicanți, precum și bu-
pesc în actul artistic. Leonardo da Vinci. foni, care s-o înveselească, spre a îndepăr-
Proporțiile corpului Folosește termenii: ta tristețea aceea pe care, deseori, pictura
uman sunt simetrice umanism, capodo- obișnuiește s-o dea portretelor.”
(perfecte), asemenea peră, omul com- (Giorgio Vasari, Viețile celor mai de sea-
simetriei universului. plet, savant. mă pictori, sculptori și arhitecți)
32