Page 21 - biologie_VI
P. 21
I ORGANISMUL – UN TOT UNITAR 19
IV. Evidențierea rolului țesutului secretor din organe vegetale
Mod de lucru
Materiale necesare
Presează repetat între două degete o petală de trandafir și apoi miroase-o.
Procedează la fel cu frunza de mentă și cu frunza de dafin, apoi cu coaja de portocală.
petale de trandafir,
frunze: de mentă și de
dafin, coajă de portocală.
Concluzii
l Vei simți că, prin strivirea țesutului vegetal, sunt elibe-
rate diferite substanțe volatile odorante (mirositoare),
produse în plantă.
V. Evidențierea țesutului de depozitare din tuberculul de cartof
Mod de lucru
Secționează (sub supravegherea profesorului), cu ajutorul bisturiului, tuberculul de
Materiale necesare
cartof și răzuiește puțin țesut.
tubercul de cartof; Masa obținută se pune, în strat subțire, pe o lamă de sticlă, într-o picătură de apă.
iod în iodură de potasiu; Pune, la unul din capetele lamei, o picătură de iod în iodură de potasiu, apoi acoperă
bisturiu; preparatul cu o lamelă.
pipetă; Iodul în iodură de potasiu determină colorarea în albastru a granulelor de amidon.
lamă și lamelă de sticlă; Preparatul se analizează la microscop cu obiectivul 10X, apoi cu obiectivul 40X.
microscop.
Concluzii
l Vei observa granule de amidon, de forme variate, de obicei
ovale.
Desenează preparatul observat și indică elementele identi-
ficate.
VI. Observații microscopice asupra țesuturilor vegetale și animale pe preparate fixe
Mod de lucru
Așază preparatul microscopic și fixează-l pe măsuța microscopului.
Analizează la microscopul optic, mai întâi cu obiectivul 10X, apoi cu 20X și 40X și com-
pară-l cu imaginile din manualul de biologie sau din atlasul școlar.
Materiale necesare
microscop; Dacă microscopul este dotat cu cameră digitală, montează camera la microscop și apoi
preparate microscopi- la calculator. Așază preparatul pe măsuța microscopului și apoi vizualizează imaginea pe
ce fixe (secțiuni trans- ecranul calculatorului. Salvează imaginea ca să o poți utiliza ulterior în format digital.
versale prin rădăcină, Discută în clasă cu profesorul și colegii despre ceea ce ai observat.
tulpină, frunză, dar și Desenează pe caiet ceea ce ai observat și notează elementele componente.
prin țesutul glandular,
nervos, muscular, Concluzii
osos, frotiuri de l Prin observarea microscopică a preparatelor fixe vei apro-
sânge etc.). funda cunoștințele însușite la clasă și vei pătrunde în tainele
microuniversului plantelor și animalelor.
Compararea cu imaginile din manual, respectiv din atlasul șco-
lar, îți va permite consolidarea cunoștințelor și vei putea să re-
alizezi legături între structura și funcția îndeplinită de țesuturi.

