Page 3 - Latina_VII_brosura
P. 3

Cine sunt autorII?



     MARIA-LUIZA OANCEA este conferențiar dr. la secția de Filologie Clasică (Departamentul de Limbi și Literaturi Romanice, Clasice
     și Neogreacă al Facultății de Limbi și Literaturi Străine al Universității din București). Este specialist în sintaxă și morfologie greacă
     veche, morfologie latină, civilizație greacă veche, mitologie greco-romană și didactica specialităților latină și greacă veche; autoare a

     numeroase articole și volume de specialitate, șapte manuale de limbă greacă veche pentru liceele cu profil teologic, a tradus lucrări
     din limba latină și din greaca veche. A fost membru în diferite comisii de inspecții în vederea susținerii gradului didactic I, în comisiile
     de acordare a definitivatului și a gradului didactic II, în Comisia Naţională pentru Curriculum, Grupul de Lucru pentru Limba Greacă
     Veche, MEC (2000, 2001, 2004–2006), în Comisia Naţională de întocmire a programelor analitice pentru gradele didactice (2001), în
     Comisia de Organizare a Olimpiadei de Limbi Clasice, Faza Naţională, MEC (2002), în Comisia de Organizare a Olimpiadei de Limbi
     Clasice, Faza Judeţeană, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (1995–2001). Profesor pregătitor al Lotului Olimpic Român
     participant la Faza Internaţională a Olimpiadei de Limbi Clasice (Certamen Ciceronianum Arpinas), Universitatea din Bucureşti,
     MEC, Buşteni (2000).



     ELENA CHIRILĂ  este profesor de limba latină, grad didactic II, în București, la Colegiul Național „Ion Neculce” și la Școala
     Gimnazială „Nicolae Titulescu”; autoarea unor cărți și a unui curs practic de limba română pentru străini. În perioada 2017–2018
     a predat cursuri de limba română pentru studenții străini. A fost membru în diferite comisii de jurizare, vicepreședinte în cadrul
     comisiilor de organizare a olimpiadelor de greacă veche și latină (2014, 2024), în comisiile de elaborare și verificare a subiectelor
     olimpiadelor de limbi clasice etc. A participat la diverse acțiuni și activități metodice, proiecte didactice, la activități și cursuri de
     perfecționare. A elaborat și verificat pentru Centrul Național de Evaluare și Examinare al MEC subiectele de limbă latină întocmite în
     vederea organizării examenelor de titularizare și de definitivare în învățământ (2005–2016).





                                                               ELEMENTE DE LIMBĂ LATINĂ • UNITATEA I  • 7
                                                               ELEMENTE DE LIMBĂ LATINĂ • UNITATEA I  • 7










       24 • UNITATEA I  • ELEMENTE DE LIMBĂ LATINĂ  2. Notați în dreptul fiecărui cuvânt latinesc forma românească moștenită,   I.   ELEMENTE DE LIMBĂ LATINĂ
                         identificând tipul de transformare fonetică suferită:
                                            vesica
                                        dentem
           APLICAȚII      factum   lingua   scandula  Verborum heredium / „Moștenirea cuvintelor”  ELEMENTE DE CIVILIZAȚIE GRECO-ROMANĂ  ŞI DE CULTURĂ ROMANICĂ •  UNITATEA II  • 87
            AD EXERCENDUM
        1.  Căutați  în  dicționar  sensurile  cuvintelor  lati-  ȘTIAȚI CĂ...  l   LECȚIA 1
        nești panromanice din tabelul de mai jos. Notați
                                                      Geneza limbilor – limbă-mamă / limbă-fiică, relația dintre factorul istoric și
         apoi pe caiet în dreptul fiecărui termen latinesc
                             AD PLURIMA SCIENDUM
         forma moștenită în limba română:
                                                      cel lingvistic
                                                      Alfabetul latin: egipteni > fenicieni > greci > romani > alfabetul pe care îl
                                      „l” întervocalic  →  „r”: solem  →  soare
         NECESARUL OMULUI  vestimentum • camisia •   În  limba  română  s-au  produs  următoarele  schimbări  ale  fonetismului   l   LECȚIA 2
                           cuvintelor latinești moștenite.
                  calciamentum
                                                       folosim astăzi
                           „ct”  →  „pt”: noctem  →  noapte  căderea consoanelor finale:   l   LECȚIA 3
                                       florem  →  floare
                           „cl”  →  „ch(e)”: oricla  →  ureche  „v”  →  „b”: corvus  →  corb  Lexic: istoria cuvintelor, de la latină la limbile moderne
                                                       Elemente de flexiune în limba latină și în limba română (/ limbi romanice) –
                            a + „qu” și „gu”  →  „p”, „b”: aqua  →  apă
                            „gl”  →  „gh(i)”: ungla  →  unghie  l   LECȚIA 4
           Îmbrăcăminte /
           încălțăminte      LEXIC LATIN ÎN ALTE LIMBI ROMANICE  DIN ACEASTĂ UNITATE VEȚI ÎNVĂȚA:
                                                       analogii
                                                       →   să identificați elemente esențiale ale limbii latine în diverse contexte
                                DESCOPERIȚI!
                                                        limba latină și în limba română/alte limbi romanice/moderne
                                AD INVENIENDUM
                              După  încheierea  cuceririlor  romane  din  vremea  lui  Traianus,  Imperiul   →   să utilizați elementele lexicale și gramaticale într-o varietate de contexte, în
                                                       →   să identificați unele locuri, personaje, fapte, procese și concepte definitorii
                              despre administrarea unui teritoriu imens, stăpânirea romană trebuia să
                    anellus • circellus  Roman devine singurul stăpân al bazinului mediteraneean. Fiind vorba   →   să identificați modele culturale clasice relevante pentru reprezentarea lumii   Ruinele Băilor (Termelor) lui Caracalla
                                                        pentru civilizația romană
                                                                          Băile publice (thermae) nu erau numai spații utile igienei per-
            Podoabe             dovedească fermitate, duritate și o extraordinară centralizare, pentru a   →   să integrați faptele de cultură și civilizație romană în actualitate
                              asigura unitatea statului.
                                                                         sonale, ci și centre sociale unde oamenii se puteau întâlni, puteau
                              cucerite. Limba latină s-a impus în teritoriile cucerite mai întâi
                                                                        discuta politică, citeau, făceau exerciții fizice etc. În incinta băilor
                              prin administrație și armată, apoi prin colonii romani veniți în
                                                                        publice existau chiar și biblioteci. Băile romane erau impresionante
                                                              Ulpia Traiana
                               aceste regiuni din diferite părți ale Imperiului, care se înțelegeau
             HRANĂ    cena • farina  Categoriile sociale care au contribuit la romanizarea teritoriilor   Vizitați virtual   (camera rece). Adeseori, erau împodobite cu mozaicuri, sculpturi
                                                                        din punct de vedere arhitectural, prezentând diverse încăperi: cal-
                                                              Sarmizegetusa!
                                                                        darium (camera fierbinte), tepidarium (camera caldă) și frigidarium
                               („din afara zidurilor [Romei]”) și care influențau populația autoh-
                                                                        și fresce. Astfel de băi publice necesitau un sistem sofisticat de
              Hrană            între ei în latină, primiseră pământuri în teritoriile extra muros   atât apă caldă, cât și apă rece. La Roma, Băile Caracalla și Băile
                               tonă prin limba, legile și obiceiurile romane.
                                                                        alimentare cu apă. Apeductele aduceau apă în oraș, iar băile, la
                                                                        rândul lor, erau prevăzute cu instalații complexe pentru a furniza
                                ajutorul arhitectului său, Apollodor din Damasc, un complex de piețe, care cuprindea
                                                                        lui Diocletian erau printre cele mai cunoscute.
                                circa 150 de magazine și birouri. Negoțul și toate tranzacțiile se făceau în limba
                                 latină, pe care cei implicați erau nevoiți să o știe. Nu întâmplător, o zicală din epocă
              LOCUINȚĂ  casa • porta  La începutul secolului al II-lea p.Chr., împăratul Traianus a construit la Roma cu   gineri pricepuți, încorporând în structurile lor arhitectonice diverse
                                                                         Arhitectura romană se caracterizează în general prin utilizarea
                                                                       arcadelor, coloanelor și cupolelor. Romanii erau constructori și in-
                                 saecula Romam/„O mie de drumuri duc peste veacuri oamenii la Roma”).
                                                                       elemente arhitecturale, atât în scopuri estetice, cât și practice. De
               Locuință          spunea: „Toate drumurile duc la Roma” (în original, Mille viae ducunt homines per   durabile. Moștenirea arhitecturii romane este vizibilă în numeroase   REȚINEȚI!
                                                                                                 MEMORA!
                                                                       asemenea, romanii foloseau pe scară largă betonul (o invenție
                                                                       romană extraordinară), permițând construirea de clădiri mari și
                NATURĂ                                                arhitecturale.          √   Amfiteatele găzduiau mai cu seamă lupte de
                                                                       structuri arhitecturale contemporane, întrucât modelele și tehni-
                                                                                              √   În teatre se organizau mai ales reprezentații
                                                                                               teatrale și spectacole muzicale.
                                                                       cile inginerești romane continuă să influențeze și astăzi cutumele
                                                                                              vale simulate.
                                                                                              gladiatori, vânătoare de animale și bătălii na-
                                                                        APLICAȚII
                 Cer, astru                                             AD EXERCENDUM         √   Cel mai impunător amfiteatru roman este Co-
                       caelum • luna • stella                        Pe baza celor învățate, rezolvați următoarele cerințe:  √   Printre grădinile Romei antice, celebre erau
                                                                                              Maximus.
                                                                                              losseum.  Mai  vechi  decât  acesta  era  Circus
                          tempus • dies
                                                                                              Grădinile lui Sallustius de pe colina Quirinalis.
                         • noctem (Ac.) (< nox)                     3. Ce material de construcție au inventat romanii?  √   Băile  lui  Caracalla  și  Băile  lui  Diocletianus
                                                                     1. Menționați corespondentul în limba română al cuvântului thermae.
                                                                                              erau cele mai importante băi publice romane.
                                                                     2. Numiți principalele elemente arhitectonice folosite de romani.
                                                                                             √   Arhitectura romană se caracteriza prin utili-
                  Timp                                              5. Numiți întemeietorul primei biblioteci publice.  √   Romanii au inventat betonul.
                                                                    4. Numiți constructorul primului parc public.
                                                                                             zarea arcadelor, cupolelor și coloanelor.
                                                                    6. Menționați biblioteca romană care a dăinuit până în secolul al V-lea.
   1   2   3   4   5   6