Page 3 - fizica_VII_brosura
P. 3

Cine sunt autorII?



     CRISTIAN PRESURĂ (coordonator) – doctor în fizică (doctorat obținut la Universitatea Groningen, Olanda). A lucrat la Institutul
     de Fizică Atomică, apoi a devenit cercetător la compania Philips, Olanda. Autor al multor lucrări publicate în reviste de specialitate
     (Physical Review B, Physical Review Letters și Science), al unor cărți și brevete de invenție, coordonator al unui manual de fizică

     pentru clasa a VI-a și al caietului de lucru aferent acestuia. Are o activitate intensă de popularizare a științei în limba romană, scriind
     articole pentru ziare, reviste și televiziune.

     DANIELA BERCHEZ – profesor gradul didactic I la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea, formator „Fizica Altfel”, coordonator
     județean al grupului de sprijin pentru profesori – în cadrul programului „Fizica Altfel”, formator al Centrului de pregătire profesori
     Oradea – în cadrul programului Samsung Ecosystem for Education Development (SEED), coautor al unor lucrări dedicate profesorilor
     și al unui manual de fizică pentru clasa a VI-a și al caietului de lucru aferent acestuia.

     KÁROLY BOGDAN – profesor gradul didactic I la Liceul Teoretic „Ady Endre” din Oradea, coordonatorul Centrului de Excelență –
     Fizică din Oradea, inițiatorul și organizatorul principal al Concursului Regional de Fizică și Inventică „Irenaeus”, coautor al cărților

     dedicate acestui concurs, al unui manual de fizică pentru clasa a VI-a și al caietului de lucru aferent acestuia.

     GABRIELA DELIU – profesor gradul didactic I la Colegiul Național de Informatică „Gr. Moisil” din Brașov. Membru în grupul de
     lucru la Programa școlară de gimnaziu – Fizică (2017); coautor Ghid CRED pentru predarea Fizicii în gimnaziu (2022); coautor
     Repere metodologice pentru consolidarea achizițiilor din anul școlar 2019-2020; coautor Repere metodologice pentru aplicarea
     curriculumului la nivel liceal (2021, 2022, 2023, 2024); coautor curs de formare (acreditat CNFPE) - Învățarea centrată pe competențe
     de la proiectare la evaluare; colaborare cu Centrul de Evaluare și Analize Educaționale în proiecte de cercetare și inovare educațională.
     Profesor „MERITO” (2024).


     PETRONELA ANGELA IOJA – profesor gradul didactic I la Colegiul Național „Vasile Goldiș” din Arad. Profesor mentor, membru al
     Consiliului Consultativ al profesorilor de fizică, formator național, coautor al unui manual de fizică pentru clasa a VI-a și al caietului
     de lucru aferent acestuia, creator de RED-uri.

     ANETA MIHALCSIK – profesor gradul didactic I la Liceul Teologic Baptist „Alexa Popovici” din Arad, coordonator județean al grupului
     de sprijin pentru profesori – în cadrul programului „Fizica Altfel”, formator, autor al unor auxiliare și programe școlare pentru clasa
     a VI-a, coautor al unui manual de științe ale naturii pentru clasa a IV-a, al unui manual de fizică pentru clasa a VI-a și al caietului de

     lucru aferent acestuia, responsabil de Cerc Pedagogic și membră în comisii de organizare a concursurilor și olimpiadelor școlare.

     DANIELA ȚEPEȘ – profesor gradul didactic I la Liceul Teoretic „Ioan Cotovu” din Hârșova, jud. Constanța. Membru în grupul de
     lucru la Programa școlară de gimnaziu – Fizică (2017); coautor Ghid CRED pentru predarea Fizicii în gimnaziu (2022); coautor
     Repere metodologice pentru consolidarea achizițiilor din anul școlar 2019-2020; coautor Repere metodologice pentru aplicarea
     curriculumului la nivel liceal (2021, 2022, 2023, 2024); coautor curs de formare (acreditat CNFPE) - Învățarea centrată pe competențe
     de la proiectare la evaluare; colaborare cu Centrul de Evaluare și Analize Educaționale în proiecte de cercetare și inovare educațională.
     Profesor „MERITO” (2023).
                                                                               11

                                        7
                                                                                               UNITATEA 4
                                                1 1                               pârghii în sistemul locomotor)  Fenomene mecanice. Echilibrul corpurilor    81
                                                                                   Pârghia (tratare interdisciplinară –
                                                                                    Ai observat că?
                                                                                                          Termeni cheie
                                                                                                         ⚫ gradul pârghiei
                                                                                                         ⚫ punct de sprijin
                     Manualul cuprinde variantele tipărită și digitală  Rezolvă  Concepte şi modele matematice de studiu în fizică  ⚫ Cu o pensetă se poate prinde mai uşor o aşchie (fig�3)�  ⚫ forță rezistentă
                                                                                                         ⚫ forță activă
                                                                                   ⚫ Cu o rangă se poate mişca din loc mai uşor o placă grea de oțel (fig�1)�
                                                                                   ⚫ Cu o roabă se poate muta mai uşor molozul greu (fig�2)�
                                                                                                         ⚫ mecanism simplu
                                       Privește
                                Simboluri folosite
                                                                                                         Amintește-ți
                                 în varianta digitală  Vizionează   În această unitate, îți vei reaminti   Sistemul locomotor include sis-
                                                               noțiuni studiate la Fizică în clasa a VI-a,
                                                                                   Fig.1 ‒ Ranga
                  +                                            vei aprofunda cele învățate și vei primi   Ce crezi?  Fig.2 ‒ Roaba  Fig.3 ‒ Penseta  a mișcării) și sistemul muscular
                                                                                                       temul osos (componenta pasivă
                                                               răspunsuri la noi întrebări:
                                  Titlul unităţii              ▶   De ce un experiment te ajută să   În ce mod ustensilele de mai sus ne uşurează munca?
                                                                                                       (componenta activă a mișcării).
                                                                 înțelegi mai bine un fenomen
                                    Ştiai că?
                                   Vei descoperi curiozități şi   ▶   Cum redactezi „povestea” unui   Pârghii în echilibru, în laboratorul de fizică
                                                                                   Experimentează!
                                                                fizic?
                                   lucruri pe care nu le ştiai!
                                                                experiment efectuat de tine?
                                     Reține!
                                   Consolidează-ți noile noțiuni   ▶   Cum poți calcula înălțimea unei   dinamometrul de 1 N�
                                                                                  ⚫ Vei folosi: o riglă rigidă cu orificii (pârghia) – ce se poate roti în jurul
                                                                                 ⚫ Ce ai de făcut?
                                                                                 unei axe – a unui punct de sprijin O, fir cu cârlig pentru discuri perforate,
                                   de conținut!                 clădiri, când îi poți măsura   Realizează, pe rând, cele trei montaje din imaginile alăturate  şi descrise la   Fig.4 ‒ Pârghia de gradul I
                                     Problemă rezolvată
                                                                umbra?
                                    Vei primi un model de      ▶   Ce este şi cum poți folosi   tentă (R = G), greutatea discurilor perforate (care încearcă să rotească rigla);
                                    rezolvare a unor probleme�
                                                                                punctele a, b şi c de mai jos� Fiecare montaj reprezintă un tip de pârghie alcă-
                                                                                tuită din punct de sprijin (pe axul în jurul căruia rigla se roteş te); forţa rezis-
                                      Verifică dacă ai înțeles!  teorema lui Pitagora în   braţul forţei rezistente b R ; braţul forţei active b F � Cu ajutorul dinamome-
                                                                                forţa activă (F), cea indicată de dinamometru (care se opune rotirii riglei);
                                                                rezolvarea problemelor de fizică?
                                     Vei răspunde la întrebări   ▶   Prin ce se deosebesc şi prin ce   aplicație a celor două forțe, forța rezistentă (R = G) şi forța activă F�
                                     simple şi vei şti dacă ai înțeles
                                                                                trului, echilibrează rigla, aducând-o în poziție orizontală� Pentru fiecare pâr-
                                                                                ghie realizată completează tabelul de mai jos cu valorile mărimilor măsurate�
                                     lecția studiată�           se aseamănă viteza unui fulg de   sprijin şi forța activă F�  Fig.5 ‒ Pârghia de gradul II
                                                                                a� Pârghia de gradul I (fig�4): punctul de sprijin se află între punctul de
                                       Aplică cele învățate!    zăpadă şi volumul lui?  sprijin şi forța rezistentă R�
                                                                                b� Pârghia de gradul II (fig�5): forța rezistentă R se află între punctul de
                                        Teme pentru portofoliu
                                                                                c� Pârghia de gradul III (fig�6): forța activă F se află între punctul de
                                      Vei realiza diferite activități,         cel al forţei rezistente M R , față de punctul de sprijin� Notează-le în tabel�
                                      vei redacta eseuri, vei face
                                                                                Calculează momentele celor două forțe, momentul forţei active M F  şi
                                                                                Pârghia
                                      investigații etc� legate de tema
                                                                                   R (N)
                                                                               de gradul
                                                                                      F (N)
                                                                                         b R  (cm)
                                                                                I
                                                                                           b F  (cm)
                                                                                               M R
                                                                                                  M F
                                      propusă!                                 Stabileşte condiția de echilibru pentru fiecare tip de pârghie�  (N · cm)  Fig.6 ‒ Pârghia de gradul III
                                                                                              (N · cm)
                                                                                II
                                                                                III
   1   2   3   4   5   6