Page 34 - istorie_VI
P. 34

Capitolul II                      GENEZA SPIRITULUI MODERN


                                         STUDIU DE CAZ: Leonardo da Vinci și Michelangelo Buonarroti


                                            Leonardo da Vinci și Michelangelo Buonarroti reprezintă cel mai bine tipul omului
                                         promovat în perioada Renașterii – uomo universale, omul universal, omul complet,
                                         cel care stăpânește cunoștințe științifice, este artist și meșteșugar în același timp.
                                            Leonardo da Vinci (1452–1519). A fost pictor, sculptor, arhitect, inginer și
                                         savant italian. La vârsta de 16 ani a ajuns în atelierul pictorului Verrocchio. Cea mai
                                         mare parte a operelor create în această perioadă s-au pierdut. Deprinde tehnici
                                         noi în pictură, cum ar fi folosirea uleiului, descreșterea treptată a intensității cu-
                                         lorii, importanța luminii ca factor modelator. Aflat în slujba marilor prinți italieni,
                                         realizează numeroase manuscrise, schițe, reprezentând diverse mașini, cele mai
                                         multe destul de avansate pentru perioada în care trăia. În perioada cât a locuit la
                                         Milano și Florența a realizat opere impresionante: Madona printre stânci, Fecioara,
                                         Pruncul Isus și Sfânta Ana, Cina cea de taină, Gioconda etc. Avea cunoștințe vaste
                                         de arhitectură, optică, mecanică, anatomie, geologie. A contribuit la deschiderea
                                         unui nou parcurs al cunoașterii științifice.




                                                APLICAȚII
       Leonardo da Vinci
       (1452–1519), Autoportret, 1512.      I. Citește cu atenție sursa A și răspunde la cerințe:
                                            Sursa A: „Eu aș vrea ca el să fie bine instruit în litere și în aceste studii, pe care
                                         le numim umaniste. Ca el să fie familiar cu latina și greaca, datorită abundenței
                                         și varietății lucrurilor care au fost scrise în aceste limbi. Ca el să cunoască bine
                                         poeții, la fel și oratorii și istoricii, și ca el să învețe să scrie în versuri și în proză,
                                         în special în propria noastră limbă (italiana). Eu îl voi îndemna, de asemenea, să
                                         știe cât mai multe limbi străine, în special spaniola și franceza [...]. El va trebui
                                         să știe, în același timp, să înoate, să sară, să alerge și să arunce greutăți pentru
                                         pregătirea de luptă. Eu nu voi fi satisfăcut dacă el nu este de asemenea muzician
                                         și nu știe să cânte la diverse instrumente. În fine, eu [...] nu aș vrea să-l văd că
                                         neglijează desenul și pictura.”
                                                                                     (Castiglione, Curteanul, 1528)

                                         1.  Selectează din sursa A două limbi străine pe care un curtean trebuia să le
                                            cunoască în perioada Renașterii.
                                         2.  Selectează două talente artistice care reies din sursa A.
                                         3.  Precizează două calități fizice necesare în această perioadă.
       „Omul vitruvian”                  4.  Redactează un text de 5–7 rânduri în care să îți exprimi părerea despre
       este un desen al lui                 cunoștințele și abilitățile oamenilor Renașterii.
       Leonardo da Vinci rea-
       lizat în jurul anului 1490,
       cu însemnări bazate         II. Studiază sur-                  Sursa C: „Leonardo a primit apoi să facă
       pe lucrările arhitectului   sele  B  și  C,  apoi        B     portretul Monei Lisa, soția lui Francesco del
       Vitruviu, despre mo-     scrie  un  text  de                   Giocondo, la care a trudit patru ani, fără să-l
       dul în care principiile   100–150 de cuvin-                    termine [...]. Leonardo ținea tot timpul pe
       matematice se conto-     te despre opera lui                   lângă ea cântăreți și muzicanți, precum și bu-
       pesc în actul artistic.   Leonardo da Vinci.                   foni, care s-o înveselească, spre a îndepăr-
       Proporțiile corpului     Folosește termenii:                   ta tristețea aceea pe care, deseori, pictura
       uman sunt simetrice      umanism, capodo-                      obișnuiește s-o dea portretelor.”
       (perfecte), asemenea     peră,  omul  com-                         (Giorgio Vasari, Viețile celor mai de sea-
       simetriei universului.   plet, savant.                                     mă pictori, sculptori și arhitecți)
       32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39