Page 32 - istorie_VI
P. 32

Capitolul II                        GENEZA SPIRITULUI MODERN


                                            În secolele XIV–XV Italia reprezenta o multitudine de state mici, conduse în
                                         mod diferit. Existau republici aristocratice, ca Veneția, Genova, principate, ca
                                         Milano, Ferrara, monarhii, ca Neapole, Sicilia. Fărâmițarea politică a avut un rol
                                         important în evoluția economică, diversitatea socială și culturală.
                                            Literatura în perioada Renașterii punea accent pe idealul antic de
                                         frumusețe și natură, studierea clasicilor, mai puțin pe religie și Biserică.
                                         Personalități ale Renașterii literare au fost: Dante Alighieri, Giovanni Boccaccio,
                                         François Rabelais, William Shakespeare, Miguel de Cervantes.
                                            Istoria și filosofia modernă au reprezentanți de seamă ca Francesco
                                         Petrarca, Niccolo Machiavelli, Giorgio Vasari, Pico della Mirandola, Lorenzo
                                         Valla, Erasmus din Rotterdam. În Transilvania, Țara Românească și Moldova
                                         Umanismul s-a caracterizat prin opere cu caracter istoric sau religios scrise de
                                         Nicolaus Olahus, Grigore Ureche, Miron Costin, Dimitrie Cantemir.
                                            Arta în perioada Renașterii a însemnat o întoarcere la Grecia și Roma
                                         antică, punând accentul pe om și pe lumea în care trăiește. Reprezentanți
                                         de seamă ai arhitecturii sunt Michelangelo Buonarroti, Filippo Brunelleschi,
          Erasmus din Rotterdam          Donato Bramante, iar în sculptură s-au remarcat Michelangelo Buonarroti și
       (1466–1536), „Prințul Umanismului”,   Donatello. Între reprezentanții picturii renascentiste sunt Leonardo da Vinci,
       a influențat prin lucrările sale Europa   Michelangelo Buonarroti, Sandro Botticelli, Rafael Sanzio, Tițian Vecellio.
       secolului al XVI-lea. Opera sa care a
       marcat posteritatea a fost Elogiul
       nebuniei (1511), o critică la adresa     APLICAȚII
       claselor sociale și, mai ales, a clerului.

                                         I. Citește cu atenție sursele A și B. Răspunde la următoarele cerințe:

                                         Sursa A
                                            „Mai întâi, grație studiilor și preocupării marelui Filippo Brunelleschi, arhi-
                                         tectura a regăsit măsurile și proporțiile celor antici, atât în ceea ce privește
                                         coloanele rotunde, cât și pilaștrii pătrați și ungherele rustice și îngrijite. Atunci,
                                         mulțumită lui, au fost deosebite ordinele [arhitecturale] între ele și s-a manifes-
                                         tat diferența care e între acestea; el a vrut să nu se execute construcții decât
                                         după reguli, urmărind mai multă ordine și divizându-le cu cele mai bune măsuri.”
          Dimitrie Cantemir, portret         (Giorgio Vasari, Viețile celor mai de seamă pictori, sculptori și arhitecți)
       apărut  în  prima  ediție  a  operei
       Descriptio Moldaviae (Descrierea   Sursa B
       Moldovei), 1716.                     „Mai de preț ca orice pentru viața noastră este ca teoria și practica să
          Dimitrie Cantemir a fost dom-  meargă împreună, atât pentru că arta – cu ajutorul științei – se îmbogățește
       nitor al Moldovei (1710–1711) și un   și se desăvârșește, cât și pentru că sfaturile și scrierile artiștilor învățați… dau
       mare reprezentant al Umanismului   rod mai bun decât vorbele sau lucrurile celor ce nu cunosc altceva decât o
       românesc. Singurul român membru   simplă meserie.”
       al Academiei din Berlin. A petrecut   (Giorgio Vasari, Viețile celor mai de seamă pictori, sculptori și arhitecți)
       mult timp la Constantinopol, unde   1.  Menționează din sursa A numele unui reprezentant al arhitecturii renas-
       s-a dedicat studiului (cunoștea 11   centiste.
       limbi). Opera sa științifică, recu-  2.  Precizează din sursa A două elemente comune ale arhitecturii din perioada
       noscută de personalități de talie    Renașterii cu cea din Antichitate.
       internațională, este caracteristică   3.  Precizează, pe baza sursei B, de ce autorul consideră că este important
       Umanismului. A scris Descrierea      ca teoria să se îmbine cu practica.
       Moldovei, Hronicul vechimei ro-
       mano-moldo-vlahilor, Divanul, Is-  II. Pe baza informațiilor din manual, dar și a altor surse (Internet), realizează
       toria creșterii și descreșterii Curții   câte o fișă biografică pentru doi reprezentanți ai Renașterii. Adaugă fișele
       Otomane și altele.                la portofoliul personal. Folosește modelul din sursa E.
       30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37